إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سلام عليكم ,,,لو ممكن حد يفيدنى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سلام عليكم ,,,لو ممكن حد يفيدنى

سلام عليكم ....

انا من مصر
    والمنتدى هنا مميز اوى بسم الله ماشاء الله عليكم

بس انا عندى مشكله
    وأتمنى لو حد بيعرف كويس فى حلها يفدنى

انا شاب فى العشرينات
    المشكله كلها انى مش باكل
    دايما حاسس انى مش جعان
    ولما بجوع باكل حاجات بسيطه اوى ,,,,وعادتا اللى بيشوفنى بيقول دى مش اكل شاب
    ودا شىء تاعبنى نفسيا
    بفضل الله انا يعنى جسمى كويس بس بدأت اخس كتير اوى ودا شىء زاد ...كمان انا حسيت انى بقى قوتى ااقل ومش بقيت بقدر اعمل مجهود كبير زى ماكنت متعود زمان ...
    مشكلتى فى الاكل أنى بحس انه كتير وأنى مش هعرف اكله كله
    ولما باجى اكل باكل ببطى اوى عشان بحب استرخى وأحس بطعم كل لقمه بكلها
    مش عارف دا صح ولا غلط .....وهل ياترى فى وصفه او شىء يكون سهل فى الاكل ويكون مقوى عام ومش غالى فى نفس الوقت واقدر اجيبه وانا فى مصر

يعنى أرجوا الافاده من أهل العلم

وأسف على الاطاله

وتحياتى لكل القائمين على هذا العمل الرائع من مراقبين ومشرفين وعابرين وزوار

اخوكم
    [CENTER]

[mshosh2]http://www.saudizoom.com/members/fhoody-albums-%D5%E6%D1-%C7%DA%CC%C8%CA%E4%ED-%E6%E3%CB%ED%D1%E5-picture175-%D5%E6%D1%E5-%E3%DA%C8%D1%E5-%E1%CD%C8-%C7%E1%C7%E4%D3%C7%E4-%E1%E1%D4%CC%D1.jpg[/mshosh2]

[CENTER][SIZE="5"] [COLOR="Red"]أ[/COLOR]حبـــ [COLOR="red"]ا[/COLOR]لموتــ [COLOR="Red"]عل[/COLOR]ى [COLOR="red"]أن[/COLOR]ـــ [COLOR="red"]أع[/COLOR]يــشـــ [COLOR="red"]حي[/COLOR][COLOR="red"]ــا[/COLOR]ه [COLOR="red"]تســتح[/COLOR]قـــ [COLOR="red"][SIZE="6"]المــــوتـــــ[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/CENTER][/CENTER]

[frame="7 80"]

حياك الله اخي هراس انت نحيف هذه وصفه للسمنه

المقادير: ربع كأس سمسم - ربع كأس سميد- ربع كأس لوز مقشور- اصبع زبده- ملعقتين طحين اسمر- ملعقتين طحينية سايله- تمر ويفضل( التمر السكري) او اي تمر عادي
    الطريقه:
    1- نحمس السمسم مع ربع اصبع الزبده على نار هادئة حتى يشقر لونه ثم نضيف اليه اللوز المقشور ونتابع الحمس حتى يشقر
    2- ثم نحمس السميد مع ربع الزبده حتى يشقر لونه ثم نضيف ملعقتين طحين ونتابع الحمس
    3- نحظر التمر ويكون خالي من النوى ثم نضعه على السميد المحموس ونقلبه على نار هادئه دقيقتين ثم نبعده عن النار ونبداء بوضع خلطة رقم (1) ونحركه ثم نضع الطحينية السائله. وبالهناء والعافيه

جربها لمده شهر بس قبل ما تجربها اوزن نفسك في الميزان لكي تعرف كم وزنك بهذه

الطريقه تعرف كم كيلو سمنت في الشهر ملاحظه : اذا لم تنفع هذه الوصفه راجع دكتور

تغذيه وبالتوفيق
    [/frame]

ربنا يكرمك على الاجابه الوافيه والرائعه وتقديرك الرائع
      تحياتى لزوقك
      بس ليا استفسار بسيط
      ايه الفرق بين الطحينه الاسمر والطحين السايل
      وشكرا ليك
      [CENTER]

[mshosh2]http://www.saudizoom.com/members/fhoody-albums-%D5%E6%D1-%C7%DA%CC%C8%CA%E4%ED-%E6%E3%CB%ED%D1%E5-picture175-%D5%E6%D1%E5-%E3%DA%C8%D1%E5-%E1%CD%C8-%C7%E1%C7%E4%D3%C7%E4-%E1%E1%D4%CC%D1.jpg[/mshosh2]

[CENTER][SIZE="5"] [COLOR="Red"]أ[/COLOR]حبـــ [COLOR="red"]ا[/COLOR]لموتــ [COLOR="Red"]عل[/COLOR]ى [COLOR="red"]أن[/COLOR]ـــ [COLOR="red"]أع[/COLOR]يــشـــ [COLOR="red"]حي[/COLOR][COLOR="red"]ــا[/COLOR]ه [COLOR="red"]تســتح[/COLOR]قـــ [COLOR="red"][SIZE="6"]المــــوتـــــ[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/CENTER][/CENTER]

اخوي الله يحييك معنا

انصحك بالعسل وخصوصا الصباح

ملعقه عسل مع كوب من الماء الدافي

وتاخير الفطور ساعه اقل شي

-------

انصحك ايضا بشرب حليب الابل خصوصا كل يوم اذا امكن

------------

قبل النوم مرتين الي ثلاث في الاسبوع تشرب من السلا المكي

يوجد حديث عن الرسول صلي الله عليه وسلم يوصي به مرة في الشهر للشخص السليم

--------------

ايضا هل تعرف السدر

نقعه في ماء واشربه

كوب كل يوم

=========

مع اني انصحك ب السلا المكي
        [CENTER] [/CENTER]

اخي هراس الفرق بين الطحين الاسمر والطحينيه السايله أما الطحين الاسمر هو الخبز الأسمر فهو من الدقيق الأسمر والذي نتج من طحن حبوب القمح كاملة مع قشورها .والطحينيه السايله هي الحلاوه الطحينيه

بس هذه طحينيه جامده قول لصاحب البقاله اريد طحينيه سايله وهو يعرفها

شكرا ليكى أخى أبو فيصل الحربى
            وحياك الله وبارك الله عليك ولكن هل السلا المكى متوافر عندنا فى مصر ؟؟؟؟
            [CENTER]

أخي عليك بالحلبة إن كنت تعرفها واهم شيء وجبة الإفطار تكون غنية بالفيتامينات ...

حياك الله أخى الباشق وميرسى لحضورك الزاهى الجميل ومشاركتك الجميله التى تبهرنى دائما
                ولكنى لا أقدر ان أفطر ...بالمصرى كدا (مش بعرف أفطر لما ااقوم من النوم )

وعموما انا هشرب حلبه كتير لو هتجيب مفعول مع انى بشربها بس مش بتعمل شىء

وربنا يكرمك

تحياتى
                [CENTER]

حياك الله أخي هراس

أخي هل تعاني من أي مشاكل صحيه أم ان الصحه عال العال؟

اذا سليم من المشاكل الصحيه فالحمدلله ولاتخف من عدم الافطار عندك وجبتين أخرى تستطيع جعلها غنية بالفيتامينات وبالصحة والعافية .. وإجعل إفطارك يوميا كوبا من الحليب المحلى بالعسل على الريق وسيغنيك عن الافطار بإذن الله ...

يعمل...
                  X