إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

احذروا . . . آخر أساليب النصب والإحتيال !!!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• احذروا . . . آخر أساليب النصب والإحتيال !!!

أحذروا أسلوب جديد للاحتيال !!!

أخوتي الكرام سأروي لكم ما حدث معي منذ شهرين تقريبا حتى تتنبهوا لعله أسلوب جديد للنصب والاحتيال, أبعدكم الله عنه, ووجد أنه من المفيد أن أروي لكم الحادثة لربما تعرض أحد الإخوة لها.
    سأروي لكم ما حدث بالتفصيل وأترك لك التقدير.

منذ شهرين تقريبا رن هاتفي الجوال في الساعة الخامسة فجرا ووجد أن الرقم من مصر ولكوني لا أعرف أحدا هناك لم أرد على المكالمة اعتقادا مني أن المتصل مخطأ في طلب الرقم ورأفة به كي لا أكلفه أجور مكالمة خاطئة لم أرد.
    و عند الساعة الثانية عشر ظهرا تقريبا جاءتني رسالة على جوالي من نفس الرقم وتتالت الرسائل خلال الفترة السابقة وأخرها اليوم وسأضع لكم هذه الرسائل بالتفصيل وبنفس الأحرف التي كتبت بها, لذلك اعذروني إن كانت بعض الكلمات غير واضحة أو مفهومة لأنني سأكتبها كما وصلتني وبالتتالي.
    ملاحظة: الرسائل طبعا باللهجة المصرية لذلك وجدت صعوبة في فهمها كما ستجدون ذلك.
    وسأضع بعض التوضيح على الرسائل بلون آخر حتى تتبينوه.

الرسائل باللون الأزرق:

يا ستاذ أنس انا ربيع من صعيد مصر انا اخوه حسن لكان شغال عندك في الشركة ان عوزك في موضوع خير وحنا بندق بير في الارض عندنا لقينا 5 تماثيل ده * جزء من النص مفقود *

طبعا أنا حقا أسمي أنس ولذلك علمت أنني المقصود فعلا وأن الاتصال لم يكن بالخطأ ولكنني لم أتذكر أي شخص مصري كان يعمل لدي أسمه حسن. طبعا رديت عالرسالة ( مو فاهم ).

يا استاذ أنس انا ربيع من صعيد لقينا في الارض العندنا 5 تماثيل دهب 2 حجر مش عوز حد مصر يعرف.

طبعا رديت ( وانا شو دخلني بالموضوع )

انا عوز ابيع الحاجه محدش يعرف عني حاجه علشان محدش يعرف غير انا وانتي و الحاج ابوي بس مش عوز حد يعرف من مصر علشان الامان.

طبعا طلبت صور !!

موضوع الصور مش هينفع علشان الامان والله العظيم ان ذي ما بقولك موضوع دي ما حد يعرف عانو حاجه.

سألته عن شكل القطع ؟

الشكل مختلافه 2 بوز تعلب 10 س الوزن 20 جرام وتانيه 15 س الوزن 35 جرام وت * جزء من النص مفقود *

دول خمس تماثيل دهب مفرغ خفيف الوزن 10 س توازن 18 الي 20 جرام 15 س 35 جرام * جزء من النص مفقود *

دول خمس تماثيل دهب مفرغ خفيف الوزن 10 س توازن 18 الي 20 جرام 15 س 35 جرام 20 س 45 جرام اشكل بوز تعلب وملفوف.

بنسبة لحجر تقيل الوزن 30 س 35 كيلو الي 30 كيلو 20 س 20 كيلو.

سألته ( كيف قلت في البداية انها مختلفة الأشكال والآن تقول انها بوز تعلب كلها ؟

انا بقوليك علي الوزن وطول وبعدين الحجر 2 بس شكلهم 1 مسكه مفتاح وحتا ايدها علي صدرها 2 حتا اديها الاتنين علي صدرها بالله عليك ما يكان في ضرار.

والله العظيم ما حد يعرف حاجة عن الموضوع غير ربنا انا وابوي وانته

السلام عليكم يا عمي أنس الموضوع في امان.

انا عمري 35 سنه وشغال فلاح بشتغل في الارض عندنا.

يا عمي أنس بنسبه لسعر ما في اختلاف 5 في 100 يساوي 500 الف ج.

يعني ما ردتش عليه انا بقولك ويا عمي وسيم مفيش اختلاف في سعر الاهم من سعر الامان الفلوس اخر حاجة تفكر فيها.

طبعا هنا لا أعلم هل ناداني وسيم بالخطأ بدل أنس أم أن هناك شخص آخر يكلمه بنفس الموضوع أسمه وسيم ؟؟؟؟؟؟؟

سألته من أين حصل على رقمي ؟؟

الأمور بخير عرفت رقم من اخوي حسن كان شغال في الشركة عندك.

أكدت عليه بأنني لا أعرف أحدا بهذا الأسم وسألته ماهي الشركة التي كان يعمل بها اخوه حسن ؟؟؟؟؟؟؟

يا عمي أنس والله والله موضوع حقيقي انا اخوي اسما حسن كان شغال في ( وذكر أسم بلدي ) في شركة مش عارف شركات مقاولات وله شركات أي هو بشتغال في محجر في ( اسم بلدي ) دلوقت.

سألته أنني سأذهب برفقة شخص خبير بهذه الأمور !!!

وبعدين ان مش عوز حد غريب ان قولتلك انتي وبعدين عوز تيجي مجبش حد معك وتعالي من غير فلوس وتعرف علينا.

بالله عليك يا عمي أنس ما تجيب حد غريب معاك بالله عليك احنا مش عوزين فلوس احنا عوزين الامان تعالي لوحدك مش عوزين حد معاك بالله عليك احايت ربنا احنا ناس غلابه.

يا رب يخليلك عيالك ويبارك في صحتك ان كان عالي بنسبه لسعرلحاجه متكنش عيلو الهم خليها علي الله متعولهش هم.

سألته من جديد من أين يعرفني و طلبت رقم تلفون حسن ؟؟؟؟؟؟؟

حسن شغال في (اسم بلدي ) في محجر بيتصل علي تلفون قبينا الهو في شارع وبعدين بعد والله قولتلك ان اعرفكمن أي وعرفك من ( اسم بلدي ) كيف وعرف شركه كيف.

ان كنت مش وصق في كلمي خلاص ما تفكر في موضوع وانتي اخوي الكبير.

ان لو مش واثق فيكي مكنتش قولتلك عليها اثق فيك اكتر بعد اول بيعا وبعد قد هوريك حجات مشفتهش قبل قد وخليك مع الله وربيع.

السلام عليكم يا عمي أنس كيف حالك بخير ان بطمين عليك علي صحتك.

ربنا يستراك في دنيا والاخير ويخليلك عيالك ان اشتقت علي رويتك مش عوز ا * جزء من النص مفقود *

السلام عليكم يا عمي أنس شو الاحوال كيف حالك يا رب تكون بخير الموضوع بخير ماتا نشوفك ان شاء الله وحشتني رويتك.

السلام عليكم يا عمي أنس كيف حالك عوز اطمئان عليك وعملتي ايه.

صباح الخير يا عمي أنس كيف حالك الامور ماشي ولي في حاجه.

السلام عليكم يا عمي أنس كيف حالك الحاج زعلان وخايف وعوزين نخلاص موضوع.

السلام عليكم يا عمي أنس كيف حالك موضوع في سري تامه اطمينا.

السلام عليكم يا عمي أنس كيف حالك طامني هتيجي وله نصرف في حاجه ان كنت هتيجي اديني معاد محدد بالله عليك

السلام عليكم يا عمي أنس كل سنه وانتي طيب.

ارقمي الجديد يا عمي أنس انا ربيع بتاع الصعيد.

طبعا الرسائل وصلت من رقم آخر, لا أعلم لماذا غير رقمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    طلبت منه مجددا رقم أخوه حسن .

والله حسن ممعهش تلفون بيتصل من تلفون من الشارع وبعدين اقعود لحد دلوخت ومش عوز تيجي شكرا ولينا رب يا عمي أنس.

يا عمي أنس والله حسن بعد ما عطاني رقمك ما بيتصل علينا كان بيتصل علينا علشان يكلم عيالي وهو بعت خد عيالي مش بيتصل علينا ذي الاول.

يا عمي أنس كل سنه وانتي طيبه هتيجي واصرف في الحاجه علشان بنبني جامعه وعوزين فلوس مستنين لم نبيع الحاجه وكانت عشمان فيك تيجي تخلصنه.

يعني مش اصرف في الحاجه يا عمي أنس علشان عوزين فلوس الجامعه ضروري علشان الحاج عوز ناس تصالي في الجامعه في شهر رمضان.

وآخر الرسائل اليوم:

يا عمي أنس لقيته في حاجه ذي المياء لونها احمر مش عرف أي هي محتوتا في امبول.

والله الكلام صحيح وانا اقدلك كيف يا عمي أنس غير لم تيجي علي نفسك وتيجي عند الناس الغلباان مستنيك ان مش ردي اقول لحد غيرك ان وسق فيك.

طلبت منه أن يرسل لي تكاليف السفر اذا كان صادقا وإن لم يكن صادق تكون الخسارة عليه هو!!!!!!!!!!
    طبعا أنا لا أفكر بالسفر اليه لكني رغبت بمعرفة ردة فعله.

تعالي ان لمكنتش تشوف الحاجه بعنيك العوز وانت في بيت خودو وعيب عليك احنا ناس محترمين نعرف الاصول.

فما رأيكم دام فضلكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كل عام وانت بخير اخي
    كلام جميل انك طلبت منه تكاليف السفر والحذر واجب ممكن يكون صادق وممكن يكون نصاب
    [SIZE=5][COLOR=darkgreen] لستُ مجبراً أن أفُهِم الناس[/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=5][COLOR=darkgreen] من أنا فمن يمتلك العقل والروح...سأكون له مثل الكتاب المفتوح [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=5][COLOR=darkgreen] وعليه أن يُحسن آلإستيعآب[/COLOR][/SIZE]

ما يحتاج تآخذ آرائنا
      حط عقلك براسك .. تعرف خلاصك
      ===========================
      اللهم أرزقني الصحة والعافية
      ===========================

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
        على فكره يا جماعه الموضوع ده منتشر جداااااااا
        فى مصر للاسف وكتير من الناس بتقع فى المحظور
        وكان ليا تجربه فى الموضوع ده
        وبرضه ناس غلابه وفلا حين ومش فاهمين حاجه (عاملين مش فاهمين)
        وكان الجرار بالمحراث بيمشى فى الغيط وهوب الارض اتفتحت وبصوا لقوا تماثيل وعايزين حد يشتريها زى ماهيا عليه
        باى سعر لو حتى 50 الف جنيه احسن الحكومه تسمع بالخبر وتاخد منهم الارض
        وغير ذللك كثير جداااااا
        نصيحه لكل الاخوه
        رساله نصيه بطريق الخطاء بيتكلم فيها صاحبها عن موضوع كهذا
        او صور اتبعتت بطريق الخطاء
        وبعدها كللمك صاحبها قاللك انت ربنا اختارك وبعتللك رزق كتير
        ترد عليه وتقول له
        العب غيرها ياشاطر
        ربنا يلطف بينا امين

انا رايي يا اخي الكريم ان تحذر والباب اللي يجي منة الريح سده واستريح وربي يرزقك

السلام عليكم ورحمه الله
            حصل نفس الموضوع مع اخي الاكبر قبل اسبوع تقريبا وادعى انه راعي اغنام من سوريه واثناء تنظيفه لبئر وجد جره مليئه بالذهب وانه شخص غشيم ويريد بيع الذهب و انه اخذ رقم التلفون عن طريق ابوسالم والذي لااحد يعرفه منا عندما دققنا بالرقم يظهر للك انه رقم دولي صحيح للوهله الاولى وعند الاستعلام عن الرقم تبين انه لايمد لسوريه بصله اخواني الاعزء المختصر والذي استنتجته هي شركه نصب واحتيال لديها مجموعه مدربه من مريضي الانفس تستطيع التحكم بارقام الهواتف وهدفها ان تغريك باي موضوع وتبقى معها باتصال وهي تماطلك واعرف بعض الاشخاص كلفتهم مكالمتهم مئات الدنانير وضحياها من يستولي عليهم الطمع سريعا

المشاركة الأصلية بواسطة إبن بطوطة مشاهدة المشاركة
              ما يحتاج تآخذ آرائنا
              حط عقلك براسك .. تعرف خلاصك
              ماعليك زود أخي ابن بطوطة
              بسم الله الرحمن الرحيم

وقل ربي زدني علما

The Power of faith is the key for the ultimate knowledge

ايه يا عم انس هو انت جاي تحكي الحكاية بتاعتنا هنا في المواقع دي

ايه يا عمي الامور ؟؟؟

الله المستعان سيبك منو يا اخي ترا النصابين كثار

عفكرة الي جايب رقمك هو انسان قريب عليك في عملك واعطاه لهذا الشخص عشان تتم عملية النصب

اياك والسفر لعند هذا الشخص

هذا الشخص نصاب والله اعلم ومن ورائه مصيبة
                  ادعوا لي بالشهادة في سبيل الله

السلام عليكم
                    اسمحو ليا بالمداخله ليكم فى الموضوع ده واقترح عليكم اقتراح ممكن اخونا انس يالجاء لاى شخص من مصر ويمدو ببعض المعلومات والشخص ده يتحقق من الموضوع ومن الاشخاص ولو فيه خير يرد عليه ولو نصب يبقى يا دار ما دخلك شر ومعانا فى المنتى اخوه كتير يخدمو بعض فى الخير

أشكر الجميع على مداخلاتهم ومشاركتهم.
                      بصراحة أخوتي الكرام الموضوع واضح وعملية الاحتيال واضحة وأنا وضحت لكم الكثير من التناقضات في حديث هذا الشخص, لكن ما جعلني أطرح الموضوع لكي نرى الأساليب الجديدة لعمليات الاحتيال ونحذر منها.
                      لذلك أتمنى أيضا من كل الأخوة في حال تعرضهم لأي محاولة احتيال من أي نوع طرحها ليستفيد منها الجميع.
                      أبعدكم الله جميعا عن المحتالين والنصابين وكفانا الله شرهم وخبثهم
                      وأشكركم مرة ثانية لمشاركتكم

يالله يا ابن الحلال صارت قصه وقصيده كبر راسك واخصررررررررره الله يعنيك عنه ويكفيك شررررررره

يعمل...
                        X