إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ملوك مصر الفرعونية وفترة الحكم

تقليص
هذا موضوع مثبت
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اخي عماد لماذا انت عنيف بهذا الشكل الحوار يلزمه الهدوء اذا سمحت كن هادئ .

1-- انت قلت ان العرب عرفوا الفراعنة قبل الاسلام . ايوجد عندك دليل .

2-- انا قلت كلمة الفراعنة افتراضية ولم اقل كلمة فرعون .

3-- يقال ان لغة التوراة ولغة بني اسرائيل هي السريانية

4--- انت تدمج بين بني اسرائيل وبين اليهود . فاليهود ليسوا هم بني اسرائيل ولا هم جزء من بني اسرائيل ---------------

5-- ان القران نقل لنا الاسماء التي ذكرتها باللغة العربية لان القران عربي فلا يمكن ان يكتب الاسم بالقران بالسريانية او غيرها من اللغات . لما كان العرب قد فهموها . 2 -- ما علاقة هذه الاسماء بكلمة الفراعنة . هل كان موسى او هارون او يوسف ملوك لمصر

المشاركة الأصلية بواسطة طه كنعان مشاهدة المشاركة
      اخي عماد لماذا انت عنيف بهذا الشكل الحوار يلزمه الهدوء اذا سمحت كن هادئ .

1-- انت قلت ان العرب عرفوا الفراعنة قبل الاسلام . ايوجد عندك دليل .

2-- انا قلت كلمة الفراعنة افتراضية ولم اقل كلمة فرعون .

4--- انت تدمج بين بني اسرائيل وبين اليهود . فاليهود ليسوا هم بني اسرائيل ولا هم جزء من بني اسرائيل ---------------

5-- ان القران نقل لنا الاسماء التي ذكرتها باللغة العربية لان القران عربي فلا يمكن ان يكتب الاسم بالقران بالسريانية او غيرها من اللغات . لما كان العرب قد فهموها . 2 -- ما علاقة هذه الاسماء بكلمة الفراعنة . هل كان موسى او هارون او يوسف ملوك لمصر
      اولا انا لست عنيف ... وما زلت فى الحوار .. وانا معروف بالهدوء عنى ...

بس المسأله واضحة جدا . بس انت اللى مش عاوز تفهم ..

يا سيدى لما تجى حضرتك تسال سؤال وتقولى ان العرب عرفوا الفراعنه قبل الاسلام تقولى تصقد اى فترة من فترات

العرب ... هقولك اه والله الفترة دى بالزات عرفت كذا وكذا ... يعنى فترة سيدنا اسماعيل ... عرفت عن الفراعنه كذا وكانو

بيلقبوهم بكذا ... فترة ابو جهل وابو لهب والجماعه دول عرفوا كذا وكذا بدليل كذا .. لكن انت سالت سؤال اجوف ...

العرب عرفوا الفرعنه .. هقولك اية يعنى انا والله ما شوفتش العرب علشان اسالهم ...

رجعت سألت وحددت وقولت العرب قبل الاسلام ؟؟ يعنى تقصد جيل ابو لهب او قبلها بكام سنة كدا

هقولك على طول وبدليل قاطع .. ابو جهل وابو لهب والكفار عرفوها والدليل

كلمة فرعون نزلت فى التوراة ... والانجيل بنفس الاسم ... ولا لا ؟

لو نزلت بنفس الاسم يبقى العرب عرفها اكيد ومؤكد عن طريق احبار اليهود واليهود اللى كانو بيسكنوا شبة الجزيرة العربيه

... او لو انت عاوز تقولى العرب كانو بلقبوا المصرين بالفرعنه ..... دا شئ تانى ... هقولك لا كانو بيلقبوهم بال فرعون

طارة .. وطارة اخرى بكلمة قفط .. او قبط مصرانيم ... .. ودى فى فترة حكم الرومان الاخيرة لمصر ...

وعلى مر التاريخ اجمع ... كانت كلمة مصرانيم، اللى تحولت الى مصرين ... واساس الكلمتين معروف سلفا ..

قفطنيم ابن مصرانيم احفاد نوح ...

اذا سيدنا موسى عبقرى .. تعلم اللغة السريانية فى كام سنة .. ؟؟

يا اخى ربنا عرفوة بالعقل ... طفل اترمى فى النيل ..

اخدتة زوجه فرعون .. كبرته وهندمتة وخلتة شاب جميل وقوى وامير

طفل لغاية لما بقى راجل كبير امير بل وصل لقائد جيوش الفرعون .. الا ان خرج من مصر فى سن رجل ناضج

لم يسمع طوال عمرة فى القصر كلمة غير المصريه القديمة .... ربنا لما ينزل عليه التوراة ينزلها سرياليه ..

علشان موسى يأجر له ترجمان يترجمها بعد كدا .. ولا اية ؟؟ بالعقل وافهم .

السيدة مريم وابنها السيد المسيح لما نزلوا على مصر وقعدوا فيها فترة .. والله التاريخ لم ينقل لنا انها جابت مترجم

لما التقت باهل مصر وحصلت كل الحكايات اللى بنسمعها لغاية الان فى رحلتها لمصر ... يعنى لما نزلت الصعيد مثلا

وتقابلت معنا فى المنيا وحصلت كام معجزة هنا مع ناس بسطاء كلمتهم ازى بمترجم برضوا ترجمان ولا كانت بتتكلم

بالاشارة ... هو ممكن يكون سيدنا ابراهيم هو اللى جاب مترجم معاه لما زار مصر .. وبعدها بطلوا شغله المترجم

او سيدنا يوسف اللى دخل مصر بس طفل ... مش شايف معايا حاجة .. انى بنى اسرائيل كلهم كانو عبيد فى مصر ..

كانو بيتكلموا ايه وقتها ... انكليزى وفرنساوى .. كل المنطقة كامله ما بين مصر للاقصى فى فلسطين ... وحدود سوريا

وشبة الجزيرة العربيه ... ومناطق كثيرة قريبة جميهم تحدثوا لغه واحدة ..... مع تغير طفيف فى اللهجة .. استنج منه

تغير فى بعض الكلمات ... فخرجت علينا العربية والعبرية والانكلزية الخ ...

لكن اللغه واحدة تحدث بيها نوح وأولادة يعنى بدأت لغة واحدة ... وانتشرت بين الابناء والاحفاد ..

ومع كثرة الانتقال والخليفة وتغير البيئه .... تدرحجت اللغات واكتسبت بعد المفردات الجديدة ....

وهناك امم استقرت على لغتها ولم تتغير بحكم انها ظلت فى بيئه واحدة ولم ترحل كما فى مصر كدا وفى فلسطين وفى

العراق مثلا هؤلاء اللى ما كانوش رحالة ... يعنى مش هقدر اشرح اكتر من كدا المفروض كلامى يكون واصل وابعاده كمان

... واللى هى بختصار .. الاستقرار فى بيئه واحدة ومكان واحد جعل اهل المكان الواحيد يحفظون على الدين وعلى اللغه

وعلى العادات والتقليد .. ودا معروف عقلى وعقائدى موروث وماكد التفاصيل ومن غير ما نتدخل فيه فى نقاش ...

اختصرا لكل دة الشعب المصرى القديم احتفظ بلغته طول استقرارة فى المنطقة الى الان .. وكل ما دخل عليه من لغات فهى

مشتقه منه .. او دخيلة عليه ... وكل المنطقة المحيطه تكلم بلغة واحدة .. ايضا .... وانا على ما اعتقد جبت الدليل كويس ؟؟

عروستى .. .. دا اية دة .. انت قريت تريخ كويس ؟؟؟ ولا فى ايه ... ؟

وبعدين انا متى دمجت لم اتحدث عن بنى اسرائل ولا اليهود خالص يا خال .. ؟

اية الصيام مأثر ...

5-- ان القران نقل لنا الاسماء التي ذكرتها باللغة العربية لان القران عربي فلا يمكن ان يكتب الاسم بالقران بالسريانية او غيرها من اللغات . لما كان العرب قد فهموها . 2 -- ما علاقة هذه الاسماء بكلمة الفراعنة . هل كان موسى او هارون او يوسف ملوك لمصر ..

يا سلام جميل امال له ادعيت ان كلمة فرعون كلمة عبريه .. كان اصلها .. برعو ومش عارف ايه راجع

كلامك فوق ..

وازى طلما انها كلمة عبرية يستعين بيها القراءن .. مش شايف انك مش فاهم شئ ؟ وليس لديك اساس تمهيدى للمناقشة ؟

ما علاقة هذه الاسماء بكلمة الفراعنة . هل كان موسى او هارون او يوسف ملوك لمصر ..

والله انا جوبتك من فترة كبيرة .. على الكلمة انت مش فاهم دا شئ تانى .. قولت لك بالحرف انت عاوز اللقب واللى اللقب اللى تحول لصفة ... ركز ابوس علي ايدك تعبت قولت لك فرعون لقب والفرعنه صارت صفة مقتبسه من اللقب

عاوز ايه اشرحها بالبلدى ؟ حاضر فرعون دا كان وحش كان راجل بع بع .. مش بيحب ربنا ولا ربنا كمان كان بيحبوه

علشان كان مش بيصلى ولا بيصوم .. هو اللى خلفوة اهله .. ولما ربنا حدثهم فى القراءن اتكلم عن اهل فرعون

وعذبهم فى النار .. مع تطور الزمن والتاريخ .. اخترنى اللقب وخلنه صفة بقنى نقول على المصرين دول فرعنه نسبه للقب

زى شامى ... شامين ... زى واحد اسمة سورى مثلا .. فاهل بلدة نقول عليه سورين .. او شرعى نقول على اهله الشريعه

كدا ... اتمنى انك تكون فهمت ... وانا قولت لك من البداية ان كله الفرعنه دا صفه اطلقت على الشعب بعد تحريف اللقب

وهى حديثة العهد ...

لكن انا كل كلامى على فرعون او كلمة فرعون ...

اما يوسف وموسى وهارون وهمان وقارون ... اية مش جم فى سورة واحدة مع فرعون وكلهم كانو فى مصر وقتها

ولا كان فيهم واحد ايطالى مثلا ... همان وقارون وهارون وموسى وفرعون ... الاسماء دى ايه ...

انت قولت عربية يبقى امين المصرين كانو بيتكلموا عربى ...

ولا تزعل نفسك ....

هههههههههههههههههههههههههههههههه

سلام

اكتب يا اخ عماد باللغة العربية .. شكرا لك

ثقفتى عامية حاضر را ح ااجر حد يكتب لى

بعد اذنك يا دكتور عماد معلومه للاخ طه

جاء فى (لسان العرب)

الفَرْعَنَةُ: الكِبْرُ والتَّجَبُّر.

وفِرْعَوْنُ كل نَبِيٍّ مَلِكُ دَهْره؛
            قال القَطامِي: وشُقَّ البَحْرُ عن أَصحابِ مُوسَى، وغُرِّقَتِ الفَراعِنَةُ الكِفارُ
            وفرعون الذي ذكره الله تعالى في كتابه من هذا، وإِنما ترك صرفه في قول بعضهم لأَنه لا سَمِيَّ له كإِبليس فيمن أَخذه من أَبْلَسَ؛

وكلُّ عاتٍ فِرْعَوْنٌ، والعُتاةُ: الفراعنة.
            وقد تَفَرْعَنَ وهو ذو فَرْعَنَة أَي دَهاءٍ وتَكَبُّر.

جاء فى (الصّحّاح في اللغة)

فِرْعَوْنُ: كلُّ عاتٍ متمرِّدٍ فِرْعَوْنٌ.
            والعُتاةُ الفراعِنةُ.
            وقد تَفَرْعَنَ، وهو ذو فَرْعَنَةٍ، أي دهاءٍ ونُكْرٍ

جاء فى (القاموس المحيط)
            وتَفَرْعَنَ: تَخَلَّقَ بِخُلُقِ الفَراعِنةِ،
            فِرْعَوْنَ لَقَبُ كلِّ مَنْ مَلَكَ مِصْرَ، أو كلِّ عاتٍ مُتَمَرِّدٍ،

المشاركة الأصلية بواسطة ابجد هوز مشاهدة المشاركة
              بعد اذنك يا دكتور عماد معلومه للاخ طه

جاء فى (لسان العرب)

الفَرْعَنَةُ: الكِبْرُ والتَّجَبُّر.

وفِرْعَوْنُ كل نَبِيٍّ مَلِكُ دَهْره؛
              قال القَطامِي: وشُقَّ البَحْرُ عن أَصحابِ مُوسَى، وغُرِّقَتِ الفَراعِنَةُ الكِفارُ
              وفرعون الذي ذكره الله تعالى في كتابه من هذا، وإِنما ترك صرفه في قول بعضهم لأَنه لا سَمِيَّ له كإِبليس فيمن أَخذه من أَبْلَسَ؛

وكلُّ عاتٍ فِرْعَوْنٌ، والعُتاةُ: الفراعنة.
              وقد تَفَرْعَنَ وهو ذو فَرْعَنَة أَي دَهاءٍ وتَكَبُّر.

جاء فى (الصّحّاح في اللغة)

فِرْعَوْنُ: كلُّ عاتٍ متمرِّدٍ فِرْعَوْنٌ.
              والعُتاةُ الفراعِنةُ.
              وقد تَفَرْعَنَ، وهو ذو فَرْعَنَةٍ، أي دهاءٍ ونُكْرٍ

جاء فى (القاموس المحيط)
              وتَفَرْعَنَ: تَخَلَّقَ بِخُلُقِ الفَراعِنةِ،
              فِرْعَوْنَ لَقَبُ كلِّ مَنْ مَلَكَ مِصْرَ، أو كلِّ عاتٍ مُتَمَرِّدٍ،

مساء الفل ابجد ازيك يا جميل يا رائع ..

حبيبى انا كنت عاوزة هو اللى يجبها من لسان العرب علشان يرد على نفسة

ويعرف انه مش فاهم هو بيقول ايه .. لكن يا جميل بارك الله فيك هذا رد كافى ومميز منك

...

لكن لى اضافة يا رائع .. الا وهى ..

هناك يا صديقى الكريم كلمات دخلت اللغة العربية ... وليست لها اساس عربى ..

مثلا زى كلمة تلفجن ... تلفزيون .. هات معنها .. هتقولى ايه ... ؟

الكلمة ليس لها اصل لكن عندما دخلت للعربية استخدمت كما هى .. وعرفنها بالشكل المعتاد للتلفزيون

هكذا كلمة فرعونيه وفرعون ... تمام يا صديقى .. الكلمة اصبحت صفة وليست لقب ...

وفى الاساس الكلمة لقب .. فرعون لقب واسم زية زى هامان وزية زى موسى وزيه زى هارون ..

لقب ... وان كانت صفة كان ربنا لقبة بالعاتى او المتجبر او او وليس بفرعون

شكرا لك يا جميل تحياتى لك

دكتورنا الغالى كلامك الف الميه مثلا ابليس لعنه الله لو كان سجد لادم واطاع ربه
                هل كان سيصبح اسمه مقترن بالشر والكفر والدمامه لا طبعا ولكن بعد عصيانه لربه اصبح اسمه صفه تطلق على كل عاصى وشرير

وانا ذكرت كل من قال انه صفه ومن قال انه لقب كما فى القاموس المحيط فرعون لقب كل من ملك مصر

المشاركة الأصلية بواسطة ابجد هوز مشاهدة المشاركة
                  دكتورنا الغالى كلامك الف الميه مثلا ابليس لعنه الله لو كان سجد لادم واطاع ربه
                  هل كان سيصبح اسمه مقترن بالشر والكفر والدمامه لا طبعا ولكن بعد عصيانه لربه اصبح اسمه صفه تطلق على كل عاصى وشرير

وانا ذكرت كل من قال انه صفه ومن قال انه لقب كما فى القاموس المحيط فرعون لقب كل من ملك مصر

تعجبنى الناس الفاهمة اوى ذيك كدا ...

تسلم يا صحبى كلام عين العقل ..

يا اخ عماد . كلمة فرعون لقب كل من ملك مصر . انت قلت هذا . والسؤال يا عزيزي . لماذا لم يطلق الله لقب فرعون على الملك الذي كان على زمن يوسف .

2--- دع القران جانبا اعطني دليل على وجود كلمة فرعون او الفراعنة في الكتابات المصرية القديمة . لا اريد الاستنتاج .

3-- اخي الكريم عماد ليسى من حقك اتهام الاخرين بعدم الفهم . وهذا الكلام الذي قلته غير مقبول منك . فاما ان يوافقك الاخرون على ما تقول او تتهمهم بعدم الفهم -----------

موضوع قوي

اكثر من راااائع

يعمل...
                        X