إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

السلام عليكم يا استاذ عماد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• السلام عليكم يا استاذ عماد

السلام عليكم استاذ عماد ان شاء الله تكون بافضل حال
    ارجو نصيحتك انا شغال فى مكان وصلت لعمق اربعة متر و 90 ستنم
    عند عمق ثلاثة ونص كانت التربة سوداء مثل الفحم ثم ظهر شقف خفيف جدا وبعد ذلك وجدنا نصاص طوب احمر كبيرة وبعض الشقف
    بعد ذلك نزلنا ضربتين خاليين من اى شئ يعنى طين بس وبعد الاربعة متر ظهر الطوب و الشقف بكثرة
    وظهرت اجزاء اوانى فخارية بعضها كبير وعريض والاخر صغير مثل الاطباق الصغيرة لونها احمر فاتح

وظهرت قطع فخارية مثل الاقماع او زى الجلاب وظهرت قطعة فخارية مثل القرص الذى يوضع علية العيش الشمسى ولكنها مكسرة بالاضافة لنص قالب من حجر ابيض
    وعند مسافة ارعة متر و 80 سنتم استخرجنا قالب احمر كبير كامل اما الذى كنا نخرجة قبل ذلك نصاص يعنى مش كامل وظلطة كبيرة
    وبالجس بالكوريك اظن الطبقة الجاية مفيهاش طوب او شقف
    علما انى احفر فى الربع الغربى للمكان
    ارجو توجيهاتك اكمل ولا اية لان المية بدات تزيد ولك جزيل الشكر وربنا يرزقنا واياك

الموضو ع كويس اوى .. فى المنطقة اللى انتهى فيها كسر الفخار ما تنزل تحتها اتجه لناحيه القبله من الغرب الى انت تستلم ممر بين حطين وتابعنى

شكرا لك استاذ عماد وللتوضيح اكثر انا انا المفروض فوق السطحية فى الربع الغربى للمكان وباقى المكان فى الجهه الشرقية

الجانب الشرقى بيعمل فيه دلائل كثيرة عن الجنب الغربى للحفر

لكن الغرف دئما ما توجد فى الغرب وليس الشرق اعتقاد بان الاله رع قد يحرق الغرفه

ودلائل الجمب الشرقى رغم كثرتها الى انها دلائل تموهيه اكثر منها دلائل توجيهيا

تنتهى كل هذة الدلائل بغرفه ليست غرفة دفن اهم الدلائل .. كتل الحجارة والطفله

الجانب الغربى تكاد تنعدم فيه الدلائل ولكنه المكان الصحيح الغرف تفتحه على القبله مباشرتا

تحياتى

بارك الله فيك اخ عماد ان شاء الله بكرة اعمل جسة لناحية القبلة الغربية خصوصا ان الاسياخ تعطينى حجر على نفس المنطقة وباقى المكان يعطينى طوب احمر

السلام عليكم اخى عماد قمت اليوم بتوسعة الحفر من ناحية القبلة ووجدت رصة طوب تبداء من منتصف الناحية الغربية الى منتصف الناحية الشرقي اتجاة القبلة متخذة شكل القوس ولكن غير كامل من الاعلى
            والطوب يوجد بينة مادة بيضاء مثل الجبس او ما يسمى ملاط زى الاسمنت بتاعنا
            ووسط هذا القوس طين و شقف كثير جدا ولكن المشكلة ان الماء لايخرج الا من هذه المنطقة
            لذلك لم اخرج هذا الطين والشقف لانى خايف المية تكتر
            انتظر مشورتك ولك خالص تحياتى

هذا هو المقصود والمكان ..

بخف هذا الطوب وهذا الاتجاة الصحيح على بعد كام حافر انت دلوكت

الطوب دة هيعمل لك ممر من اسفل القوص الناقص حاول انك تتصرف ف الماء ولو بماتور غاطس

اخى عماد انا الان على عمق 5 متر هذه الرصة على 4 متر تقريبا
                  بالنسبة للممر على اتجاه سيكون ولاى شئ يؤدى
                  وانا اريد ان اعمل جسة لاسفل باستخدام سيخ قصير لايتجاوز المتر و30 سنتم لاستكشاف السطحية ربما تكون قريبة
                  فبماذا تنصحنى بارك الله لك

انزل تحت القبو بخمسين سم

واتجه ما يقارب من مترين

فقط يعنى الحفر يكون على 4 ونص وتدخل القبو الطوب

السلام عليكم اخى عماد وانا اشكرك على مجهودك معايا ورغم انشغالك برضو مقصرتش معانا بارك الله فيك وجزاك الله خيرا
                      والتطورات الجديدة يا اخى انا نزلت تحت رصة الطوب و ازلت اجزاء منها فنحصرت رصة الطوب فى اتجاه القبلة والقبلة الشرقية مع خروج ماء غزير من ناحيتها ووجود طبقات شقف مرصوصة كأنما موضوعة باليد مع وجود طبقات من الطفلة مثل الجبس
                      انا دلوكت دخلت حوالى 70 سنتم فى اتجاة القبلة الشرقية ولسة طبقات الطوب مستمرة ومقدرتش اكمل لان الحفرة ممكن توقع وانتظر مشورتك الغالية
                      تقبل خالص تحياتى

يا اخى ممكن تعمل صندوق وتكمل ولا تخاف ربك يرزقك باذن الله والله اكبر على اخ عماد فوق الممتاز

لية الصفحات مش بتجى كلها مش عارف

اخى عماد اظن المشكلة فى متصفحك حمل Internet Explorer 8 من هذا الرابط
                            http://www.qudamaa.com/vb/showthread...net-Explorer-8

او حمل Mozilla Firefox من هذا الرابط
                            http://www.mozilla.com/ar/

بسم الله الرحمن الرحيم
                              اتقدم بالشكر للاستاذ عماد الدين على نصائحه لى فى هذا الموضوع رغم انه لم يكتب لنا نصيب فية لكثرة المعوقات وشدة الخطر اثناء الحفر لكن الحمد لله على نعمة واكيد استفدت اشياء اخرى غير الاشياء المادية والشكر ايضا لمنتدى قدماء واعضائة
                              مرة ثانية شكرا لك اخى عماد الدين وتقبل خالص تحياتى

يعمل...
                              X