إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بئر مبني بالطوب الأخضر ووجدنا جثث محترقة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• بئر مبني بالطوب الأخضر ووجدنا جثث محترقة

السلام عليكم إدارة المنتدي الكرام
    الاستاذ الدكتور عماد
    بعد التحية
    انا عضو جديد ف المنتدي وأرجو سرعه الرد علي سؤالي
    انا يا دكتور شغال ف جبل في سوهاج وصلت لبئر مبني بالطوب الأخضر فرغته فأعطاني شكل مستطيل بعرض ٩٠ سم وطول ٢٢٠ سم تقريبا وبعد تفريغ البير ظهر معايا قبوات القبوات من الخارج عرض وارتفاع ضيقين ومن الداخل عرض زاد عن ١٧٠ سم وارتفاع تخطي الـ ٣ م المهم كلما حفرنا تظهر معانا جثث محترقة متفاوتة الأحجام والإعمار كما ظهر معايا جمجمة منكلة بالذهب وطيور محنطة ومكفنة ومحترقة
    الان انا ف اخر قبوة ولا انسي يا دكتور اني افرغ فقط بمعني انا لا استخدم سوي الماسحة والمقطف وكل الجدران والاسقف مبنية بالطوب الأخضر الذي يزيد طوله عن ٣٠ سم ووزنه عن الـ ١٠ كيلو
    أرجو سرعه الرد والإفادة ولكم جزيل الشكر

تم تعديل عنوان الموضوع

بانتظار تفاعل الأخوة مع المشاركة

تعريف بأسماء مشايخ هيئة كبار العلماء بالسعودية وطرق التواصل معهم

قَالَ الشَيْخْ الأَلَبْانِيِ رَحِمَهُ الله:
    "طَالِبُ الَحَقِ يَكْفيِهِ دَلِيلْ، وَ صَاحِبُ الَهوَى لا يَكْفِيهِ ألَفَ دَلِيلْ ،الجَاهِلً يُعَلّْمْ وَ صَاحِبُ الهَوَى لَيْسَ لنَا عَلَيهِ سَبِيلْ"
    وقال :التحدث والتخاطب مع الجن بدعة عصرية

مشكور اخوي صباحو
      والرجاء الافادة لآني فعلا محتاج لمساعده حد من الأخوة الكرام
      وهحاول ارفعلكم شوية صور للبئر المستطيل مما يثبت حديثي

الرجاء ارفاق الصور اخى .

بالتوفيق.

السلام عليكم اخي عبده
          مشكور علي الرد
          للاسف لا أستطيع إرسال الصور لآني داخل نت من الموبايل
          لو حبيت ارسلهملك ممكن واتس أب او كيك
          ومش عارف كمان هستقبل منك رسالة خاصة بالرقم ولا لا لآن العضوية هنا لسة متأكتفتش
          عموما عرفني أتصرف ازاي
          والله المستعان

اخى الكريم موضوعك قيم حصن نفسك ومن معك واسئذن الادارة فى الايمل اذا احتجت اى مساعده
            ايضا اذا اردت ارسال صور ان شاء الله لن يقصر معك احد.

بالتوفيق.

اخى الرجاء شرح الموقع غرب النيل ام شرق فى الصحراء هل البئر على كوله ام جبل هل المنطقه رملية

كم العمق حتى الان الذى وصلتم اليه.

السلام عليكم استاذ عبده
                الموقع شرف النيل وبالخصوص ف التل الذهبي ف محافظة سوهاج
                والبئر علي اعلي قمة ف التل
                والعمق الوقتي احنا ف القبوة ال٣ ودي تقريبا علي عمق اكتر من ١٢ متر
                حضرتك أنا كملت شغل امبارح طلعت من تحت التراب جثث تانية وحوالي ٥ طيور مختلفة مكفنة ومحترقة
                والله اني لو مش محتاج فعلا ألمساعده العلمية لآني عندي احساس قوي باني وصلت

انت فى مكان دفن ليس مبقره ولاكن فى مكان قريب من مكان الدفن مكان اثري
                  امى الطيور المحنطه فهي زو قيمه مديه ولاكن ليس بالكثير وتلاقي حيونات محنطه كل ما تنزل الى تحت وممكن تجد تماسيح محنطه

مشكور مرورك استاذ وليد

اخي الفاضل استاذ وليد كل الحاجات دي ومش مقبرة

لو تسمحلي حضرتك برقمك ف رسالة خاصة وهشرح لحضرتك الوضع لان المكان ده غريب لدرجة ان أساتذة كتير تحيروا فيه

وردودهم عليا كان بأننا مقابلناش حاجة زي دي

ما فى مقبره اثريه مبنيه بالطوب الاخضر لان اى مقبره عليها طبقات حمايه قويه جدا" انا مو حابب احبطك كل ما فى الامر انها مقبره جماعيه فى عصرنا نقول عليها مقبره لقطاء ناس مجهولين الهويه او ناس ففقراء
                      فى مكان قريب من المقبره اثري مهم ولاكن الدليل عندك فى البير الي مبني بالطوب الني

طيب استفسار من حضرتك
                        هيا المقبرة الجماعية للقطاء بيتعملها بير مستطيل بعرض وطول زي دول وعمق اكتر من ٩،٥ م وبيعملولها ٣ قبوات رأسية وبيكون فيها محرقة تضم جثث وطيور
                        انا متفق معاك ان مفيش مقابر بالطوب الني بس كان ف اخ قالي ان الاسره ال١١ كل شغلها كدة

وبعدين يا أستاذي انا الموضوع هواية ويكون ليك الفضل لما افهم منك + ان لا خاب من استشار

ده بالاضافة ان البير مكنش فيه اي دلالات غير المستطيل الفارغ والمراقي للصعود والهبوط والقبوات بس

الامقابر الفرعونيه فيها اقوال كثيره لاكن فى دلائل سابته فى معظم المقابر يعنى طبقات طربه معروفه شقف فحم جدران صخريه او رمليه المكان مفتقد الاشياء دي
                          اما انا ما اقصد انك تجد دليل مادي يعنى خريطه او صخره منقوشه انا اقصد ان فى المكان شكل هندسي يدلك الى مكان اخر فيه مقبره مهم

انا لقيت يا استاذ وليد جوة اخر قبوة طبقات زي الفحم والرماد والعظم بكثرة ورملة بيضة ناعمة جدا والأرض الحية بعدهم

المكان الى انت بتحكى عليه اما مكان دفن جماعي للفقراء
                              او مكان دفن فيه مكان العبيد الى صنعو المقبره الرأسيه لاكن مكانك مكان مقبره صعب جدا" اى اسره من الاسر الفرعونيه تئمين قبورهم ليس بالطين اوك
                              كل ما تحفر هتجد طيور وجسس حيونات

يعمل...
                              X