إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

للخبراء

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• للخبراء

ما هي تكلفة المتر من الخنزيرة المستخدمة في الحفر لمنع المياة وشكرا

لوهتعمل خنزيره من البلوك والاسمنت . فهيكون على حسب مساحة المكان اللى عندك وعدد الامتار اللى هتنزلها

ولو هتعمل خنزيره من الخشب فبرضوا هتكون على حسب المساحه اللى بتحفرها . وانت بتختار الانسب ليك وللمكان اللى بتشتغل فيه .. بمعنى لو بتشتغل فى ارض خفيفه وممكن تنهار او لتمنع المياه اللى ظهرت بسرعه فالافضل خنزيرة البلوكات . وبتشترى البلوكات والاسمنت والرمل بناء على المساحه اللى بتحفرها وأنت اللى بتقدرها

اخي العزيز شكرا علي اهتمام بس ممكن اعرف اية هيا البلوكات دي ؟

اخي العزيز الفراعنة
        المكان اللي بحفر فية علي 17 متر ان شاء الله وانا دلوقت وصلت ل 10 متر والمياة كتيرة اوي مش عارف اتصرف معاها جبت كذا غاطس ومكن شفط مياة وبردو مش قادر علي المياة وفاضلي 7 متر بس باذن الله .ممكن بعد اذنك تشرحلي بالتفصيل اعمل اية مع العلم ان مربع الحفر 2متر في 2متر والارض كويسة بفضل الله انا بس عاوز امنع المياة خالص علشان اعرف اكمل حفر

المشاركة الأصلية بواسطة Medo2016 مشاهدة المشاركة
          اخي العزيز الفراعنة
          المكان اللي بحفر فية علي 17 متر ان شاء الله وانا دلوقت وصلت ل 10 متر والمياة كتيرة اوي مش عارف اتصرف معاها جبت كذا غاطس ومكن شفط مياة وبردو مش قادر علي المياة وفاضلي 7 متر بس باذن الله .ممكن بعد اذنك تشرحلي بالتفصيل اعمل اية مع العلم ان مربع الحفر 2متر في 2متر والارض كويسة بفضل الله انا بس عاوز امنع المياة خالص علشان اعرف اكمل حفر

الأخ الكريم
          للأسف !

واضح ان حضرتك شغال بناء على توجيهات (شيخ كشف)

صدقنى أخى الكريم
          من أندر النوادر هو وجود اية مقابر فى عمق طبقات الأرض التى تتخللها المياة الجوفية .

والأحتمال الوحيد لوجود مقبرة (مبنية) فى مياة جوفيه هو ان تلك المياة ليست جوفيه اصلاً بل هى تجمعات ورشح سواء من المساكن او الزراعات !.
          وتلك معلومة لا يعرفها الجميع

وهذا موضوع يطول شرحه
          لذلك أخى الفاضل عمق 17 متر عمق كبير .

لو حضرتك شرحت لى عن طبيعة الموقع والأشياء التى قابلتك (بالتفصيل) خلال مراحل الحفر لحتى عمق ال 10 متر سأفيدك بإذن الله عن طبيعة موقعك.

الأمر الأخر هو
          عمل القطرات الجانبية او (الخنزيرة) او اية دعامات للحفر ليس بالأمر الهين والسهل على غير المتمرسين.

ونسبة المخاطرة به عالية جداً.

لذلك اجبنى عن النقطتين السابقتين
          1-هل العمل بناء على توجيهات شيخ وكشف؟
          2- شرح بالتفصيل عن خطوات الحفر وطبيعة الموقع وما قابلك.

تحياتى لحضرتك وأتمنى لك التوفيق
          سبحان الله وبحمده
          سبحان الله العظيم

اخي الكريم طلحة المصري . اول حاجة انا مش شغال بشيخ خالص ولا اي دجال شغالين بفضل الله وحمايتة بالقران الكريم وربنا معانا . انا شغال بجهاز تحديد فراغات وكشف معادن . اما اثناء الحفر وجدنا كسر شقف كتيييير و وجدنا شقف مرسوم علية وش اسد وشقف مرسوم علية سيوف واحاجات مرسوم عليها اسهم . انا بس نفسي اعرف ازاي اتخلص من المياة الكثيرة جدا دي

المشاركة الأصلية بواسطة Medo2016 مشاهدة المشاركة
              اخي الكريم طلحة المصري . اول حاجة انا مش شغال بشيخ خالص ولا اي دجال شغالين بفضل الله وحمايتة بالقران الكريم وربنا معانا . انا شغال بجهاز تحديد فراغات وكشف معادن . اما اثناء الحفر وجدنا كسر شقف كتيييير و وجدنا شقف مرسوم علية وش اسد وشقف مرسوم علية سيوف واحاجات مرسوم عليها اسهم . انا بس نفسي اعرف ازاي اتخلص من المياة الكثيرة جدا دي

الاخ الكريم
              لو حضرتك فعلا بتستخدم جهاز لتحديد الفراغات بهذا العمق ومتأكد من وجود ابعاد فراغ هندسي بنسبة 100% فيمكن وضع حل لمشكلة المياة الجوفية.

ولكن لابد ان يكون كلامك دقيق والتصوير دقيق والفراغ فراغ هندسي الابعاد

يعنى بناء
              لان الدعامات التى سوف يتم عملها سوف تكون راسية بهذا العمق الكبير.
              ولابد ان تكون الحسابات دقيقة جدا

برجاء وضع صور للفراغ
              صور للشقف الذى به رسومات
              لكى نفيدك بنوعية الدفن والحضارةتحياتى لك واتمنى لك التوفيق
              سبحان الله وبحمده
              سبحان الله العظيم

اخي الكريم انا متاكد من الكلام االي بقولة يعني مش هضحك علي نفسي . من غير ما اصور شيء من فضلك لو عندك حل لموضوع المياة دا ياريت تقرلي ولك كل الشكر والتقدير .

أعانك الله

الاخ الكريم
                    حضرتك المستفيد الاول والاخير من اى معلومات يتم طرحها بموضوعك.

واحيطك علما انى على علم ودارية كافية بكل اشكال وانواع الحوارات الخاصة بالبحث والتنقيب.

ولم اقم بتنشيط اى موضوع قديم بالقسم الفرعونى حتى موافقة الادارة.

لذالك
                    حضرتك حابب تتجاوب مع النقاش فأنت المستفيد
                    مش حابب فلك حرية الاختيار.

بالنسبة للمعلومات العلمية التى قمت بطرحها بموضوعك
                    فحضرتك انا مش بكتب الكلام لمجرد الكتابة !
                    كل كلمة اقوم بكتابتها بعناية
                    ولا اهمل شئ بالموضوع او الاستفسار المطروح.

حل مشكلة المياة الجوفية موجود وسهل
                    ولو حضرتك كلفت نفسك وقرأت كلامى السابق بعناية كنت عرفت ذلك.
                    ولكن لكل مقام مقال.

ضع صوره واحدة من الصور الكثير التى حددها لك الجهاز
                    ولدينا خبير متخصص الاخ السراب الازرق يفيدك عنها .

ضع صورة للفخار الذى به رسومات كما ذكرت
                    سافيدك بكل معلومة متاحه عنه.

اتمنى ان تصلك المعلومة كما اقصدها.

بالتوفيق
                    سبحان الله وبحمده
                    سبحان الله العظيم

يعمل...
                    X