إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حفرت لحد 3متر وظهر معاية حطام فخار وطوب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حفرت لحد 3متر وظهر معاية حطام فخار وطوب

السلام عليكم انا فحرت لحد 3متر وظهر معاية حطام الفخار والطوب الاحمر وغرست سيخ متر ونص ومصدش فى حاجة وهحطلكم صورة حطام الفخار والطوب الاحمر وشوفو كدا اكمل ولا اعمل ايه
    وعلى فكرة الارض طينية والغريب وصلت لا3متر ومفيش مية وياريت الرد من الخبرة وكل سنة وانتم طيبين

التعديل الأخير تم بواسطة طلحه المصرى; الساعة 2016-09-12, 11:37 PM. سبب آخر: حذف بيانات غير مطلوبة

ممكن صور للمكان لو تكرمت

المشاركة الأصلية بواسطة momen wahba مشاهدة المشاركة
      ممكن صور للمكان لو تكرمت
      المكان جوه بيت وطبعن مش هقدراصور داخل البيت
      التعديل الأخير تم بواسطة طلحه المصرى; الساعة 2016-09-12, 11:42 PM.

المشاركة الأصلية بواسطة tameregypt مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم انا فحرت لحد 3متر وظهر معاية حطام الفخار والطوب الاحمر وغرست سيخ متر ونص ومصدش فى حاجة وهحطلكم صورة حطام الفخار والطوب الاحمر وشوفو كدا اكمل ولا اعمل ايه
        وعلى فكرة الارض طينية والغريب وصلت لا3متر ومفيش مية وياريت الرد من الخبرة وكل سنة وانتم طيبين

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
        وانت طيب وبالصحة والسلامه

بالنسبة للفخار فهو فرعونى ووجودة يعطى احتمالية قوية لأثرية الموقع .

ولكن أحتمال وجود دفنات أحتمال ضعيف

لذلك

برجاء

شرح جيد عن طبيعة سطح الارض
        ووصف جيد لما قابلك

وبرجاء عدم مشاركة بيانات الموقع الجغرافى
        فذلك لن يقدم ولا يؤخر فى تحليل المواضيع !

تحياتى
        سبحان الله وبحمده
        سبحان الله العظيم

يا خال طلحة ... اشكرك

طلحة المصرى كل سنة وانت طيب عيد سعيد عليك بالنسبة لطبقات اﻻرض هى ارض طينية والطينة ناشفة لغاية بعد 2متر وبعدين ظهر معاية طبقة رملة خفيفة وبعدها طينة ناشفة جدا لغاية 3متر ونصف وانا بحفر ظهر معاية فخار وطوب احمر كتير جدا وعلى فكرة فى شيخين جوم وحدده مكانين جوه البيت بس انا عايز امشى بطريقة علمية مش عايز امشى وراء كلام الشيوخ علشان حرام شرعآ وحولت ادور على جهاز كشف معادن بس ملقتش منه ايجار علشان مفيش امكانية انى انا اشتريه شكرآ ﻻاهتمامك للموضوع

المشاركة الأصلية بواسطة momen wahba مشاهدة المشاركة
              يا خال طلحة ... اشكرك
              بخدمتكم أخى الكريم
              لا شكر على واجب
              سبحان الله وبحمده
              سبحان الله العظيم

طلحة المصرى كل سنة وانت طيب عيد سعيد عليك بالنسبة لطبقات اﻻرض هى ارض طينية والطينة ناشفة لغاية بعد 2متر وبعدين ظهر معاية طبقة رملة خفيفة وبعدها طينة ناشفة جدا لغاية 3متر ونصف وانا بحفر ظهر معاية فخار وطوب احمر كتير جدا وعلى فكرة فى شيخين جوم وحدده مكانين جوه البيت بس انا عايز امشى بطريقة علمية مش عايز امشى وراء كلام الشيوخ علشان حرام شرعآ وحولت ادور على جهاز كشف معادن بس ملقتش منه ايجار علشان مفيش امكانية انى انا اشتريه شكرآ ﻻاهتمامك للموضوع
                وأنت بالصحة والسلامة أخى الكريم

أخبرتك أن الفخار وكسر الطوب تعطى إحتمالية قوية لأثرية الموقع .

وإحتمال وجود دفنات إحتمال ضعيف

فى مثل تلك الحالات
                العمل يكون موسع بمساحة افقية كبيرة .
                لانك غير محدود بأية بنايات حجرية ولا يوجد صخر جبل بالقرب منك.
                فالحفر رأسئ وبحفر ضيقه ستكون مجبر ومقيد بتلك النقطة فقط وقد يكون على بعد منك بربع متر بناء أو دفن ولا تعلم .

الحفر الرأسئ على شكل بئر لا يكون الا فى حالة أن تكون نازل داخل بئر مبنى او منحوت او على الاقل نازل رأسئ بجوار جسم الجبل او اى شئ صخرى .

بالطبع بكل متر هتحفر فيه ستجد بقايا فخار وكسر طوب لأن الموقع بالكامل أثرى .
                فالأمور نسبة وتناسب .

طريقتك بالحفر لن تجدى ألا لو شاء الله قدرا أن تكون نازل مباشرة فوق مبنى او دفن.

نصيحة لا تذهب ولا تصدق الدجالين وأن اخبروك بأشياء بعضها صحيح.

لا تدفع أى اموال نظير تأجير أجهزة فلن تجدى الأجهزة الخاصة بكشف المعادن فى موقعك.
                فضلا عن أن معظم الاجهزة التى يتعامل بها العاملين بتلك المواضيع نصب فى نصب .

يرجى ملاحظة أنك فرد واحد مجبر على طبيعة موقعك ولست بعثة أثرية تعمل بمطلق الحرية .

برجاء شرح المزيد حول اتساع الحفر ووصف دقيق لمكونات التربة التى عملت بها .
                مع وصف لسطح الأرض وطبيعتها .

دمت بخير
                سبحان الله وبحمده
                سبحان الله العظيم

حفرنا ووجدنا طبقة طينية ناشفة بعديها رمل بعديها بهو مفتوح بعديها طبقة طينة مثل الصلصال هل هذه الطبقة تكون فوق المقابر ام ماذا

الســــــــــــــلام عليكــــــــــــــم ورحمــــــــــــه اللــــــــــــــــه وبركـــاتــــه لو سمحتم يااهل العلم افيدونى ضرورى انا عملت مجسات لمكانى وهو فى منزلى وكانت النتيجه هى ان المجسات اشارت لى على ارتفاع من اتنين متر ونصف الى ثلاثه امتار فى كل مكان فى البيت فقررت النزول فى مكان حدته ببعض الدلالات الموجوده من اهل بيتى وقررت النزول على عمق اتنين متر ونص من المجسه فوجدت فرشه من الطوب القديم اول ما شلت الطوب لقيت فرشه غريبه من الفخار ارتفعها تقريبا متر ونصف وموضوعه بتقنيه عاليه جدا ولما وصلت لاخرها لقيت فرشه من الطوب وبعدها رمله خشنه عملت مجس فى الرمل فلم اجد شىء فعملت مجس من داخل فرشه الفخار نفسها اى فى الاربع اجناب فانفتحت امامى فتحه تشيه المسوره كان يوجد على اول الفتحه بعض العظام البنيه الشكل وفى داخل الفتحه قطع كبيره م الفخار وعند تجميع ابع اوخمس قطع تعطينى زلعه فعملت مجس داخل الفتحه صد معايا فى جدار صلب مـــــع العلم ان فطع الفخار الموجوده اكثر من عشره انواع ويوجد مقابض كثيره لزلع ونو من الفخار يشبه الصين ولكن لونه برتقالى الشكل واغلبها من نفس القطع ال الاستاذ رفعها وعند عرضها على شيخ مغربى تعرفت عليه قال لى انك يوجد عندك مبنى رومانى واسفله فرعونى وانك عديت المبنى الرومانى وانتا فى الفحر وانه اتفتح قدامك طاقه وانك كنت على مقربه متر وربع من المكان وانه يوجد عندك هديه امام المدخل الموجود واعطانى دلاله وهى انه قال لى انزل فى المكان الى تتجه اليه الفتحه او الطاقه وانه يوجد سرداب 28 مترويوجد به ثلاثه مداخل عندى اتنين من المداخل واخر السرداب مدخل مع العلم ان فرشه الفخار دى تحت بتى كله طلعه بره فى الشارع باتجاه مكان منطقه وهذه المنطقه يوجد بها المدخل الثالث للمكان ويعتبر المدخل الثالث للمكان اعلى منى بحوالى متر ارجـــــــــــــو الــــــــرد العلمــــــــــــــى ضــــــرورى لـــــــــــو سمحتـــــــــــم ولكـــــــــــم منــــــــــــــى جزيـــــــــــل الشكــــــــر

ابعد عن الشيوخ اخى الفاضل
                      والكلام اللى قولته كويس خالص عليك
                      نظف الفتحة كويس وقولى قطرها كام

اكرر ابعد عن كلام الشيوخ
                        فلا يدلك ابدا على المكان النهائى

اخى الفاضل الشقف فرعونى ولكن انصحك بالا تتعب ننفسك كثيرا
                          ليس بالدليل القاطع وجود مقبرة بوجود شقف او فخار

المشاركة الأصلية بواسطة amal مشاهدة المشاركة
                            الســــــــــــــلام عليكــــــــــــــم ورحمــــــــــــه اللــــــــــــــــه وبركـــاتــــه لو سمحتم يااهل العلم افيدونى ضرورى انا عملت مجسات لمكانى وهو فى منزلى وكانت النتيجه هى ان المجسات اشارت لى على ارتفاع من اتنين متر ونصف الى ثلاثه امتار فى كل مكان فى البيت فقررت النزول فى مكان حدته ببعض الدلالات الموجوده من اهل بيتى وقررت النزول على عمق اتنين متر ونص من المجسه فوجدت فرشه من الطوب القديم اول ما شلت الطوب لقيت فرشه غريبه من الفخار ارتفعها تقريبا متر ونصف وموضوعه بتقنيه عاليه جدا ولما وصلت لاخرها لقيت فرشه من الطوب وبعدها رمله خشنه عملت مجس فى الرمل فلم اجد شىء فعملت مجس من داخل فرشه الفخار نفسها اى فى الاربع اجناب فانفتحت امامى فتحه تشيه المسوره كان يوجد على اول الفتحه بعض العظام البنيه الشكل وفى داخل الفتحه قطع كبيره م الفخار وعند تجميع ابع اوخمس قطع تعطينى زلعه فعملت مجس داخل الفتحه صد معايا فى جدار صلب مـــــع العلم ان فطع الفخار الموجوده اكثر من عشره انواع ويوجد مقابض كثيره لزلع ونو من الفخار يشبه الصين ولكن لونه برتقالى الشكل واغلبها من نفس القطع ال الاستاذ رفعها وعند عرضها على شيخ مغربى تعرفت عليه قال لى انك يوجد عندك مبنى رومانى واسفله فرعونى وانك عديت المبنى الرومانى وانتا فى الفحر وانه اتفتح قدامك طاقه وانك كنت على مقربه متر وربع من المكان وانه يوجد عندك هديه امام المدخل الموجود واعطانى دلاله وهى انه قال لى انزل فى المكان الى تتجه اليه الفتحه او الطاقه وانه يوجد سرداب 28 مترويوجد به ثلاثه مداخل عندى اتنين من المداخل واخر السرداب مدخل مع العلم ان فرشه الفخار دى تحت بتى كله طلعه بره فى الشارع باتجاه مكان منطقه وهذه المنطقه يوجد بها المدخل الثالث للمكان ويعتبر المدخل الثالث للمكان اعلى منى بحوالى متر ارجـــــــــــــو الــــــــرد العلمــــــــــــــى ضــــــرورى لـــــــــــو سمحتـــــــــــم ولكـــــــــــم منــــــــــــــى جزيـــــــــــل الشكــــــــر
                            وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
                            قم بنسخ تلك المشاركة وافتح بها موضوع مستقل بقسم إستفسارات البحث والتنقيب
                            وأضف عليه بعض التفاصيل الأخرى التى ستساعد فى التحليل .
                            وسأتابع معك
                            بالتوفيق
                            سبحان الله وبحمده
                            سبحان الله العظيم

يعمل...
                              X