إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل هذا بير دفن

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هل هذا بير دفن

المشاركة الأصلية بواسطة محمد سامي
    السلام عليكم الاخوه الافاضل بعد التحيه
    انا اعمل بقطعه ارض غرب النيل
    طبيعه الارض حولي شرق او غرب او بحري او قبلي رمليه ومزروع فيها
    بالنسبه للارض اللي انا شغال فيها وسط الاراضي المزروعه بس الارض اللي انا شغال فيها كلها احجار علي وش الارض الرمال مغطيها حاجه خفيفه

الارض يوجد بها بير مغلق بالعجنه من فوق والبير علي وش الارض وعرفت انها عجنه بالاختبار اللي انتا قولت عليه في موضوع مجمع مياه وبنزين عينه سدت البير ادت 3الوان

والحجر المحيط بسده البير من لون واحدقطر البير ده 90 سم والعجنه ده مكونه من عرق رمله والحجر الجيري وتراب الالماس لانه بتلمع قوي وبتضوي

وفي بير تاني بحري البير المسدود كان مسدود بطوب نيه لما شيلنا الطوبه النيه وجدنا بير حجر برده نظفنه من الرمل اتلقنه نازل بمنحدر اتجاه بحري وفي فتحتين الاوله اتجاه بحري والتانيه اتجاه شرق وفي بير تالت مدفون في الرمله اتجاه جنوب غرب برده يبعد عن البير المسدود ب 20 متر

بس قبليه حاجه مش قادر احدد خامتها ايه مديه شكل راس سهم متجه ناحيه البيرالتالت مع العلم البير مسدود من فوق نفس البير اللي قبله

ياريت الافاده من الاخوه الافاضل انزل منين ولو النزله من احد الابيار المسدوده اكسر العجنه وانزل طب العجنه دي سمكها اد ايه ولك جزيل الشكر

ملحوظه مفيش صور لاني مش عارف ارفعها لاني جديد في المنتدي ومش عارف اتعامل معاه

علي وش الارض وجدت حجر دائري علي شكل الطبه قطره 90 سم مع العلم ان بالكشف حول الحجر الدائري ده اجد رمل وجدار الحجر نازل معاياوهو في الاتجاه غربي قبلي مع العلم الارض يوجد بها كذا بير اخر باتجاه بحري غربي هل هذه النزله ولو النزله ماذا افعل بها مع العلم ان هذا الدائره متسكه مع جدارها انا عضو جديد فمش عارف ارفق الصور ياريت لو في حد يقدر يفيدني ويعطيني اميل اتواصل معاه

تم دمج الموضوعين وحذف الموضوع الأخر.
    برجاء عدم تكرار طرح نفس الموضوع بأكثر من صيغة .

تنبيه: برجاء عدم ذكر بيانات الموقع الجغرافى فتلك البيانات غير مطلوبة .
    التعديل الأخير تم بواسطة طلحه المصرى; الساعة 2016-10-26, 08:38 PM.

يارب

لكم جزيل الشكر يا ريت الافاده

البير مصنوع من ايه اخى ؟
        ومما يتكون البير ؟

وماذا وجدت به ؟

من حجر لونه لما تكسر منه ابيض لكن لونه الخارجي بيج

نظف البير وسير فى الاتجاه بكل حذر ستجد ان شاء الله دخلة نظفها واعلمنى

شكرا استاذ كريم

استاز كريم انا عملت اختبار لخامه الطبه والحجر اللي حولها بالبنزين والماء خامه حجر الطبه ادني 3 الوان والحجر المحيط بالطبه لون واحد كدا الطبه دي عباره عن عجنه قفله البير اكسرها وانزل البير ولو هي عجنه هتبقا عمقها كام وعلي فكره كسرت من الطبه حته اتلقيته فيها حاجات بتلمع وعرق رمل اصفر دي غير اللون الاساسي للطبقه اللي هو عباره عن شبه الجير

استاز كريم انا عملت اختبار لخامه الطبه والحجر اللي حولها بالبنزين والماء خامه حجر الطبه ادني 3 الوان والحجر المحيط بالطبه لون واحد كدا الطبه دي عباره عن عجنه قفله البير اكسرها وانزل البير ولو هي عجنه هتبقا عمقها كام وعلي فكره كسرت من الطبه حته اتلقيته فيها حاجات بتلمع وعرق رمل اصفر دي غير اللون الاساسي للطبقه اللي هو عباره عن شبه الجير$$$$@@@@

ياجماعه حد يفدني للسرعه

تم الرد عليك فى الموضوع الذى نشرته اخى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عضو جديد وعندي معلمومات مش عارف اتواصل ازاي مع حضراتكم فارجو المساعده انا عندي بير مبنى من الطول الاحمر وانا لقيته وانا بجرف فى الارض مع العلم انا هذه الارض مليءه بالشقف والاحجار الصوان على جميع الاشكال فارجو التفسير

نظف البير اخى وحدد كم قطره

اناما جبتش قطره كامل لكن يدخل فى 2 او 3متر تقريبا

يعمل...
                              X