إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

للاهميه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• للاهميه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بعد التحيه / انا املك قطعه ارض بجوارارض غرب النيل
    اثناء التجريف لزراعه الارض ظهر معي حدود لبناء مستطيل 2.5 ×3عمقه 40 سم من الطوب اللبن بالكشف عليه وتحديده وجدته زاي ميكون متمحرواخر ال40 سم سده زاي متكون معموله من الاسمنت وفي داخل المستطيل رمل وفخاربكثره قطع صغيره وكبيره وزلط اوقفت العمل لعدم علمي بطريقه التنقيب
    ودي لسه اول عمليه زراعه ليهافاوقفت الزراعه لحد مشوف هعمل ايه
    ارجو من اهل الخبره طريقه التنقيب من اي اتجاه والافاده كامله
    التعديل الأخير تم بواسطة طلحه المصرى; الساعة 2016-10-25, 08:55 PM. سبب آخر: حذف بيانات غير مطلوبة

للعلم جناب المستطيل زاي متكون متمحره من الخارج

أرفق الصور يا خال محمد حتى يتمكن الخبراء من أفادتك .. وفقك الله يا أبو عمو

واللهي انا بعد مكشفت الجدار مصورتش وردمت اللي كشفته عشان المشكله اللي كانت علي الارض مع الهيئه

افيدوا افادكم الله عز وجل
          اسالوا اهل العلم ان كنتم لا تعلمون

أخي افاضل محمد سامي

تحياتي لك والسلام عليكم

في البداية قد تكون هذه الأرض كانت مقبرة قديمة فرعونية
            لكن الأهم من ذلك انك إذا اردت اجابة صحيحة ودقيقة عليك رفع صور للمكان
            وللحفر الذيقمتم بحرفه وولمواد التي وجدتموها ويجب ان يكون هناك اشارات
            اما اشارات مدفونة او مكشوفة ( إن وجدت )

تحياتي لك وبالتوفيق
            [CENTER]هناك حقيقة واحدة دائــماً
            نستطيع ان نكون الخير و الشر اذا كنا نحاول ان نرفع الموت عكس مجرى الوقت
            أحيانا يتطلب منا ان نؤمن بتلك المقولة : Need Not To Know
            Fear Of Death Is Worse Than Death Itself - الخُوف من المُوت .. أسوأ مِن المُوت نفسه
            اذا كنا سنستمر برمي السنارة في بحر مظلم ، فلن نصطاد شيئاً
            مدارك Perceptions

كل الشكر لساحره الكتاب لكن انا لسه محفرتش عشان اصور دلالات انا كشفت فقط علي الجدار وقبل مشتغل قولت حد من اهل الخبره يفيدني ابداء ازاي واشتغل من اي اتجه

هو كله بيدخل يقراء الموضوع ويخرج محدش بيعلق علي الموضوع ليه اللي يجي منكم يجي من ربنا

اخى الفاضل قم بكشف الجدار المستطيل بالكامل وستجد دلالات واضحة تدلك على طريق
                  اعلمنى بها وان شاء الله خير

يا خال محمد سامى .. الاخو الخبراء عشان يفيدوك بما يرضى الله لازم صور .. ومش هيقصروا معاك .. ربنا يرزقك من واسع رزقه
                    هما بيطلبوا الصور من أجل أن يعطوك الكلام المفيد مش يدوك تخمينات اى الكريم أعزك الله

المشاركة الأصلية بواسطة محمد سامي مشاهدة المشاركة
                      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                      بعد التحيه / انا املك قطعه ارض بجوارارض غرب النيل
                      اثناء التجريف لزراعه الارض ظهر معي حدود لبناء مستطيل 2.5 ×3عمقه 40 سم من الطوب اللبن بالكشف عليه وتحديده وجدته زاي ميكون متمحرواخر ال40 سم سده زاي متكون معموله من الاسمنت وفي داخل المستطيل رمل وفخاربكثره قطع صغيره وكبيره وزلط اوقفت العمل لعدم علمي بطريقه التنقيب
                      ودي لسه اول عمليه زراعه ليهافاوقفت الزراعه لحد مشوف هعمل ايه
                      ارجو من اهل الخبره طريقه التنقيب من اي اتجاه والافاده كامله

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

ننصح الأخ السائل بعدم التعدى على أية أرض تابعة للدولة أو كردون أثار أو بالقرب منها
                      وعدم تخريبها بأى شكل من الأشكال.

بالنسبة لإستفسار حضرتك عن ذلك الموقع

فذلك البناء من الطوب جزء من مقبرة فرعونية.

العمل الأثرى بتلك المواقع يكون بتتبع البنايات من الطوب او الحجر(الحوائط والجدران ) بدون تكسير او تخليع أى شئ منها .
                      وكشفها من كل الجوانب.

ولمزيد من الإستفسارت يرجى جعلها فى صورة أسئلة وسأجيبك عنها بإذن الله.
                      سبحان الله وبحمده
                      سبحان الله العظيم

اشكرك جزيلا استاذ طلحه مع العلم انا لم اتعدي علي ارض اثار هذه ارضنا اب عن جد والحمد لله المحكمه حكمت بملكيتها لنا

المشاركة الأصلية بواسطة محمد سامي مشاهدة المشاركة
                          اشكرك جزيلا استاذ طلحه مع العلم انا لم اتعدي علي ارض اثار هذه ارضنا اب عن جد والحمد لله المحكمه حكمت بملكيتها لنا

بخدمتكم أخى الكريم

النصيحة عامة أخى الفاضل وهى من ضمن قوانين المنتدى .

وما نعمل عليه هنا هو تبادل الخبرات وتصحيح المفاهيم الخاطئة وتنشيط الحث الأثرى لكل عشاق والمهتمين بتلك الهواية .

أتمنى لك التوفيق
                          وبأخر مشاركتى السابقة انا فتحت لك باب النقاش فإطرح ما شئت

تحياتى
                          سبحان الله وبحمده
                          سبحان الله العظيم

شكرا جزيلا استاذي العظيم ان شاء الله هبداء العمل يوم السبت بس فيه حاجه استاذي مفيش خدمه تواصل فوري في المنتدي لان في ناس كتير بتبقا شغاله وتحتاج تحليل فوري للظاهر امامها ياريت الافاده استاذ طلحه

يعمل...
                            X