إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

وصلنا لرمال لامعه بعد حفر 6 متر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• وصلنا لرمال لامعه بعد حفر 6 متر

السلام عليكم ورحمة الله

الموضوع بأختصار .. حفرنا فى موقع أثرى ومعروف لأهل البلد ان المكان ده اثرى ..

حفرنا بعمق 6 متر ... بعد مترين وجدنا عظام بشريه .. ثم بعد مترين ونص وجدنا شقف كتير وبقايا أوانى فخاريه .. على عمق 3 متر وجدنا طبقه من الطينه الخضراء وبها ماده صفراء .. على عمق 4.5 وجدنا حائط من الطوب الاحمر بأرتفاع 40 سم .. ثم أكملنا الحفر الى ان وصلنا الى عمق 6 متر ووجدنا رمال ناعمه وتلمع وتحتها بحوالى 70 سم مياه جوفيه

وتوقفنا عند هذا العمق لاننا مش عارفين نعمل أيه .. تنصحونا نعمل ايه وجزاكم الله خي
    را .

دى بعض الصور من الحاجات اللى وجدناها

طبق صغير

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

موضوع جيد ومشجع

برجاء
    مزيد من الشرح عن الجدار الطوب بالتفصيل
    ووصف جيد لما قابلك بالتفصيل
    اى معلومات تذكرها تفيد فى التحليل

بالتوفيق
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

تم نقل الموضوع لقسم إستفسارات البحث والتنقيب
      سبحان الله وبحمده
      سبحان الله العظيم

ياريت صوره للقطعه اللي علي الشمال اللي مفرغه من النص
        صورها اكتر من صوره لو سمحت ..
        مكانك في سرداب قريب ممكن يبدأ من عمق 2ونص يتجه بإتجاه الشرق , حاول تشوف جهاز كشف فرغات وامسح المنطقه كويس .. مش هتوصل لشئ تحت ..
        لو لم تصل للسرداب واللي هيكون ف الغالب سهل التعرف علي مكانه لو ف ارض زراعيه او في بيت ممكن يحصل هبوط بسيط او يسحب ويبتلع مياه من الارض ان كانت ارض زراعيه وممكن يكون السبب الاساسي في بداية عملك بالموقع هذه العلامات .. دون التطرق للروحانيين والكشافين !! , حاجه تانيه ممكن تنزل نازله تانيه في اتجاه الجدار بعد 4 امتار علي الاقل وتنزل وترفع صور للدلايل وعمق الطبقات وسمكها ..
        بدايتاً المكان ليس فرعوني صور القطعه اللي علي الشمال تحديداً ومن اكتر من اتجاه ..
        وشكراً ..

المشاركة الأصلية بواسطة شريان مشاهدة المشاركة
          ياريت صوره للقطعه اللي علي الشمال اللي مفرغه من النص
          صورها اكتر من صوره لو سمحت ..
          مكانك في سرداب قريب ممكن يبدأ من عمق 2ونص يتجه بإتجاه الشرق , حاول تشوف جهاز كشف فرغات وامسح المنطقه كويس .. مش هتوصل لشئ تحت ..
          لو لم تصل للسرداب واللي هيكون ف الغالب سهل التعرف علي مكانه لو ف ارض زراعيه او في بيت ممكن يحصل هبوط بسيط او يسحب ويبتلع مياه من الارض ان كانت ارض زراعيه وممكن يكون السبب الاساسي في بداية عملك بالموقع هذه العلامات .. دون التطرق للروحانيين والكشافين !! , حاجه تانيه ممكن تنزل نازله تانيه في اتجاه الجدار بعد 4 امتار علي الاقل وتنزل وترفع صور للدلايل وعمق الطبقات وسمكها ..
          بدايتاً المكان ليس فرعوني صور القطعه اللي علي الشمال تحديداً ومن اكتر من اتجاه ..
          وشكراً ..
          حضرتك بتأكد وجود ( سرداب ) بناء على ماذا !!!؟؟

ما هو الدليل الذى ذكرة الأخ بموضوعه حضرتك عرفت منه انه يوجد وسيجد سرداب !!؟

وكمان بتحدد اعماق بناء على ايه !؟

ايه اللى تم ذكرة بالموضوع يخليك تجزم أن السرداب ( المزعوم) بإتجاه الشرق !!؟

هو حضرتك بتشوف تحت الأرض ؟ولا دا كشف روحانى ؟

اى تعليق سيتم كتابتة بمنتدى الحضارة المصرية بكافة أقسامة سيتم الرد عليه

طالما كلام لمجرد الكلام
          وكل المواضيع والتعليقات قابلة للنقد

كفانا ترسيخ للجهل فى عقول البسطاء

بإنتظار الرد من حضرتك .
          سبحان الله وبحمده
          سبحان الله العظيم

اتفضل يا سيدنا العالم اشرح ووصل الناس ..
            واعتقد برده مش مجبر اني ارد علي الاسئلة بالطريقة دي ..
            وانا راضي عن حالي في ترسيخ التوجيه السليم عن طريق الممارسه الدائمه ومباشرة مواقع العمل والعلماء ,
            والدلايل واضحه للأعمي وبتدل عن نوع الدفن , والسرداب بإتجاهه وعمقه معروف من خلال الطبقات والدلايل
            وطلبت منه برده ان يجيب جهاز كشف فراغات مطلبتش حاجه عيب ..
            وطلبت برده انه ينزل في نزله تانيه في اتجاه الدليل الأقوي في المكان ..
            انما الجهل دا سبناه للمشايخ
            والعلم سبناه لحضرتك من الكتب , حضرتك ذاكر كويس من الكتب ووجه الناس
            وشكراً

أرجو أن تراجع نفسك جيدا يا أخ شريان قبل وضع المشاركة على العام ، استغفر ربك واكظم عيظك قبل أن ترد وتعلق .
              اللهم حسن أخلاقنا وهذب نفوسنا إنك بكل جميل كفيل .

السلام عليكم.. اخ شريان ارجو الابتعاد عن اسلوب الجدال واستعمالك لبعض الكلمات الخارجة عن النص .
                واعتبر هذا تنبيه اخير لك.
                فانت تخاطب مشرف قسم و محلل معتمد بالمنتدى.

" و لسوف يعطيك ربك فترضى "

ياعم بلا جدال بلا هباب انا معدتش مشارك تاني اصلاً
                  انا معرفش انتوا بتتدخلوا ليه كل واحد عنده كلمه يحتفظ بيها لنفسه
                  مشرف القسم انا مغلطش هوا بنفسه اعرف انه دارس نظري فقط لا غير , ودا من علي لسانه لاني اعرفه معرفه شخصيه
                  فياريت كل واحد يخليه ف حاله ..
                  وعلي العموم مش هشارك تاني خالص

حياك الله وبياك أخي شريان
                    يبدو أنك أخذت تعقيبي عليك على محمل سيئ
                    كل ما قصدته أخي هو أن تقدم ما لديك من علم ومعرفة دون التطرق لشخص الباحث أو التندر عليه
                    وإن أحجمت عن المشاركة حرمت نفسك ومتابعيك مما علمك الله
                    وفقك الله لكل خير

مشرف القسم انا مغلطش هوا بنفسه اعرف انه دارس نظري فقط لا غير , ودا من علي لسانه لاني اعرفه معرفه شخصيه
                      مع السلامة

والطقاق
                        الواحد فيهم يوم ينزنق وما عنده رد علمي مقنع
                        ياخذ بالهحوم عليك
                        أسلوب المساكين
                        إعـــــــلان

[video=youtube;qseF6tfDEg8]http://www.youtube.com/watch?v=qseF6tfDEg8[/video]

أبو آسية
                          حياك الله يا غالي ربنا يبارك فيك ويحفظك من كل سوء اعتذر عن اسلوبي معاك لم اقصد ابداً طريقتي معك فقط تعصبت وانت تدخلت فاعتقدت انك تدافع لطرف علي الآخر ..
                          اشكرك أخي وان شاء الله لا احجم شئ من العلم ولا املك من العلم إلا قليل جداً من خلال الممارسة
                          اعتذر عن اسلوبي بارك الله فيك وفي اخلاقك وصبرك ..

وشاركت بالموضوع الآخر فقط لعدم اتهامي بالجهل و التضليل .. وان شاء الله انسحب من اي مشاركات علميه او غيرها .. فالاخوه الافاضل عندهم خبرات قويه

المشاركة الأصلية بواسطة pronto مشاهدة المشاركة
                            أبو آسية
                            حياك الله يا غالي ربنا يبارك فيك ويحفظك من كل سوء اعتذر عن اسلوبي معاك لم اقصد ابداً طريقتي معك فقط تعصبت وانت تدخلت فاعتقدت انك تدافع لطرف علي الآخر ..
                            اشكرك أخي وان شاء الله لا احجم شئ من العلم ولا املك من العلم إلا قليل جداً من خلال الممارسة

وشاركت بالموضوع الآخر فقط لعدم اتهامي بالجهل و التضليل .. وان شاء الله انسحب من اي مشاركات علميه او غيرها .. فالاخوه الافاضل عندهم خبرات قويه
                            يعني حضرتك مسجل بعضويات عديدة ويا ترى كم باقي لك منها ؟ ان صاحب الغرض النبيل والغاية السليمة يكفيه اسم واحد
                            لاظهار احترامه لنفسه ولغيره من الاخوة . وهذا دليل على انك لم تكن حسن النية ولك قصد من كل هذا .
                            الله يهدينا ويعرفنا عيوبنا ويغفر لنا.

المشاركة الأصلية بواسطة pronto مشاهدة المشاركة
                              أبو آسية

لا تثريب عليك أخي الكريم يغفر الله لي ولك
                              آمين آمين على دعاءك ولك بمثله وزيادة .
                              رزقني الله وإياك الصبر والحلم والأناة وجملنا بأخلاق سيد الأنام صلى الله عليه وسلم
                              ولم تكن بحاجة لاعتذار لي ؛ أعلم أنك كنت غاضبا فقلت ما قلت ، وليس لي أو لغيري أن ننصر طرف على آخر فكلنا إخوة متحابون إن شاء الله .
                              إنما ننصر الحق الذي معك أو مع غيرك وننتصر له ، وإن مناقشة الأفكار والأطروحات تغني اللبيب عن مهاجمة الأشخاص وذاوتهم
                              أرجو أن تتقبل مني كلامي هذا على الوجه الذي أريده أن يصلك .

وإلى الإدارة الكريمة والمشرفين الأماجد ؛ أنتم بالنسبة لأعضاء هذا المنتدى كالأب الحاني والمعلم الموجه والأخ الناصح والمعين الشفوق ،،،
                              فارفقوا بنا وتحملونا على عجرنا وبجرنا جزاكم الله عنا خير الجزاء وأجزل لكم المثوبة والعطاء .

يعمل...
                              X