إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فحم كلس مع كسر شقف وكسر طوب احمر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• فحم كلس مع كسر شقف وكسر طوب احمر

ياريت حضرتك تهتم بيا اكتر لانى اعول طفلين وظروفى ضيقة جدا وربنا يكتر من امثالك لفعل الخير بص ياخبير انا نزلت 4م لقيت زلعة فخار متجهةناحية الشمال الشرقى نزلت على اتجاهها لقيت طبقة عبارة عن خط نازل من الفحم الكلس مع كسر شقف مع خضار وكسر طوب احمر نزلت معاه لقيت 11 بلوكة بيضة 15 ف24على اخر بلوكة طوب ابيض لقيت قبوة زى قبوة المدفن متجهة ناحية الشرق فيها صف على سيفه وصف بالعرض من الطوب الاحمر مقاس القالب 30 طول 8عرض وعلى قمة القبوة من ناحية الشمال صخرة حرانيت وردى مستطيلة ولكن فيها جنب فيه انحدار ملحوظ ناحية يمين القبوة ومن اسفل مدماك فى القبوة يوجد جدار يقسم القبوة لنصفين هذا الجدار متجه ناحية شرق بدا بطوب احمر ثم يليه حجارة بيضة وبكدا القبوة من تحت بقى فيها جزئين جزء يمين السور وجزء شمال السور الجزء الشمال من القبوة مسدود بطوب احمر مبنى بالطين والجير بطريقة عشوائية 40سم والناحية الاخرى اليمين طوب احمر مبنى زى بناية القبوة ملحوظة مقاس القبوة كاملة 90 سم عرض الجزء اليمين 20 سم والجدار 30 والجزء الشمال المجير 40 طول القبوة من فوق لتحت 60 دخلت 50 سم فى الطوب المجير (40) بدا يضيق بيا ويلف ناحية يمين القبوة بعد السور لحد مبقى 10 سم سبت القبوة ومشيت مع الجدار اللى خارج من القبوة بدا بالطوب الاحمر وبعد كدة5 حجارة بيضاء وفوقيها مدماكين من الطوب الاحمر افقى حجم الثلاث الحجارة الاولى 49عرض 50 الحجارة الرابعة 20طول فى 50 والخامسة 30 ف 50 بعد كدة لقيت حجر سادس على نفس الخط بس مرتفع عن باقى الحجارة 50 سم لفوق عرضه 40 سم وطوله من55 الى 60 يليه حجر سابع فى نفس مستوى الحجارة الخامسة يليه حجر تامن ثم حجر بالعرض فى وش القبوة يعنى حضرتك لو فى غرفة يبقى يمينك الحجر وشمالك القبوة لو انت واقف عكس اتجاه القبلة (ملحوظة )تحت الحجر اللى باللعرض وجدت قبوة مرسومة بالطوب الاحمر بدايتهاشمال ونهايتها عند اول حرف للصخرة المرتفعة (40)ويوجد قالبين على سيفهم عند نهايتها عمقت الحفر قدام الصخرة (40) 2م وجدت صلابة فى التربة ثم زلعة على راسها من الشمال حرف Tبالطوب الاحمر اطول ضلع متجه ناحية الجنوب قاعدة الزلعة متجهة ناحية الجنوب وبالدخول فى هذا الاتجاه وجدت 3 خطوط من الرمله زى رملة البحر بتزيد مع الدخول ناحية الجنوب اى كل لما ادخل تحت الحجر 40 ملحوضة الارض طينية مفيش مياه الحمد لله كدا نزولى 7 او 8 م الارض صلبة جدا فى الامتار الاخيرة يوجد فحم ولكن مش بكميات واكبر كمية كانت فى الكان عند حافة الصخرة 40فى نهاية القبوة اللى مرسومة بجوار قالبين الطوب اللى على سيفهم يوجد قزاز ولكن مش بكميات زلط لونه عسلى غامق بالذات فى المتر الاخير وحولين الزلعة الاخيرة النيل شرق المكان اقرب تبة على بعد 600 متر ناحية الشرق يوجد شقف كتير ومختلف فى السمك والحجم بالله عليك ياخى ساعدنى لوجهه هل انا ماشى صح ولا لا ايه المفترض الاقى ايه واعمله وياريت السرعة والتفصيل انا فى مكان فعلا ولا لا قدامى دخول اونزول كام متر ملحوظة مهمة يوجد حتت رخام سكرية ولقيت شىء من الفخار بحجم البيضة وشكله بيضاوى وفيه خورم فى النص وخرم فى الحرف واللى فى الحرف محروق لقيته مبين الصخرة 5 و6 اعتقد انها كانت للاناره ومرسوم عليها فى الضهر سنبلة لقيتها بجوار كام نصف قالب تحت الصخرة 6 من ناحية الصخرة 5 ولقيت فوقيها حتة عضمة وكان الخرم اللى فى الحرف متجه ناحية تحت بميل ياريت من حضرتك ترد عليا بالله عليك ولو فيه اى اسئلة انا تحت امرك ملحوظة الصخر كله مخربش وفيه تجاعيد وشبه اجران دائرية الا الحجارة 678 مختلفة شوية تكاد تكون ملساء فيه من فوق الحجارة مدماكين طوب احمر لحد الحجر السادس مفيش عليه طوب فيه ورا الحجارة 12345 طين بعدين مدماكين طوب احمر مرتفعين فى المستوى ماسكين من الناحية اليمين من قبوة (المدفن )لحد الحجارة رقم 5 بالله عليك رد عليا فى اسرع وقت واكون شاكر لحضرتك اسف على التطويل ملحوظة الحجر اللى انا مصوره كان جانب الزلعة الاولى

السلام عليكم اخى

حاول وصف المكان ولكن باختصار والرجاء رفع صور اوفديو لطبقات الحفر وخصوصا السور والقبوات والقبوات على عمق كام متر من سطح الارض

ثانيا انت غرب النيل ولا شرق النيل.

بالتوفيق.

جارى رفع الصور شكرا على اهتمامك

المشاركة الأصلية بواسطة عبده النحال مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم اخى

حاول وصف المكان ولكن باختصار والرجاء رفع صور اوفديو لطبقات الحفر وخصوصا السور والقبوات والقبوات على عمق كام متر من سطح الارض

ثانيا انت غرب النيل ولا شرق النيل.

بالتوفيق.
      انا غرب النيل القبوات على 4.5 جارى رفع صور او فيديو شكرا على اهتمامك

بالتوفيق اخى

أخي صاحب الموضوع ولو أني لم أفهم البعض ممّا تذكره فأنت فوق مكان أعدّ للصناعة الفخّارية كما توجد بالقرب منك مقبره فإن أمكنك إستعمل (اللغة العربيه الفصحى ) أو أي لغة أجنبية تتقنها وسأحاول مساعدتك حسب المستطاع والله ولي التوفيق

يعمل...
          X