إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

منطقة مميزة جدا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• منطقة مميزة جدا

عملت رحله جبليه في مكان مميز جدا ظاهريا..وبالفعل عندما وطئت قدماي المكان رأيت العجب العجاب من الاشارات..واكتشفت ان الاشارات مش بس جرون وجرم وسيال وكتابات..فيه اشارات ابسط من كده بكتيير وده كان السمه البارزة في المكان اللي رحتله..مجرد حفر بالايد ف الارض زي مانا منزل ف الصور..مجموعة حفر تقودك لمكان علي تبه عاليه لدرجة اننا كنا بنعرف الهدف قبل منشغل جهاز الاشارات اللي هو اسياخ للنحاس واللي كانت بتشاور علي نفس الهدف اللي استنتجناه مسبقا بالتحليل..الاشارة ممكن تكون كمان شاهد قبر عبارة عن حجر محطوط بطريقه معينه..احيانا كنا نلاقي حفرة وحيده بالايد وكانت هي نفسها الهدف..لدرجة اننا كشفنا تراب موجود فيها وخبطت بايدي وبحجر اداني صوت فراغ واضح جدا علي وش الارض..المكان مميز جدا والاعماق قريبه جدا لاينقصنا سوي البدء بمعدات يدويه..السؤال هنا من المتوقع ان الاشارات دي تكون لاي عصر واي حضاره؟؟مع العلم ان المكان شرق النيل في مصر..اترككم مع الصور

عسانا من مجيب بارك الله فيكم

خير ان شاء الله يا خال ... انتظر حضور الخال طلحه والأخوة الخبراء .. بس ممكن تصور الاشارات من قرب ..ربنا يوفقك ويكرمك يا كبير

اخ مؤمن انا قصدت التصوير عن بعد علشان اوضح ان هم عاملين كده کمخطط مش علامات عشوائيه .ولكن توجد صورة عن قرب انا رفعتها برضه..اتمني من الاخوة المحللين افادتنا

يا خال .. الحفر وسط مسطح الزلط .. ليست إشارات فالأشارات دائماً تكون ثابته ولكن هذه الحفر حديثه وأظن أن أحداً علم بها طريقاً معيناً .. انا طلبت تصوير أشارات متعارف عليها عشان حد يقدر يساعدك .. وانت مصمم ان طريقة تصويرك صح .. انا بطلب لمصلحتك انما مش لأى حاجه تانيه .. ربنا يوفقك ويكرمك يا ابن عمى يا صعيدى

كوني صعبدي او غيره فدي اضافه ليست في صلب الموضوع وليس لها علاقه به..وانا مصور من بعيد ومن قريب كما هو واضح بالصور..وهثبتلك قريب جدا..ان الاشىارات مش بس جرون وخلافه

طيب

المشاركة الأصلية بواسطة منحتب با مشاهدة المشاركة
                كوني صعبدي او غيره فدي اضافه ليست في صلب الموضوع وليس لها علاقه به..وانا مصور من بعيد ومن قريب كما هو واضح بالصور..وهثبتلك قريب جدا..ان الاشىارات مش بس جرون وخلافه
                منحتب با كلامك صحيح هناك مناطق مدفنية تكون واضحة المعالم ولكن بالنسبة لمعرفة حضارة المنطقة يمكن الاستدلال على ذلك أما من نوع الإشارات وطريقة نقشها أو من خلال اللقى المستخرجة
                [CENTER][FONT=arial][SIZE=5][COLOR=#FF0000]سبحان الله[/COLOR][/SIZE][/FONT] [COLOR=#ff8c00][SIZE=5]والحمد لله[/SIZE] [/COLOR][SIZE=5][COLOR=#ff0000]ولا اله الا الله[/COLOR][COLOR=#ff8c00] والله أكبر [/COLOR][/SIZE][B][SIZE=5][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][/SIZE][/B][B][COLOR=#ff0000][/COLOR][/B][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][FONT=century gothic][/FONT][/COLOR]
                [SIZE=6][COLOR=#ff8c00][B][U][FONT=arial black]ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء [/FONT][/U][/B][/COLOR][/SIZE]
                [/CENTER]

وأنا بتأسفلك أنى بنصحك والمفروض اننا بنتبادل الخبرات ... مش بنثبت كلام مين فينا أصح .. ربنا يوفقك
                  وبعدين انا بقولك يا صعيدى عشان انا صعيدى زيك ومقصدشي منها اى معنى أخر

يعمل...
                  X