إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الفحر في التربه الطنيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

استكشفها ازاي اخي احمد

اين الخبررررررا وينكم ياجماعه حتي يتصل بالخبرا افادكم الله

اخى الكريم هاقولك تستكشفها ازاى
        اولا انت قلت قطر البير تقريبا 2 متر فى 2 متر ....طيب قطر الخنزيره كام ؟؟
        ثانيا ممكن تستخدم سيخ صغير وتغرسه بالجنب تحت الخنزيره وتستخدمه كمجس تخبط بيه الجدار ولو صوت الخبطه تغير يبقى ممكن يكون فراغ خلف الجدار بمعنى ممكن تكون سده
        ولو كان جدرار البير قريب منك يبقى مش هتحتاج سيخ وهتقوم بكشفه والتخبيط عليه باى قطعة معدن وهكذا
        للاسف اخى انا مش عارف الخبراء كلهم مش متواجدين بقالهم فتره حتى ان لى استفسار محدش ردعليه لحد دلوقتى
        وعذرا اخى لقلة خبرتى لكن باحاول اساعد باللى اعرفه وربنا يرزقك ويكرمك ونصيحتى لك لا تتعجل النتائج فى الشغل وتأنى ثم تأنى وحلل بدقه كل ما يصادفك
        تحياتى لك

قطرها 180 في 170 بس المياه بتطلع كتير اوي من الجوانب ومن تحت الارض

طيب تمام يعنى بينك وبين جدار البير حوالى 20 او 30 سم وبكده يبقى قريب وسهل التخبيط عليه او كشف جزء صغير منه
            ما عيك بالمياه ..لكن ملاحظه غريبه انك تكون فى خنزيره داخل بير فى تربه طينيه وتطلع عليك مياه !!
            وجود المياه بغزاره شئ محير فى الوضع اللى بتتكلم عنه لان المفرض ان جدران البير تقلل جدا من المياه غير ان البير حسب ما ذكرت مغلق من الاسفل بسده او سقف
            يبقى الميه بتيجى من فين !
            عموما فى كل الاحوال المياه لا تشكل عائق

لان التربه من تحت كلهارمل والبير دائري والخنزيره مربعه يعني وراها فراغ غير وبعدين ايه تفسير العضم لقينا اجزا من القفص الصدري والركبه والحوض والارجل عظام بنيه جدا وصدف وقواقع كتير

وملحوظه احنا بينا وبين البحر نصف كيلو

العظام والقواقع من ضمن العلامات وده شئ مبشر ان شاء الله..لون العظام بسبب العوامل الطبيعيه من رطوبه وضغط وخلافه ..القواقع والاصداف كانو بيستخدموها تقريبا فى عجينه الحكمه
                  كان من الافضل استخدام خنزيره دائريه لانها اكثر قوه ما علينا
                  توكل على الله واكمل الحفر للنهايه وان شاء الله خير وكما اخبرتك حاول تعمل المجسات الجانبيه وخصوصا قرب نهاية البير
                  بالتوفيق

قبل نهاية البير بحوالى متر تقريبا حاول تستكشف الجدران جيدا وانزل بالخنزيره ببطئ حتى تتأكد تماما ان مفيش سدات جانبيه
                    والله الموفق

يسلمو اخي احمد يعني مافيش حل للمياه خصوصا ان البيت الي جمبنا ارضيت الدور الاول بدات تنخفض بالعربي تريح ده. بيبقي من اثر شفط المياه

اخى الكريم مفيش حاجه ملهاش حل والمياه لا تشكل عائق لكن ببعض التحايل يمكن تفادى هذه المشكله لكن لكل موقع اسلوب فى لتعامل بالطبع
                        اخى حورس هل البيت اللى جنبك فيه حفر ؟؟ام انه تأثر بالحفر بتاعك ؟
                        اوقف الحفر وانتظر حتى اجيبك لان الامر قد يشكل خطوره كبيره ..يبدو انك بتشقط كميه رمال مع المياه او انك بترفع رمل اكثر من حجم الحفر

لا البيت مش فيه فحر ده اولا ثانيا انا بسحب ميه بس مش رمل والبيت ده دور ارضي واي دور ارضي الي اعرفه انو بيريح

اخى الفاضل مش كل دور ارضى بيريح ..لانه حسب الردم
                            اقصد من كلامى ان يكون كميه الرمل المستخرجه تناسب حجم الحفر حتى لا يكون هناك فتح فى جدار البير يسرب الرمل وبكده هترفع رمل من الجوانب دون ان تشعر وده يسبب ترييح للارض

الاخ طلحه كنت ممنتظرك من فتره طويله الف سلامه علي ابنك ربنا يخليهولك انا دكتور صيدلي لو احتجت اي شي ارجو منك قرأة موضوع والرد عليه وبالنسبه للصور الي بعتها

المشاركة الأصلية بواسطة حورس 2 مشاهدة المشاركة
                                الاخ طلحه كنت ممنتظرك من فتره طويله الف سلامه علي ابنك ربنا يخليهولك انا دكتور صيدلي لو احتجت اي شي ارجو منك قرأة موضوع والرد عليه وبالنسبه للصور الي بعتها
                                تسلم يا غالى ربنا يحفظك
                                انا لم أكن متواجد الفترة الماضية والأن اتابع المواضيع التى يتفاعل معها أصحابها .وعندما رأيت هذا الموضوع قرأت ما فيه .
                                بداية تحياتى للأخ أحمد يس على ردوده المقنعه والعقلانية وان دلت فإنما تدل على فهم وكثرة إطلاع وتجارب .

بالنسبة لموضوع حضرتك يا أخ حورس
                                أنا حاسس أن فى حاجه مش طبيعية فى الموضوع ليه مش عارف .
                                بس فى شوية حاجات لفت نظرك ليها الاخ احمد يس
                                زى البير فى حد ذاته
                                يا اخ حورس بير مدفنى يعنى بير مدفنى مالوش تفسير تانى يعنى لازم يكون شئ مصنوع او مبنى بالايد يعنى فى تدخل بشرى فيه .
                                الابار عادة ما تكون هندسية ومنتظمة سواء مقطوعة بالصخر او مبنية .
                                حضرتك بتقول بير مبنى ورملى وكمان ظهر على عمق 3 متر !
                                الوصف بالشكل دا فيه حاجه مش طبيعية .

فياريت تصورلى جزء من حافة البير سواء من فوق فى الأول او من تحت الخنزيرة .
                                علشان نشوف الخامه بتاعته .

نيجى للخنزيرة
                                انا مش عارف ليه عملتوا خنزيرة !
                                هل لأن مافيش بير من اساسة والبير اللى بتقول عليه رملى دا عبارة عن تجويف طبيعى فى باطن الارض ولا دا فعلا بير ولكنه هش وضعيف فعملتوا خنزيرة علشان مش ينهار .

الطبيعى ان اى بير مدفنى مهما كان بيكون ماسك نفسه سواء صخرى مقطوع بالصخر او مبنى من طوب احمر او اخضر او مبنى من طوب حجرى .
                                فى اى نعم ابار هشة مبنية من الفخار وكسر الفخار بس البير اللى عندك بوصفك دا ولاواحد من دول .

بالعودة للصور اللى حضرتك عرضتها
                                فنعم
                                تلك دلائل ايجابية على ان الرديم الذى بداخل البير رديم منقول ومعنى ذلك ان البير مدفنى وسليم .
                                يبقى المشكلة الان مش فى البير المشكلة فى طريقة الوصف من حضرتك .
                                فياريت حضرتك تفيدنا بالاتى

-وصف لسطح الارض فوق نقطة الحفر
                                -سبب الحفر فى تلك النقطة تحديدا
                                -اول مترين رديم كانو عبارة عن ايه وبالتفصيل
                                -بداية ظهور البير كانت ازاى
                                -شرح بالتفصيل مدعوم بالصور لخامة البير
                                -عمق البير من بداية الحافة لحد اخر شى وصلت ليه كام
                                -شرح بالتفصيل عن المرحلة التى ظهر فيها العظام البشرية
                                -هل قابلتك احجار سوداء فى الرديم اللى جوا البير
                                -الميه اللى بتظهر دى للاسف ليست جوفيه دا رشح من البيوت لان قدماء المصريين لا يمكن يدفنوا بحال من الاحوال بالقرب من الرطوبة فضلا عن انهم يعملو بير اخرة ميه !
                                دا بير مدفنى وفى زمنهم كان جاف تماما .

اى معلومات اخرى تفيد اكتبها
                                متابع معاك
                                ربنا يوفقك
                                سبحان الله وبحمده
                                سبحان الله العظيم

يعمل...
                                X