إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طبقة بها قشر صغيرة اكنها قشرة ذهب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

شكرا استاذ طلحة علي اهتمام
    حضرتك انا فاهم كويس اني مينفعش اخد القطرة من تحت الخنزيرة لان دا اخطر مما يمكن .اللي انا محتاجة دلوقت نزول الخنزيرة لعمق 1متر فقط عشان اكسر فيها حرف u زي ما حضرتك شرحت انا فاهم الجزئية دي . بس المشكلة عندي دلوقت ان الخنزيرة مش راضية تنزل ابدا ومش عارف اية الحل
    وشكرا جدا لاهتمام حضرتك

المشاركة الأصلية بواسطة Ahmed.mamdouh مشاهدة المشاركة
      شكرا استاذ طلحة علي اهتمام
      حضرتك انا فاهم كويس اني مينفعش اخد القطرة من تحت الخنزيرة لان دا اخطر مما يمكن .اللي انا محتاجة دلوقت نزول الخنزيرة لعمق 1متر فقط عشان اكسر فيها حرف u زي ما حضرتك شرحت انا فاهم الجزئية دي . بس المشكلة عندي دلوقت ان الخنزيرة مش راضية تنزل ابدا ومش عارف اية الحل
      وشكرا جدا لاهتمام حضرتك
      كل شئ وليه حل
      ولكن لابد من انزال ذلك الحل على ارض الواقع ويكون ايجابى .

طيب عايز الخنزيرة تنزل لحد ما تكتم على الفراغ اللى تحتها .علشان تريح وتثبت .
      اولا ايه سبب عدم نزولها ؟
      حاجتين
      الاول :ان يكون تحت منها ولو حجر واحد او اى شئ صلب عامل معاكسة مع النزول

الثانى : الرطوبة والطين اللى حولين جسم الخنزيرة بيعمل التصاق بكامل جسم الخنزيرة ودا بيخليها تثبت ولما تحاول تنزلها بتلتصق اكتر وتسحب معاها كامل الطين وتثبت اكتر .

اى خنزيرة عاوزها تفضل نازله معاك ع طولا لابد لابد من وجود فراغات حوليها على الاقل 3 فراغات والفراغ بيتحط فيه خرطوم ميه شغال بيضخ ودا بيخلى الخنزيرة الطين اللى كاتم عليها بيكون واخد هوا ومع الوزن بينهار .
      بس دا مالوش لازمه لو الخنزيرة واقفه على حجر لان زى ما بيقولك نواية تسند الزير فحجر واحد تحتها وقافش معاها مش هتنزل ابدا لوحدها .

طيب الحل
      الحل هو الوزن الشديد
      -ارفع حواف الخنزيرة من فوق حوالى متر او مترين وحط عليها عروق خشب وحط وزن فوقها لحد ما تطحن اى احجار او طوب معاكسها .
      الوزن هيكون بالرمال
      يعنى هاتلك لورى رمال وعبى شكاير رملة وزود وزن فوق الخنزيرة حتى لو وصل معاك لسقف البيت شكاير رمل اديها لحد ما تنزل بالعافيه .

الحل دا لو منفعش مافيش حلول تانى لنزولها .وهنشوف بديل للمرحلة دى .
      وطبعا انت على ارض الواقع وعارف طبيعة الوضع عندك يتحمل ايه وميتحملش ايه فخذ احتياطاتك .
      ربنا ييسر لكم الامور .
      سبحان الله وبحمده
      سبحان الله العظيم

الله يكرمك يا خال طلحه ما شاء الله

استاذ طلحه بارك الله فيك
          انا عملت زي ما حضترك شرحت كدا وبردو في صعوبة في انزال الخنزيرة
          هل ممكن اني اجيب ماسورة دائرية اقل من قطر الخنزيرة بحوالي 5 سم ويتم انزالها لتحت والعمل داخلها بحيث ان الماسورة الحديد دي هيا اللي تنزل مش الخنزيرة وهل هذا الحل فية مخاطر ام لا
          وشكرا جدا علي سعت صدرك معنا

استاذ طلحه بارك الله فيك
            انا عملت زي ما حضترك شرحت كدا وبردو في صعوبة في انزال الخنزيرة
            هل ممكن اني اجيب ماسورة دائرية اقل من قطر الخنزيرة بحوالي 5 سم ويتم انزالها لتحت والعمل داخلها بحيث ان الماسورة الحديد دي هيا اللي تنزل مش الخنزيرة وهل هذا الحل فية مخاطر ام لا
            وشكرا جدا علي سعت صدرك معنا
            طبعا خطر ومينفعش الوضع دا

خنزيرة معلقة مهما كانت مش راضية تنزل معاك فإحتمالية انها تنزل فجأه لوحدها احتمال كبير جدا وبأى وقت .
            ودى الخطورة
            لازم الخنزيرة تنزل وتبيت على ارض مدكوكة .
            لو انت ذودت وزن كانت لازم تنزل
            لأن هى اصلا نازلة قبل كدا يعنى جوانبها سبق ليها واحتكت بالطين مع النزول .
            بس هى قافشة الان مع الطين اللى جنبها ودا اللى معلقها .
            ياريت الإفادة
            انت مفرغ اد ايه من اسفل حواف الخنزيرة ؟
            ونهاية الحفر الان عبارة عن ايه ؟
            يعنى طين ميه رمل
            سبحان الله وبحمده
            سبحان الله العظيم

دلوقت انا نازل تحت الخنزيرة حوالي 30سم
              وفي جانب من جناب الخنزيرة هو اللي عامل مشاكل لانها مائلة شوية فالجانب اللي تحت مش راكز علي الارضية عشان كدا هو اللي عامل مشاكل وبيجيب مية بطين .
              اما الحفر الاساسي فالرمل

دلوقت انا نازل تحت الخنزيرة حوالي 30سم
                وفي جانب من جناب الخنزيرة هو اللي عامل مشاكل لانها مائلة شوية فالجانب اللي تحت مش راكز علي الارضية عشان كدا هو اللي عامل مشاكل وبيجيب مية بطين .
                اما الحفر الاساسي فالرمل
                مايلة !؟
                لو الخنزيرة مش رأسية 100% يبقى انسي انها ممكن تنزل بسهولة .
                المهم
                صب ال30 سنتى دول خرسانة حط خشب او اسطوانه صاج وصب الفراغ تحت حواف الخنزيرة خرسانة واعمل حساب الفتحه الجانبيه اللى هتخش منها تعمل جس للمنطقة المشكوك فيها .
                ادعم اى فراغات تحت حواف الخنزيرة بالصبة وطالما هى مايلة فمش هتنزل .
                هتعمل خنزيرة فرعية جانبية اللى هى القطرة وهتكون مش افقية هتكون افقية مع نزول لتحت شوية يعنى سرداب مايل .
                وخلى بالك
                لازم نجار مسلح او صنايعى اللى يعمل الشغل دا .

من بداية الموضوع قولت لحضرتك كان الافضل النزول مباشر فوق الجسم المشكوك فيه .

ربنا ييسرلك الامور
                سبحان الله وبحمده
                سبحان الله العظيم

استاذ طلحة الخنزيرة فعلا وضعها الحالي مش افقية وفعلا صعب جدا انها تنزل . حاليا جاري العمل زي ما حضرتك تفضلت بخبرتك . وربنا هو الميسر للاحوال
                  الف شكر لحضرتك بارك الله فيك
                  ولو في جديد هعرف حضرتك

سلام عليكم استاذ طلحة
                    حصل معانا تفريغ للطربة من حول الخنزيرة الارض حصلها هبوط حوالي 3 امتار من جانبين فقط من جوانب الحفر . والخنزيرة زي ما هيها بفضل الله ما حصل ليها اي شئ
                    ما هو العمل حاليها ؟

يا استاذ ستبقي الارض تنهار نتيجه التفريغ ودا كلة ضغط علي الخنزيرة . واستحاله انها تتحرك .بلغتك قبل كدة تصرفك خطا . احذر للمرة الثانيه .

طيب اعمل اية استاذ كرم

شوف يا ستاذ احمد في الاراضي الطينيه لابد ان يتم قياس منسوب المياه اولا .
                          ثانيا ليس العلم بوجود مكان دافع للعمل بدون اختيار المكان المناسب .
                          لابد من رسم المكان رسم هندسي قبل العمل واختيار اعلي نقطه بالمبني حتي نتلاشي كميه المياه .
                          في الاماكن المغموره بالمياة يحذر العمل فوق الغرف . ...
                          العمل في حالتك الموضوع خرج عن السيطرة من زمان بس محتاج منك شويه معلومات .

هل المكان في منزل .
                          في اي محافظه .
                          مساحه المكان للمالك .

اهلا بحضرتك استاذ كرم
                            المكان في جنينة جمب المنزل وانا عاملها تعريشة بالخشب ومسقفها بالخشب.
                            المكان في محافظة الغربية.
                            المكان ككل مساحتة حوالي فدان .
                            منسوب المياة ضئيل جدا . مع العلم اني قريب من فرع للنيل . يعني المفروض ان المكان يكون مغمور بالمياة . لكن بفضل الله المياة ضعيفة جدا داخل الحفر .
                            وكل اللي فاضلي حوالي 70سم ومش عارف احفرهم خالص .
                            ياريت حضرتك لو عندك حل تتفضل مشكورا بية .
                            وللعلم اني ردمت الانهيار دا والارض حول الخنزيرة بقت كويسة . بس المشكلة اني مش عارف انزل ال 70سم

ومنسوب المياة كنا عارفينة قبل الحفر والجهاز اللي محدد هذا المنسوب وقال ان المياة هتقابلنا علي عمق حوالي 7 متر ودا اللي حصل بالفعل . بس زي ما قولت لحضرتك ان المياة ليست بالكثير . بس المشكلة فالتربة من حول الخنزيرة . ليست متماسكة بالمرة ولما بتختلط بالماء بيبقا اكنها زي الماء وبتدخل داخل الخنزيرة من الاسفل . عشان كدا حصل تفريغ للتربة من حول الحفر

شوف يا استاذ احمد . لو الجهاذ حددلك المكان كرىسم هندسي ارسمه علي ورقه وارفعه مع تحديد الاتجاهات الاصليه علي الورقه .وانشاء الله انزلك علي مكان اقرب لسطح الارض وربنا يكرم ويكون بعيد عن المياة .

يعمل...
                                X