إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اخواني الكرام عندي استفسار يخص مجال الحفريات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اخواني الكرام عندي استفسار يخص مجال الحفريات

في البداية أحب اشكر المنتدي إليّ تقريبا بقالي فترة كبيرة خبراتي بتزيد عن طريق موضوعاته وامكانيات الساده الأعضاء الأفاضل واخص بالذكر رغم غيابه عن قدماء
    الدكتور عماد الدين ، ان شالله نشوفه وسطنا قريب

بصوا يا اخواني
    حاليا انا في حفرية في احدي المحافظات أقصي جنوب الصعيد والمكان شرق نهر النيل

بداية الحفر من فوق مستطيل مقطوع بميل تجاه غرب مقبل علشان يبقي باصص علي نهر النيل
    اول سنتيمترات من الحفر كلام فاضي وتربة صخرية وأحجار كانت تقريبا مرصوصة جني بعضها باليد
    بعد كدة لقينا كسر فخار فرشة كاملة الفخار سمكه عريض مش صغير .
    وبعدها ابتدت العجنات إليّ تقريبا وصل الوانها وتعدادها لحد الوقتي لحد ١٣ لون
    كلها عجنات شديدة الصلابة اثناء النحت فيها لكن بمجرد ما تشم الهواء أو تلامس المياه تنفك بسهولة
    وممكن تكسرها بإيدك الا العجنة الأحمر الكبدي الغامق إليّ اتكررت أكثر من مرة وعلي ابعاد

والله ألوان العجنات فعليا تخطت ال ١٣ لون لحد الوقتي وكلها ألوان خياليه

المهم
    العمق حاليا ٤،٨٨ سم من اول المستطيل
    لحد ٤،٢٠ سم مكنش في اَي أمل عقلاني غير العجنات وكمية الألوان الفظيعة زي
    بعد كدة ظهر معايا ممر وعرفت انه ممر من بدايات جدارين والممر كدة أنا جبته من فوق من من تحت يعني لسه منزلتش لارض الممر الحية ( إليّ هيا منحوتة في الجبل ) ولون الجدران بني غامق جدا وده تقريبا نفس لون الجبل ، والله أعلي واعلم لان ذي اول مرة اقبل شغل في محافظة بعيدة جدا زي دي

الممر هيبص بدرجة ميل زاوية ٤٥ تجاه الغرب وبردة هيبقي واخدنا علي اساس اننا نقف مباشرة قدام النيل

دخلنا وبدأنا نكسر في العجنات إليّ جوة الممر واللي غالب عليها اللون الكبدي الغامق واللي هيا فعلا شديدة الصلابة . كسرنا فيها وكل ما بنمشي جواها بتفك العجنات من أجناب الجدارين الشمال واليمين في نفس الممر
    المهم حوالي ٤٠ سم في الممر وظهر معايا شرخ قاسم الجدار الشمال . كملت شغل شوية في اتجاه الممر وبكرر أنا كدة قاعة الممر من فوق مش من تحت ، المهم مكناش قادرين نكمل دخول في الممر لحد حوالي ١٤٠ سم وبردة الجدارات ماشية معانا ولما بنشيل منها بتخلع من الجدران بمجرد ما المسمار يلمسها ومش بيتأثر الجدار باي شئ ،

المهم أني سلطت المياه علي الحفر بس بمنسوب بسيط وده كان ليه تأثير قوي لان المياه مكنتني من أني انزل في ارضية الممر النهاردة حوالي ٣٠ سم وفككت شوية في العجنات الأمامية

ياريت تفيدوني وتعرفوني تعدد الطبقات والالوان بالطريقه الغريبة دي يعني أيه أو يدل عن أيه

انا فعلا اول مرة اشتغل ف المحافظة دي

مشكورين

المشاركة الأصلية بواسطة المشمهندس محمد مشاهدة المشاركة
    في البداية أحب اشكر المنتدي إليّ تقريبا بقالي فترة كبيرة خبراتي بتزيد عن طريق موضوعاته وامكانيات الساده الأعضاء الأفاضل واخص بالذكر رغم غيابه عن قدماء
    الدكتور عماد الدين ، ان شالله نشوفه وسطنا قريب

بصوا يا اخواني
    حاليا انا في حفرية في احدي المحافظات أقصي جنوب الصعيد والمكان شرق نهر النيل

بداية الحفر من فوق مستطيل مقطوع بميل تجاه غرب مقبل علشان يبقي باصص علي نهر النيل
    اول سنتيمترات من الحفر كلام فاضي وتربة صخرية وأحجار كانت تقريبا مرصوصة جني بعضها باليد
    بعد كدة لقينا كسر فخار فرشة كاملة الفخار سمكه عريض مش صغير .
    وبعدها ابتدت العجنات إليّ تقريبا وصل الوانها وتعدادها لحد الوقتي لحد ١٣ لون
    كلها عجنات شديدة الصلابة اثناء النحت فيها لكن بمجرد ما تشم الهواء أو تلامس المياه تنفك بسهولة
    وممكن تكسرها بإيدك الا العجنة الأحمر الكبدي الغامق إليّ اتكررت أكثر من مرة وعلي ابعاد

والله ألوان العجنات فعليا تخطت ال ١٣ لون لحد الوقتي وكلها ألوان خياليه

المهم
    العمق حاليا ٤،٨٨ سم من اول المستطيل
    لحد ٤،٢٠ سم مكنش في اَي أمل عقلاني غير العجنات وكمية الألوان الفظيعة زي
    بعد كدة ظهر معايا ممر وعرفت انه ممر من بدايات جدارين والممر كدة أنا جبته من فوق من من تحت يعني لسه منزلتش لارض الممر الحية ( إليّ هيا منحوتة في الجبل ) ولون الجدران بني غامق جدا وده تقريبا نفس لون الجبل ، والله أعلي واعلم لان ذي اول مرة اقبل شغل في محافظة بعيدة جدا زي دي

الممر هيبص بدرجة ميل زاوية ٤٥ تجاه الغرب وبردة هيبقي واخدنا علي اساس اننا نقف مباشرة قدام النيل

دخلنا وبدأنا نكسر في العجنات إليّ جوة الممر واللي غالب عليها اللون الكبدي الغامق واللي هيا فعلا شديدة الصلابة . كسرنا فيها وكل ما بنمشي جواها بتفك العجنات من أجناب الجدارين الشمال واليمين في نفس الممر
    المهم حوالي ٤٠ سم في الممر وظهر معايا شرخ قاسم الجدار الشمال . كملت شغل شوية في اتجاه الممر وبكرر أنا كدة قاعة الممر من فوق مش من تحت ، المهم مكناش قادرين نكمل دخول في الممر لحد حوالي ١٤٠ سم وبردة الجدارات ماشية معانا ولما بنشيل منها بتخلع من الجدران بمجرد ما المسمار يلمسها ومش بيتأثر الجدار باي شئ ،

المهم أني سلطت المياه علي الحفر بس بمنسوب بسيط وده كان ليه تأثير قوي لان المياه مكنتني من أني انزل في ارضية الممر النهاردة حوالي ٣٠ سم وفككت شوية في العجنات الأمامية

ياريت تفيدوني وتعرفوني تعدد الطبقات والالوان بالطريقه الغريبة دي يعني أيه أو يدل عن أيه

انا فعلا اول مرة اشتغل ف المحافظة دي

مشكورين
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

قولا واحدا أخى الكريم
    لا يوجد فى أى إكتشاف أثرى سواء عمل بعثات وجهات متخصصة او افراد ما ذكرته حضرتك .

وقلنا أكثر من مرة لا يوجد شئ إسمه ( عجنات )

من بداية التاريخ المصرى القديم من عهود ما قبل الاسرات الى حتى العصر اليونانى والروماني مرورا بالحقبة المسيحية لم يتم العثور على اى (عجنات ولا خلطات زى اللى حضرتك بتصفها )

كل ما تم ذكرة بموضوعك هو طبيعة أرض
    تكوينات ترابية وصخرية طبيعية مهما تعددت الوانها وأشكالها .

المناطق الأثرية التى بها مدافن تلك المدافن كل ما يقومون بفعله هو ردمها فقط .
    يعنى رديم

لا يوجد اى شئ اسمه عجنات او ان قدماء المصريين اخترعوا مواد مثل الصخور هذا ليس له اى سند علمى .

المواد التى إستخدمها قدماء المصريين فى سد واحكام وغلق الدفنات هى بلوكات الحجر سواء جرانيت او جيرى او رملى
    وقوالب الطوب سواء احمر او لبنى
    وخليط طينى ترابى من بقايا الفخار وكسر الصخور ومخلفات الحياة اليومية .

بالعودة لموضوعك
    الجزء الاول من سطح التربة بالوصف الذى وصفته انه يوجد نحت وقمتم بالتكسير بداخله والتعمق فى طبيعة الارض الكلسية والصخرية .
    لربما يكون هذا الجزء السطحى اثرى يعنى به شغل يد مثل النحت .لكن لا يوجد اى شئ فى باطن الارض يستدعى التكسير .

الفراغات التى قابلتكم بالأسفل هى فراغات طبيعية .
    وبالمصطح العلمى فإن كل فراغ تحت الارض يتعدى 50 سنتيمتر كتجويف فإنه يعتبر كهف طبيعى .
    والارض بطبيعة الحال بها فراغات وتجاويف وكهوف .
    الفيصل فى ان نقول هذا التجويف أثرى ام لا
    ان يكون بذلك التجويف دليل ملموس على وجود نشاط بشرى به .
    يعنى نحت ازميل
    او تكسير فى اصل التجويف لتوسعه
    او تدعيم للتجويف بمواد بناء
    او وجود بقايا ومخلفات اثرية مثل كسر فخار وبقايا حبال
    وفحم نباتى محترق او بعر بهائم او مخلفات بشرية .

العظام فى الكهوف لا يعتد بها كدليل اثرى لان بعض الكهوف بها عظام من الاف السنين قبل البشرية أصلا .

لو سمحت حضرتك ممكن تصف لنا سطح الارض بالتفصيل
    وما الداعى للحفر بتلك النقطة تحديدا .

ووصف جيد لما اسميتة بفرشة الفخار .
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

مشكور اخوي طلحة علي ردّك
      اقدر امد حضرتك بكتفه التفاصيل بالصور بيزنس هقدر اعمل ده هنا لأني ضعيف جدا ف استخدام إمكانيات الموقع
      اسمحلي برقم حضرتك أكلم حضرتك أو أرسلك عليه الصور والفيديوهات بالتفاصيل
      وان شالله حضرتك هتوافقني الرأي اكتر لما تشوف الصور لأني أكيد مش هقدر انقل البيانات بالظبط لعدم كفايه خبرتي

مشكور اخوي طلحة علي ردّك
        اقدر امد حضرتك بكتفه التفاصيل بالصور بيزنس هقدر اعمل ده هنا لأني ضعيف جدا ف استخدام إمكانيات الموقع
        اسمحلي برقم حضرتك أكلم حضرتك أو أرسلك عليه الصور والفيديوهات بالتفاصيل
        وان شالله حضرتك هتوافقني الرأي اكتر لما تشوف الصور لأني أكيد مش هقدر انقل البيانات بالظبط لعدم كفايه خبرتي
        اهلا ومرحبا اخى الكريم

ضع أى صور متاحة هنا فى الموضوع وسيتم مناقشتها بالتفصيل .
        لا داعى لرفع فيديوهات

واحب أن انوه الى نقطه لك ولجميع الأخوة المتابعين
        ما نقدمة هنا من خلال منتدى قدماء هو تحليل علمى فقط مع تصحيح المفاهيم الخاطئة الخاصة بالبحث والتنقيب .

والباحث هو سيد الموقف وهو الذى يقف على ارض الواقع ويفعل ما يشاء .

انا متابع معك
        ضع اى صور او اية إستفسارات وسأقوم بالرد عليها بالتفصيل بإذن الله .

بالتوفيق
        سبحان الله وبحمده
        سبحان الله العظيم

مشكور استاذي الفاضل بس هنا مش هقدر ارفع اَي حاجة أنا حاليا في جبل ( عقاب صغير ) في محافظة أسوان
          مش هتمكني الشبكة من أني ارفع صور مع العلم أني من قوي في الانترنت الخاص بالمنتديات
          شكرا لردك يا اخي الفاضل

مشكور استاذي الفاضل بس هنا مش هقدر ارفع اَي حاجة أنا حاليا في جبل ( عقاب صغير ) في محافظة أسوان
            مش هتمكني الشبكة من أني ارفع صور مع العلم أني من قوي في الانترنت الخاص بالمنتديات
            شكرا لردك يا اخي الفاضل
            بالتوفيق اخى الكريم
            سبحان الله وبحمده
            سبحان الله العظيم

اخي طلحه متابعك من زمان في منتدي التراث العقيق وهنا وعايز احييك علي علمك وروحك وحب مساعدتك للناس، وملاحظ انك مختفي من فتره ولما شوفت تعليقك فرحت والله يا اخي، جزاك الله خير

المشاركة الأصلية بواسطة الشششرقاوي مشاهدة المشاركة
                اخي طلحه متابعك من زمان في منتدي التراث العقيق وهنا وعايز احييك علي علمك وروحك وحب مساعدتك للناس، وملاحظ انك مختفي من فتره ولما شوفت تعليقك فرحت والله يا اخي، جزاك الله خير
                اهلا ومرحبا اخى الكريم
                ربنا يديم الود والمحبة

بارك الله فيك
                تحياتى لحضرتك
                سبحان الله وبحمده
                سبحان الله العظيم

السلام عليكم اخي طلحة
                  اعتذر عن التأخر
                  البير اللي انا فيه وصلنا لعمق تقريبا ٨ متر ونصف
                  انا عارف ان حضرتك لم تري مني دليلا ماديا علي أني في بئر اثري
                  وذلك لعدم مقدرتي علي رفع اَي صور او فيديوهات وذلك لاني فعلا
                  لا اعلم عن المنتديات والإنترنت شيئا لكني يا اخي بقالي اكتر من نص متر بباقي نوع من انواع الفحم
                  ولما أرسلته لدكتور متخصص قالي انه فحم حتحور او طعام حتحور وده عبارة عن القشرة الخارجية لشجرة الجميز
                  وهحاول ارفع صورته حالا ضمن الرد مع العلم ان من أمس وعمال الفخر يشتمون رائحة لا اقدر عي تميزها هل هيا عفن او كبريت ولكن لها تأثير علي الشخص العامل اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	0CE1FD1F-51E5-49BB-85D2-F0A449BC8E87.jpeg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	131.3 كيلوبايت 
الهوية:	750963 ( من الاخر زنخة وكبريت وكأنها كيميائية )
                  مشكور اخوي

اخوي طلحة أرجو الرد

السلام عليكم اخي طلحة
                      اعتذر عن التأخر
                      البير اللي انا فيه وصلنا لعمق تقريبا ٨ متر ونصف
                      انا عارف ان حضرتك لم تري مني دليلا ماديا علي أني في بئر اثري
                      وذلك لعدم مقدرتي علي رفع اَي صور او فيديوهات وذلك لاني فعلا
                      لا اعلم عن المنتديات والإنترنت شيئا لكني يا اخي بقالي اكتر من نص متر بباقي نوع من انواع الفحم
                      ولما أرسلته لدكتور متخصص قالي انه فحم حتحور او طعام حتحور وده عبارة عن القشرة الخارجية لشجرة الجميز
                      وهحاول ارفع صورته حالا ضمن الرد مع العلم ان من أمس وعمال الفخر يشتمون رائحة لا اقدر عي تميزها هل هيا عفن او كبريت ولكن لها تأثير علي الشخص العامل [ATTACH=CONFIG]81394[/ATTACH] ( من الاخر زنخة وكبريت وكأنها كيميائية )
                      مشكور اخوي

عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
                      ولا يهمك اخى الكريم
                      تحت أمركم بأى وقت

الموضوع مالهوش دعوة بأننى أشوف من حضرتك صور لأدلة أثرية او لا علشان نقول ان موضوعك أثرى من عدمه .
                      لأن فى موضوعات بيكتبها أصحابها بدون ما يضعوا صور ومن غير صور بقولهم المكان أثرى أى مدفنى ... الخ
                      لأن بيكون الموضوع له سياق معين ومعطيات الموضوع بتكون مشجعة وفى نسبة أحتمالات .

فأنا مش متعمد أنى أقولك انى موضوعك مش أثرى
                      بالعكس انا عاوز افيدك على أقد ما أقدر

وردى بيكون بناء على معطيات موضوعك والكلام اللى بتوصله لى .

الصورة اللى حضرتك ادرجتها بالموضوع دى
                      الظاهر منها ان دا فحم او قشور نبات !!
                      بس الصورة مش مبينة كويس

خصوصا لأن فى طبقات كلسية او بلورات ملحية متكلسة على القشور السوداء دى
                      ودا مخلينى متشكك ان دى طبقات سودا من الطبقات الترابية اللى بتكون فى الصخر وبين تفرعات الصخور .
                      وهى طبيعية مش أثرية .

لأن الفحم اللى بيعتد بيه كدليل أثرى بيكون نوع واحد فقط وهو فحم نباتات محترقة
                      زيه زى الفحم الحالى تماما
                      فحم خشبى لنباتات محترقة مش فحم معدنى زى اللى بيطلعوة من المناجم
                      الفحم الأثرى هو بقايات نباتات محترقة لا أكثر ولا أقل .

والناس مدعى العلم والشيوخ ربنا يسامحهم روجوا للناس البسيطه ان فى شئ اسم فحم أثرى بيكون عبارة عن طبقات سودا
                      وللأسف دا مش أثرى دى طبقات طبيعية فى الارض
                      ممكن تكون عبارة عن حبيبات صغيرة وتصل لانها تكون طبقات كبيرة جدا بالكذا متر وكل دا طبيعى تماما .

لكن أنا متشكك فى الصورة اللى عرضتها
                      فحاول ترفق صور اخرى لها وياريت اى صور اخرى تضعها .
                      انا بدورلك على أى شئ يفيدك

أتمنى لك التوفيق
                      سبحان الله وبحمده
                      سبحان الله العظيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                        جمعتكم مباركة اخوتي
                        الفحم هو قشور شجرة الجميز ومرفق طيه رابط للصورة ممكن يوضحها اكثر ورابط اخر لجدارين اوبينهم طبقة من الطفلة مستواها قليل يمكن ١٠ سم من ناحية الشرق وحوالي ٦٠ من ناحية الغرب

مشكورين

المعذرة اخوي طلحة
                          كنت سألتني مرة في اول طرح للموضوع ايه اللي خلاني اشتغل ف المكان ده
                          هرسل سكرين شوت من الفيديو اللي خلاني اقبل بالموضوع ده وياريت تكون واضحة

اقدر مجهوداتكم واعتذر عن إزعاجي المستمر لكم
                          اخوكم المشمهندس محمد

يا جماعه الخير السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                            احد يفيدني من الإخوة المشرفين في الموضوع ده لو الأخ طلحة من موجود

لا اله الا الله سيدنا محمدآ رسول الله
                              يا عرب حد يفيدني لو تكرمتم انا أوقفت العمل من أمس
                              مش شرط الأخ طلحـة او مش موجود

يعمل...
                              X