إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل التصوير بالاقمار الصناعيه نصب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة الشيشاني مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
    سيدي الفاضل هذا القمر موجود حاليأ وكان لغرض تجسسي لتصوير مواقع العسكرية الحساسة في زمن الاتحاد السوفيتي وتم تصوير 800000 صورة سرية
    وبدا في سنة 1960 لغاية 1972 وكما ذكرت سيدي الكريم اصبح الان متاحأ للجميع عندما اصدر الرئيس بيل كلينتون عام 1995 ان يراه الجمهور
    هذا القمر لا يصور تحت الارض ولا يوجد نظام الفلترة كما يزعمون هذه الخاصية لفلترة الصورة ما بين 1960 لغاية 1972
    وتستطيع مشاهدة الصور لعدة دول مثل : الاردن, سوريا, فلسطين, سودان, جزء من مصر, العراق, ايران, لبنان, وجزء بسيط من تركيا

شكرأ..
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

هذا القمر الصناعي القديم جدا اخي .. هناك تقنية اخرى بتصوير اكثر دقة وهي بالتصوير الطبقي ايضا وليس فقط السطح ويكشف عن وجود اي معالم اثرية تحت الارض ب 6 امتار على الأقل
    هذا ما فهمته من الأخ صاحب الموضوع

تحياتي
    [CENTER]هناك حقيقة واحدة دائــماً
    نستطيع ان نكون الخير و الشر اذا كنا نحاول ان نرفع الموت عكس مجرى الوقت
    أحيانا يتطلب منا ان نؤمن بتلك المقولة : Need Not To Know
    Fear Of Death Is Worse Than Death Itself - الخُوف من المُوت .. أسوأ مِن المُوت نفسه
    اذا كنا سنستمر برمي السنارة في بحر مظلم ، فلن نصطاد شيئاً
    مدارك Perceptions

المشاركة الأصلية بواسطة ابن الجيران مشاهدة المشاركة
      سنتين ولسه عم تستنى ؟
      تقنية الاقمار الصناعية موجودة اخي الكريم ويمكن صرت عارف بمداخلتك بموضوع اخر في المنتدى انه صاحبكم معروف في مصر ونصاب ف تابع موضوعك هناك مع الاخوة في المنتدى وان شاء الله بتحصل اجابة اكيدة ...
      وربنا يرزقك من اوسع ابوابه ويعوضك خير .
      اللهم آمين . تحياتى لمرورك الكريم

المشاركة الأصلية بواسطة الشيشاني مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
        سيدي الفاضل هذا القمر موجود حاليأ وكان لغرض تجسسي لتصوير مواقع العسكرية الحساسة في زمن الاتحاد السوفيتي وتم تصوير 800000 صورة سرية
        وبدا في سنة 1960 لغاية 1972 وكما ذكرت سيدي الكريم اصبح الان متاحأ للجميع عندما اصدر الرئيس بيل كلينتون عام 1995 ان يراه الجمهور
        هذا القمر لا يصور تحت الارض ولا يوجد نظام الفلترة كما يزعمون هذه الخاصية لفلترة الصورة ما بين 1960 لغاية 1972
        وتستطيع مشاهدة الصور لعدة دول مثل : الاردن, سوريا, فلسطين, سودان, جزء من مصر, العراق, ايران, لبنان, وجزء بسيط من تركيا

شكرأ..
        نتمنى ان يكون لنا حظ ونصيب ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة ساحرة الكتاب المجهول مشاهدة المشاركة
          وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

هذا القمر الصناعي القديم جدا اخي .. هناك تقنية اخرى بتصوير اكثر دقة وهي بالتصوير الطبقي ايضا وليس فقط السطح ويكشف عن وجود اي معالم اثرية تحت الارض ب 6 امتار على الأقل
          هذا ما فهمته من الأخ صاحب الموضوع

تحياتي
          سمعنا انه بيصور اكثر من 15 متر تحت الارض وبيكشف نوع المعدن بل والتابوت

بص يا اخي ... انا مريت بتجربه القمر الصناعي ديه .... بص بقه .. ِ...انا جالي الخبير البيت ... وكشف بجهاز كشف فراغات حديث جداا ..ِِ .. ولقي فراغات موجوده ... عباره عن تلت حجرات وممر ِ.... المهم اخد احداثيات المكان بحي بي اس الموبايل ..... وقال القمر الصناعي .... بيدخل المجال المصري كل تسعه واربعين ساعه .... وقال هناخد لقطه او اتنين للمكان .. وقال اللقطه بالنسبه للقمر المتخصص الدقيق بتكلف خمسه وعشرين الف دولار .... بس احنا مش هندفع حاجه ... قال البهوات بتوعوا هما اللي هيدفعوا ... وطبعا سالته طيب دتكلفه غاليه جداا ...قالي انا اتاكده ان فيه مقبره بجهاز كشف الفراغات ... قال كده احتماليه وجود اثار كبيره جداا ... قال اذا كشفنا بالقمر عشر مرات مره وحده فيهم صابت بتعوض كل الخساير .. اللي جت فالمرات اللي المقبره طلعت فاضيه ..... المهم .. طبعا بعد يومين او اقل ...لانه القمر مبيدخلش من لحظه الكشف بجهاز الفراغات يجوز يكون كان قريب عالمجال المصري ..... المهم .... قال المقبره معقوله .... مهياش هاي اوي .... بس قال في مياه جوفيه شنيعه والتربه زلقه جداا .... وطبعا كان عمق المقبره لحد الباب خمستاشر متر ...... فقال الحفر ده ممكن يموت حد والحفر ينهار .....طبعا فيما يخص وجود مقبره ده سليم لاننا كنا كاشفين اصلا بجهاز تاني ..... يعني لو الراجل نصاب كان قال افحروا ... ونرزق كلنا ....ده تجربتي

المشاركة الأصلية بواسطة صوت الحقيقه مشاهدة المشاركة
              بص يا اخي ... انا مريت بتجربه القمر الصناعي ديه .... بص بقه .. ِ...انا جالي الخبير البيت ... وكشف بجهاز كشف فراغات حديث جداا ..ِِ .. ولقي فراغات موجوده ... عباره عن تلت حجرات وممر ِ.... المهم اخد احداثيات المكان بحي بي اس الموبايل ..... وقال القمر الصناعي .... بيدخل المجال المصري كل تسعه واربعين ساعه .... وقال هناخد لقطه او اتنين للمكان .. وقال اللقطه بالنسبه للقمر المتخصص الدقيق بتكلف خمسه وعشرين الف دولار .... بس احنا مش هندفع حاجه ... قال البهوات بتوعوا هما اللي هيدفعوا ... وطبعا سالته طيب دتكلفه غاليه جداا ...قالي انا اتاكده ان فيه مقبره بجهاز كشف الفراغات ... قال كده احتماليه وجود اثار كبيره جداا ... قال اذا كشفنا بالقمر عشر مرات مره وحده فيهم صابت بتعوض كل الخساير .. اللي جت فالمرات اللي المقبره طلعت فاضيه ..... المهم .. طبعا بعد يومين او اقل ...لانه القمر مبيدخلش من لحظه الكشف بجهاز الفراغات يجوز يكون كان قريب عالمجال المصري ..... المهم .... قال المقبره معقوله .... مهياش هاي اوي .... بس قال في مياه جوفيه شنيعه والتربه زلقه جداا .... وطبعا كان عمق المقبره لحد الباب خمستاشر متر ...... فقال الحفر ده ممكن يموت حد والحفر ينهار .....طبعا فيما يخص وجود مقبره ده سليم لاننا كنا كاشفين اصلا بجهاز تاني ..... يعني لو الراجل نصاب كان قال افحروا ... ونرزق كلنا ....ده تجربتي
              شكرا لمرورك الغالى اخى الكريم

كان عندى استفسار بعد اذنك .. هل الخبير تابع لشركة بتحفر وتطلع الاثار ولا بيصور بس .

لا يا .. اخي ده واحد بيشتغل .. مع اجانب موجودين فالبلد ملهومش اي صفه رسميه خاالص .... وشغل علي كبير اوي .... اذا لقيو مكان وكشفوه بالقمر لقيو فيه حجات تستاهل ... بيبعتوا كل سماسره الاثار .. علي المكان يشتروا كل البيوت اللي حولين المكان .. وبيبداوا يشتغلوا وهما طبعا ليهم علاقاتهم وناسهم. اللي بتساعدهم مش عاوز افسر اكتر من كده .... خلاصه كلامي القمر بيدخل كل تسعه واربعين ساعه ... يعني ممكن تكشف ويكون هيدخل المجال المصري كمان ساعتين ... وصلتك ..ربنا يوفقك واي. استفسار انا تحت امرك .. بس والله كل اللي قولتهولك حصل معايا انا شخصيا والشخص الخبير اللي جه كشف انا كنت اتعرفت عليه من خلال بروفسير زميلي فالجامعه .. في دوله اجنبيه .... عاوز اقول انه مش جايب شخص من الشارع او حد اي كلام .... وهوه اخد في كشف جهاز الفراغات خمستاشر الف جنيه ... بس جهاز حديث جداا ... تحياتي

لا يا .. اخي ده واحد بيشتغل .. مع اجانب موجودين فالبلد ملهومش اي صفه رسميه خاالص .... وشغل علي كبير اوي .... اذا لقيو مكان وكشفوه بالقمر لقيو فيه حجات تستاهل ... بيبعتوا كل سماسره الاثار .. علي المكان يشتروا كل البيوت اللي حولين المكان .. وبيبداوا يشتغلوا وهما طبعا ليهم علاقاتهم وناسهم. اللي بتساعدهم مش عاوز افسر اكتر من كده .... خلاصه كلامي القمر بيدخل كل تسعه واربعين ساعه ... يعني ممكن تكشف ويكون هيدخل المجال المصري كمان ساعتين ... وصلتك ..ربنا يوفقك واي. استفسار انا تحت امرك .. بس والله كل اللي قولتهولك حصل معايا انا شخصيا والشخص الخبير اللي جه كشف انا كنت اتعرفت عليه من خلال بروفسير زميلي فالجامعه .. في دوله اجنبيه .... عاوز اقول انه مش جايب شخص من الشارع او حد اي كلام .... وهوه اخد في كشف جهاز الفراغات خمستاشر الف جنيه ... بس جهاز حديث جداا ... تحياتي
                  طب هل لو صور المكان واتضح ان فيه اثار .. هل هيحاسب اصحاب البيت بقرشين والسلام .. ولا هيقدر تكلفة اللى موجود تحت البيت ويدى للناس اصحاب البيت حقهم ... اصل بصراحه عندى موقع فى منطقه قديمه واثريه وكل الناس سواء علميين او دجالين او معاهم اجهزه اكدوا ان البيت تحته مكان كبير وخير كبير .. بس المياه الجوفيه شديده جدا .. حتى احنا لما اشتغلنا شوفنا دلايل وفخار رومانى وحجر منحوت عليه صليب بس المياه الجوفيه كانت كتيره جدا جدا على بعد 6 متر ومقدرناش نكمل .. لغاية ما شوفنا لواء الداخليه ده وصور بالقمر الصناعى وقال البيت تحته معبد وبيدور على مسله

بس هل الشخص اللى هياخد 15000 موثوق فيه .. لان صاحب البيت دفع 100000 للواء الداخليه ومعندوش استعداد انه يدفع تانى .. هل صاحب الجهاز ممكن يصور بدون مقابل ولما تطلع الاثار ياخد نصيبه ...وشكرا على مرورك

بس يا حبيبي ... شكلك حد ابن ناس .... انا ممكن اشيل معاك نص تمن الجهاز .... وتديني نسبه ... بس المشكله انه بيكشف بجهاز فراغات .... يعني لازم يلاقي في فراغ موجود ... فمش عارف ايه المبني اللي موجود ... تحت .. هل في حجرات مقفوله لانه لو دخلها كلها مياه جوفيه مش هتبان فجهاز كشف الفراغ .... هوه مبيكشفش بالقمر الا اذا اتاكد ان فيه فراغات تحت ... وهوه بياخد تمن الجهاز قبل ميكشف بالجهاز حتي .....بس لو متاكد ... انه هيلاقي فراغ تحت انا حتي ممكن اشيل تمن الجهاز لوحدي ...... بالنسبه للتمن ... لاه بيدفعوا كتير جدااا ..... عشان اكون امين معاك هوه مش صريح معايا فالاسعار ...بس علي ما اعتقد بيشتريها بنص تمنها الحقيقي لانهم بيوصل الدور يشتروا تلاتين بيت مثلا من اللي حولين المكان عشان يعرفوا يشتغلوا فبيتكلف كتير جداا فعلااا ..... بس حضرتك قولي المكان غالبا في حجرات مقفوله ولا لاه ... ده حاجه ... الحاجه التانيه هوه في ارض ملكك ولا ايه؟كمان علي مساحه اد ايه ... وربنا ييسر الامور ... ومتقلقش انا دكتور جامعي في دوله اجنبيه ...يعني بتتعامل مع حد راقي ... لا اعرف النصب ولا سمعت عنه ..... وخسرت كتيييير لحد موصلت للاخ ده ... بيريح دماغك يا اه يا لاه واتفضينا

بس يا حبيبي ... شكلك حد ابن ناس .... انا ممكن اشيل معاك نص تمن الجهاز .... وتديني نسبه ... بس المشكله انه بيكشف بجهاز فراغات .... يعني لازم يلاقي في فراغ موجود ... فمش عارف ايه المبني اللي موجود ... تحت .. هل في حجرات مقفوله لانه لو دخلها كلها مياه جوفيه مش هتبان فجهاز كشف الفراغ .... هوه مبيكشفش بالقمر الا اذا اتاكد ان فيه فراغات تحت ... وهوه بياخد تمن الجهاز قبل ميكشف بالجهاز حتي .....بس لو متاكد ... انه هيلاقي فراغ تحت انا حتي ممكن اشيل تمن الجهاز لوحدي ...... بالنسبه للتمن ... لاه بيدفعوا كتير جدااا ..... عشان اكون امين معاك هوه مش صريح معايا فالاسعار ...بس علي ما اعتقد بيشتريها بنص تمنها الحقيقي لانهم بيوصل الدور يشتروا تلاتين بيت مثلا من اللي حولين المكان عشان يعرفوا يشتغلوا فبيتكلف كتير جداا فعلااا ..... بس حضرتك قولي المكان غالبا في حجرات مقفوله ولا لاه ... ده حاجه ... الحاجه التانيه هوه في ارض ملكك ولا ايه؟كمان علي مساحه اد ايه ... وربنا ييسر الامور ... ومتقلقش انا دكتور جامعي في دوله اجنبيه ...يعني بتتعامل مع حد راقي ... لا اعرف النصب ولا سمعت عنه ..... وخسرت كتيييير لحد موصلت للاخ ده ... بيريح دماغك يا اه يا لاه واتفضينا
                      تشرفنا يا دكتور . فرصه سعيده التعرف على شخصيه محترمه مثلك .. وبالنسبه لموضوع الفراغات .. فأحنا من يوم ما طلعنا على وش الدنيا والاجداد بيقولولنا ان البيت تحته كنز كبير . وجدى من الخمسينات كان عنده شيخ بيكشف وقاله البيت فيه كنز كبير . بس طبعا علشان مكنوش بيهتموا بالمواضيع دى زمان فمخدوش الموضوع موضع الجد . .. والبيت حوالى 200 متر وهو بيت جدى الله يرحمه بيت العيله بس محدش ساكن فيه .. والبيت موجود اصلا فى منطقه قديمه وجنبها كوم . والكوم ده مليان اثار والناس ياما طلعت منه .. ودايما البيت كان بيحصل فيه حاجات غريبه وجدتى كانت بتشوف حاجات غريبه فى البيت .. وكل المشايخ او الدجالين اللى جبناهم اكدوا ان البيت فيه خير .. ولما احنا اشتغلنا شوفنا جميع انواع الدلايل من فحم وعظام وشقف وفخار واوانى قديمه وحوائط بالطوب الاحمر بس مقدرناش نكمل من المياه .. فالواضح والله اعلم ان البيت فيه فراغات وفيه مقابر اثريه ..... واكيد لو فيه نصيب والجهاز كشف وكان فيه خير أكيد هيكون ليك نسبه طبعا .. وأكيد اصحاب البيت هيقعدوا مع التجار دول ويتفقوا على كل حاجه حتى عشان يقنعوا الجيران .. وانا احب ان اتعرف على حضرتك شخصيا يا دكتور وأريد التواصل معاك وأحنا من شمال الصعيد ومش همدح فينا لكن الحمد لله احنا عيله كبيره وأهل خير وكرم ... يا ريت لو اقدر اتواصل مع حضرتك أو نحدد مكان ونغديك ونتشرف بحضرتك ونتعرف أكتر.. وبالمره تتقابل مع اصحاب البيت وتيجى تشوف البيت نفسه .. انا مش عارف ابعتلك رسايل خاصه تقريبا لان عدد المشاركات عند حضرتك لازم يتخطى 30 مشاركه . وفرصه سعيده يا دكتور

موضوع غريب ليش يادكتور ما تعلمنا لاجل نستفيد اسم القمر الصناعي فالمنتدى هنا سياسته كل معلومه ثمنها الاجر والثواب من الله

وانت دكتور محترم مو معقوله صعب تجيب لنا اسم هالقمر هذا

وانا بنفسي بشترك فيها مهما كانت تكلفته

دكتور محترم مثلك معلومته بتكون صحيحه

اما سالفتك مع الفراعنه الله يوفقكم يارب

مطلوب من حضرتك يادكتور

اسم جهاز الفراغ فانا جربت اغلبها خلال هذا العام

ثم لي سؤال

هل هذا القمر يحدد اماكن وجود الذهب الخام في مساحه ٥ كيلو مربع

اذا نعم انا بشترك فيه وان طلع صحيح

و حدد مكان الذهب و حفرت ولقيت

راح اخذ اشتراك واسلمه لهذا المنتدى يصور لعشر اشخاص

ما انسى و لا انكر دور قدماء لي انا شخصيا

فدايم الواحد يقول يارب ارزقني وارزق مني

حتى الان اكرر اتمنى قبول رد شي بسيط من الجميل الي قدمه المنتدى لي

واتكفل بدفع مصاريفه خمس سنوات باشتراك سيرفر حسب احتياج المنتدى

لو الدكتور زبط اخونا الفراعنه وزبطني

عشرة اعضاء لهم تصوير مجاني لمواقعهم وهذا وعد مني لاخواني في المنتدى

اخونا الفراعنه ِ..... متشكر يا اخي لثقتك الغاليه فيه .... كنت عاوز اسالك سؤال ... متعرفش تسال الناس اللي كانو عايشين فالبيت ده...... كانت الاجهزه الكهربيه بتعطل كتير ولا لاه ..... هقولك ليه .... الاخ الدكتور اللي هييجي يكشف بالجهاز ده .... قالي معلومه مش موجوده عالنت خالص ..... بس انا شوفت مدي صحتها بعيني... قالي ان الرصد ده ناااادر جدااا ... وان كل الحجات اللي بيشوفها اهل البيت ... والتعب اللي بيتعرضولوا ده .... سببه ان الفراعنه صمموا المقابر بتاعتهم بشكل هندسي بيخليها تطلع موجات كهرومغناطيسيه ... الموجات دي طبعاا معروفه خطرها بتاثر علي كميه المخ ... وتخلي الانسان يهلوس ...ويتوتر ... ويمرض ويجيلوا كوابيس .....انا لما اخدته نشوف بيت واحد اتعرفت عليه ذي حضرتك من علي النت ... وكان مصر انه عنده جن .... والدكتور مصر انها موجات ... كهرومجنتك ....والله لما روحنا لقينا الورق .. اللي فالشارع لازق فجدار البيت ... وفعلا الاجهزه الكهربيه .... بتعطل بشكل رهيب ....... علي كل حاول تشوف بس اذاي هنقدر نتواصل ويحلها ربنا

بالنسبه للاخ نادر.ِِِ..... القمر بياخد اللقطه الوحده ... وده قمر متخصص مش بتاع جوجل ايرث .... اللقطه بتكلف خمسه وعشرين الف دولار ... والقمر بيكشف كل حاجه حتي نسب المعادن .. اللقطات اللي اتاخدت لموقعنا كانت سته كيلو متر مربع ... ودي كلفت الناس ميه وتمانيين الف دولار .... وطبعا دول احنا مدفعناش ليهم اي حاجه ... تحياتي وربنا يوفقك

اخونا الفراعنه ِ..... متشكر يا اخي لثقتك الغاليه فيه .... كنت عاوز اسالك سؤال ... متعرفش تسال الناس اللي كانو عايشين فالبيت ده...... كانت الاجهزه الكهربيه بتعطل كتير ولا لاه ..... هقولك ليه .... الاخ الدكتور اللي هييجي يكشف بالجهاز ده .... قالي معلومه مش موجوده عالنت خالص ..... بس انا شوفت مدي صحتها بعيني... قالي ان الرصد ده ناااادر جدااا ... وان كل الحجات اللي بيشوفها اهل البيت ... والتعب اللي بيتعرضولوا ده .... سببه ان الفراعنه صمموا المقابر بتاعتهم بشكل هندسي بيخليها تطلع موجات كهرومغناطيسيه ... الموجات دي طبعاا معروفه خطرها بتاثر علي كميه المخ ... وتخلي الانسان يهلوس ...ويتوتر ... ويمرض ويجيلوا كوابيس .....انا لما اخدته نشوف بيت واحد اتعرفت عليه ذي حضرتك من علي النت ... وكان مصر انه عنده جن .... والدكتور مصر انها موجات ... كهرومجنتك ....والله لما روحنا لقينا الورق .. اللي فالشارع لازق فجدار البيت ... وفعلا الاجهزه الكهربيه .... بتعطل بشكل رهيب ....... علي كل حاول تشوف بس اذاي هنقدر نتواصل ويحلها ربنا
                              انا هقولك يا دكتور على كل اللى كان بيحصل فى البيت ... جدتى كانت دايما بتشوف ديك بيظهر كل ليله رغم انها مكنتش بتربى طيور .. وكانت بتشوف زى اطفال صغيرين موجودين فى البيت لما كانت تستريح على السرير .. ودايما لما كانت لوحدها كانت بتسمع نفس حد فى البيت .. رغم ان جدتى كانت صالحه وبتشغل قرآن على طول .. ولما سألنا مشايخ على الموضوع ده قالوا انها بتأذى الجن وعمار البيت لما بتشغل قرآن فبيحاولوا يخوفوها .. وحاجه تانيه ان فيه من اهل البيت اغلبهم عندهم وسواس قهرى غريب وفى منهم واحد ملبوس ... والاهم من كده واحده جارتنا وبيتها لازق فى البيتده ملبوسه من جن وحالتها صعبه .. والمنطقه دى بتخوف فى الليل وبتبقى كئيبه .. وبالنسبه لموضوع الكهربا سألتهم وقالوا ان الكهربا كانت بتقطع زمان وكانوا دايما يصلحوها لكن دلوقتى الكهربا موجوده ...... وأنا اتمنى اتواصل معاك وهحط لينك فيس باك وتابعنى عليه

أخي الكريم الفراعنه

أرجو منك التقيد بالأنظمة
                                يمنع وضع الروابط

وفقك الله
                                التعديل الأخير تم بواسطة باحث متعلم; الساعة 2018-10-20, 11:44 PM.

يعمل...
                                X