إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل يمكن ان تنزلق المقبره ... ضروري جداا نرجوكم

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة صوت الحقيقه مشاهدة المشاركة
    طبعا شكرااا جزيلااا.... انا والله مش عارف اقول ايه ... اعبر بيه عن امتناني ..... هوه المكان فيه مقبره .. ده اللي بينو ... جهازين ... المشكله احنا في ازمه دلوقتي ... مش عارفين نعمل ايه ... الراجل قالي والله دي مقبره .. من مقابر عصر الاضمحلال ... قالي كلها حجات رديئه جداا ... ولو طلعتها محدش هيدفعلك فيها مليم .... سالته عن الاقمار وان كل الناس بتقول ده كذب قالي دي اقمار متخصصه ودقيقه جداا .... وقالي المقبره علي غور مياه جوفيه ... وقالي لوحفرتم الناس هتموت .. واتحمل ارواحهم في رقبتك ... وقالي انا هخسر ايه منه كنت هقولك افحر ... وانا مش هتكلف حاجه .. واخد نسبه .... بس الموضوع خطير ... ومحتويات المقبره ... كلها من عصر الاضمحلال .. ملهاش قيمه ... مش قادر افكر ولا اخد قرار .... شكراا جزيلااا

انا معاك للأخر
    رغم انى وضحتك كل شئ بالتفصيل فى المشاركة السابقة
    لكن انا مقدر حجم المشكلة اللى انت بها
    علشان كدا هوضح مرة أخرى

انا قولتلك انك مقتنع بوجود مقبرة وانا مش هجادلك بالنقطة دى لان انت اللى واقف على ارض الواقع
    انت اللى هتصرف وتحفر وتتعب

انت قبل ما تبص على المحتويات بالرغم من ان الكلام دا مش صحيح
    لان زى ما قولتلك محتويات المقابر لا توجد لها قاعده ثابته
    يعنى ممكن مقبرة ملك تطلع منهوبة من ايامهم او دفن إضرارى يعنى من غير مقتنيات اصلا
    وممكن مقبرة واحد ثرى عادى تكون بها كنوز كثيرة جداً
    فالموضوع احتمالات مالوش قواعد ثابته .

انا متفهم كلامك
    لأن الشخص دا ملى دماغك بكلام فارغ عن ان المقبرة من عصر الاضمحلال وبتاع
    وممكن تطلع التماثيل رديئة !!!
    ومن قاله ان فى تماثيل من اساسه؟!

الكشف بالاقمار الصناعية او الكشف الردارى مش زى التصوير بتاع الاسوتديوهات كدا تخش تتصور وتطلع صورتك

دا كشف عبارة عن نسب ومقايس
    معاير وترددات
    دا لو فرضنا انه كشف صحيح من اساسه
    فهيديك نسب ومعاير لخامات التربة
    نسبة الرطوبه
    وجود تمايز بين طبقات الحفر يعنى رملة حجر
    وجود مواد عضوية او اخشاب ... الخ
    وجود احجار بركانية او جرانيت بازلت لانها هتدى نسب مختلفه عن الرمل
    وجود فراغات او تجاويف
    اعطاء رسم ثلاثى او ثنائلى الابعاد تخيلى لشكل البناء او شكل التجويف .

فالموضوع كله عبارة عن نسب وتحليلات
    مش زى منت متخيل لقطة وصورة تطلعلك في ايه جوا !!

تانى حاجه لو هو بيفهم صح ازاى يقولك ان المقبرة تعبانه وفيها جثث متحللة وهى اصلا بناء على العمق اللى هو حدده مغمورة بالمياة الجوفيه !
    مالازم تبقى متحلله وكل حاجه عضوية فيها باظت من الرطوبه بتاعة المياة الجوفيه !

انا مش هقولك احفر دا شئ انت ادرى بيه بناء على الواقع عندك.

بس اللى أقدر اقوله هو انك على الاقل تتأكد من وجود الجسم بتاع المقبرة فى العمق اللى حددوه ليك ودا بعمل مجسات زى ما قولتلك فى المشاركة السابقه .

لو اتأكدنا من وجودها بالمجسات يبقا يحلها ربنا ساعتها .

اى استفسار اخر اتفضل أسال
    ربنا يوفقك
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

استاذ ابو طلحه ... المقبره موجوده لا محاله ... تلت غرف وممر ... الراجل ده كان معاه جهاز خطير وحدد نفس حدود المقبره اللي حددها المهندس اللي حدد سنه 2011... هيعرف منين الحدود ديه ...... كمان في حاجه عجيبه والله انا شوفتها بعيني .صديقي صاحب البيت .. بيقول ان فيه جن بيوريلوا حجات وهوه بيشوف حيوانات جوه البيت .. بتظهر وتختفي .... والبيت كل الناس تعبانه .... فالاخ الخبير ده قاله .. مفيش حاجه اسمها رصد ... المقابر بتشيد بشكل هندسي .. بتطلع طاقه كهرومغناطيسيه باستمرار .. هيه اللي بتاثر علي عقول الناس وكمان الاجهزه الكهربيه بتبوظ ..فكنا لسه فالعربيه فالطريق ... فصديقي قاله فعلااا .. الاجهزه الكهربيه بتبوظ كتير جداا ... فلما وصلنا البيت ... شاف الله يعزك ورق كتير لازق فحيطه البيت .. فقالنا شايفين .. الورق بيلزق فحيطه البيت ... فصحبي قالوا ده كمان ملحظينو .. فعلا كل محد يرمي قمامه تلزق فحيطه البيت ... فقالوا قبل مكشف فيه فعلا مقبره وكشف ووضح الحدود ...وبعد كده قالنا القمر بيدخل المجال المصري كل تسعه واربعين ساعه ...وهناخد لقطه ولو فيه حاجه كويسه هنشتريها بتلت تمنها .. وطبعا قالنا ما سبق .... بس رعبنا من الحفر ....وقال والله حد هينزل فغور الميه ده مش هيطلع تاني ... علي كل انا متشكر جداا اخ ابو طلحه ..... هوه مفيش طريقه لتواصل اعضاء المنتدي مع بعض

استاذ ابو طلحه ... المقبره موجوده لا محاله ... تلت غرف وممر ... الراجل ده كان معاه جهاز خطير وحدد نفس حدود المقبره اللي حددها المهندس اللي حدد سنه 2011... هيعرف منين الحدود ديه ...... كمان في حاجه عجيبه والله انا شوفتها بعيني .صديقي صاحب البيت .. بيقول ان فيه جن بيوريلوا حجات وهوه بيشوف حيوانات جوه البيت .. بتظهر وتختفي .... والبيت كل الناس تعبانه .... فالاخ الخبير ده قاله .. مفيش حاجه اسمها رصد ... المقابر بتشيد بشكل هندسي .. بتطلع طاقه كهرومغناطيسيه باستمرار .. هيه اللي بتاثر علي عقول الناس وكمان الاجهزه الكهربيه بتبوظ ..فكنا لسه فالعربيه فالطريق ... فصديقي قاله فعلااا .. الاجهزه الكهربيه بتبوظ كتير جداا ... فلما وصلنا البيت ... شاف الله يعزك ورق كتير لازق فحيطه البيت .. فقالنا شايفين .. الورق بيلزق فحيطه البيت ... فصحبي قالوا ده كمان ملحظينو .. فعلا كل محد يرمي قمامه تلزق فحيطه البيت ... فقالوا قبل مكشف فيه فعلا مقبره وكشف ووضح الحدود ...وبعد كده قالنا القمر بيدخل المجال المصري كل تسعه واربعين ساعه ...وهناخد لقطه ولو فيه حاجه كويسه هنشتريها بتلت تمنها .. وطبعا قالنا ما سبق .... بس رعبنا من الحفر ....وقال والله حد هينزل فغور الميه ده مش هيطلع تاني ... علي كل انا متشكر جداا اخ ابو طلحه ..... هوه مفيش طريقه لتواصل اعضاء المنتدي مع بعض

انا مش بنفى وجود المقبرة !!
        انا عاوزك انت اللى تتأكد من وجودها بطريقة علميه بدون اى مجاملات
        ودا هيكون بالمجسات لان موقعك ترابى رملى
        وبالتالى اى صد للمجس فى نفس العمق اللى حدده ليك الشخص اللى كشف بالجهاز
        يبقا كدا فى احتماليه عالية اوى ان يكون الجزء الصلب دا هو احجار البناء الخاصة بالمقبرة .

فى نقطة بخصوص الجن والعفاريت والكلام دا
        اولا
        طاالما انت او اهل البيت عندكم تعلق بالتنقيب ( وبالمقبرة) فلازم الجن اللى بالمكان يشتغلوا عليكم
        من غير لا سحر ولا شيوخ ولا رصد ولا خلافه

فى حاجه اسمها سفهاء الجن دول بيحبوا يتسلوا على خلق ربنا من البشر ويسخروا منهم
        بالاحلام والكوابيس والحركات بتاعتهم اللى مالهاش لازمه

اى شخص متحصن وعنده عقيده صحيحه لايمكن يحصله اى أذى من الجن الا بإذن الله
        واى بيت متحصن وبيتقراء فيه القرأن والاذكار بنية صادقة وعقيدة راسخه
        مش بيحصل فيه اى أذى لأهل البيت .

فى نقطة تانية
        بتاعت ان المقبرة بطلع طاقه كهرومغناطسية !!!
        الكلام دا غير علمى ومالوش اى سند لا من خبرة نظرية ولا عمليه
        ياريت متصدقش اى كلام يتقالك وخلاص .
        سبحان الله وبحمده
        سبحان الله العظيم

اخ طلحه عندي مداخله ،،انا متابعك من اول رد لك بالمنتدى واكاد اجزم انك عالم ومثقف لدرجه كبيره وفاهم صح ،،، لكن كلامك لا يلبي طموح البحيشه تعرف ليش لانه كل شخص يعتقد تحت منزله دفين ومايدور على العلم يدور على الخزعبلات مع احترامي لجميع اصحاب المواضيع ،،،كلامك واضح وعلمي ودقيق وصحيح وسهل الفهم لكن مابدهم يفهموه لانه يجمح من طموحاتهم وكلامي لك استمر وسلمت يمينك وسلم لسانك ونيصحه للاخوان جميعا الي دفن ما دفن عشان تطلعه بشيخ ولا بجهاز قمر صناعي حتى والتكنولوجيا نوضعت لتسهيل العمل فقط والاساس ثم الاساس لاستخراج الدفين هو العلم فقط ولاشيء غيره انا لو مكانكم اخذ كلام الاخ طلحة واكتبه وادونه واحفظه لو ما لزمني اليوم يلزمني بكرة ،،، واسف للازعاج

المشاركة الأصلية بواسطة ابوكاليبس مشاهدة المشاركة
            اخ طلحه عندي مداخله ،،انا متابعك من اول رد لك بالمنتدى واكاد اجزم انك عالم ومثقف لدرجه كبيره وفاهم صح ،،، لكن كلامك لا يلبي طموح البحيشه تعرف ليش لانه كل شخص يعتقد تحت منزله دفين ومايدور على العلم يدور على الخزعبلات مع احترامي لجميع اصحاب المواضيع ،،،كلامك واضح وعلمي ودقيق وصحيح وسهل الفهم لكن مابدهم يفهموه لانه يجمح من طموحاتهم وكلامي لك استمر وسلمت يمينك وسلم لسانك ونيصحه للاخوان جميعا الي دفن ما دفن عشان تطلعه بشيخ ولا بجهاز قمر صناعي حتى والتكنولوجيا نوضعت لتسهيل العمل فقط والاساس ثم الاساس لاستخراج الدفين هو العلم فقط ولاشيء غيره انا لو مكانكم اخذ كلام الاخ طلحة واكتبه وادونه واحفظه لو ما لزمني اليوم يلزمني بكرة ،،، واسف للازعاج

بارك الله فيك اخى ابوكاليبس

الخبرة العمليه المكتسبة اهم من الخبرة النظرية والاخوة الباحثين حتى لو لم يكن لديهم الخبرة العمليه او النظريه فالتجربة بحد ذاتها ستكسبه خبرة عمليه
            ستكون رصيد له يضاف على خبراته الحياتيه المكتسبة الاخرى

انا محتك بالاشخاص الباحثين عن الكنوز ورأيت العجب العجاب فى تجاربهم
            ويعلم الله اننى اضع الردود للإفادة ولكى أوفر على الشخص عناء التجربة
            لكن كما تفضلت انت وقلت
            بعض الأشخاص هم مقتنعين بأشياء معينه فى عقولهم
            وفى بعض الناس لا يفرق معه كيفية الحصول على الكنز
            سواء من تنقيب علمى او وراء توجيهات شيخ يتعامل مع الجن ويتعاطى السحر !

ونعم كلامك صحيح بخصوص التكنولوجيا
            التكنولوجيا الحديثة يمكنها تسهيل عمليات البحث والتنقيب عن الدفائن
            ولكنها ليست فى متناول الجميع للأسف

تحياتى لك
            واهلا ومرحبا بك فى اى وقت
            سبحان الله وبحمده
            سبحان الله العظيم

اخ ابو طلحه انا اشكرك جداا ... انت حد محترم اوي ...... سؤال بس مش علمي .... دلوقت انا ديه تالت محاوله ليه فموضوع الاثار والدنيا بتعقد انا شغال علمي يعني بجيب جهاز بدفع ايجار عشرين الف جنيه .... ولو رزق الدنيا من ورا ساحر ميلزمنيش ..... بس بعض ناس قالولي الاثار ديه مبتجيش للي بيدور عليها وطالما اتعقدت مره واتنين وتلاته خلاص مبيبقاش ليك نصيب .. فيها..هل صحيح الكلام ده ... ولا خزعبلات برضو هههه ....... متشكر ليك جداا ... تحياتي

اخ ابو طلحه انا اشكرك جداا ... انت حد محترم اوي ...... سؤال بس مش علمي .... دلوقت انا ديه تالت محاوله ليه فموضوع الاثار والدنيا بتعقد انا شغال علمي يعني بجيب جهاز بدفع ايجار عشرين الف جنيه .... ولو رزق الدنيا من ورا ساحر ميلزمنيش ..... بس بعض ناس قالولي الاثار ديه مبتجيش للي بيدور عليها وطالما اتعقدت مره واتنين وتلاته خلاص مبيبقاش ليك نصيب .. فيها..هل صحيح الكلام ده ... ولا خزعبلات برضو هههه ....... متشكر ليك جداا ... تحياتي

ربنا يبارك فيك

ببساطة اخى الكريم
                انت بتدور على ما يسمى بالركاز يعنى ( كنز) من دفن الجاهلية
                الكنوز ربنا وفق البر والفاجر المسلم والكافر للعثور عليها مش هيوفقك انت ليه يعنى !
                كل شئ بالأسباب أخى الكريم
                الاخذ بالاسباب هو اول الطريق
                والتوفيق من عند الله

فى ناس صرفت كل اموالها وباعت ارضها واداينت وناس اتحبست وناس افنت عمرها فى التنقيب ومعثروش على حاجه بربع جنيه!
                وناس بدون اى قصد منها خالص ربنا كرمها
                وفى ناس بتدور ومش بيفرق معاها حلال او من حرام وبرضوا ربنا بيرزقها بس اخدت الرزق من حرام

انت طالما عندك القدرة الماديه على انك تجيب جهاز ردارى او تصويرى ويحددلك الفراغات او المدافن تحت الارض فدا يعتبر 90% من قربك من اكتشاف كنز .

بس طبعا من الاخد بالاسباب هو انك تتعامل مع ناس ثقات واجهزة فعلا ذات جدوى
                والاهم الاهم ان كل البحث دا يكون بمنطقة بها احتمال وجود كنوز !

يعنى لو معاك كل امكانيات العالم وبتدور فى ارض طبيعية مفهاش اى نشاط اثرى لا يمكن تعثر على اى كنوز .

بالتوفيق
                وتحت امرك بأى وقت
                سبحان الله وبحمده
                سبحان الله العظيم

انا لا املك ليك غير الدعاء اسال الله ان يرزقك رزق يتعجب منه الناس ... شكراا جزيلاا

انا لا املك ليك غير الدعاء اسال الله ان يرزقك رزق يتعجب منه الناس ... شكراا جزيلاا
                    بخدمتكم بأى وقت أخى الكريم
                    تحياتى
                    سبحان الله وبحمده
                    سبحان الله العظيم

أخي نصيحة أبتعد تماماً عن العمل بالأجهزة ملهاش أي جدوي إلا انك هتخسر فلوسك وهتتمسك بوهم للأسف ..
                      الأخ طلحه شايف الحقيقه كامله لكن هوا رحيم بك في ردوده
                      لا تنظر لصاحب نفوذ ولا غيره كلها لقمة عيش لأصحابها وانت متعرفش مين المستفيد النهائي ومين المضلل والمستهدف
                      دايماً بيكون فيه واحد مضلل بمعني انه مخدوع ودا بيكون واجهه قويه جداً انه يجيب زباين لأصحاب الأجهزة والأقمار والأجانب ..
                      لكن صدقني مفيش حد منهم خلص حاجه غير حاجه واحده بس هيا اللقطه بتاعتك انت الكنز يا أخي انت الكنز وغيرك الكنز .
                      أرجو تكون وجهة النظر واضحة واتمني تتقبل رأي بدون زعل او تحس اني بتحامل علي حد
                      بتمن لقطة واحده فقط اشتري معدات اساسية للحفر زي غواطس ومعدات إضاءة ومعدات تأمين الحفر فقط بثمن لقطه واحده ووظف أدواتك دي في أماكن تكون ذات جدوي وطالع منها دلايل قيمة تشير أن علي الأقل المكان أثري صدقني ناس كتير هتحتاجلك وتحتاج معداتك وهتلاقي أماكن قويه بتجيلك من الطريق دا.
                      وركز أوي في الشغل العملي وسيبك من الكلام والكشف والأجهزة والشيوخ وصاحب البيت اللي بيشوف تحت بيته
                      عشان مصر كلها بتشوف تحت بيتها وكله كلام فااااااااااااااااااااااااضي وما هوا إلا مسوس شيطانية للتلاعب بالناس وبجد والله بكلمك من واقع خبرة سنوااااات

المشاركة الأصلية بواسطة sainaa مشاهدة المشاركة
                        أخي نصيحة أبتعد تماماً عن العمل بالأجهزة ملهاش أي جدوي إلا انك هتخسر فلوسك وهتتمسك بوهم للأسف ..
                        الأخ طلحه شايف الحقيقه كامله لكن هوا رحيم بك في ردوده
                        لا تنظر لصاحب نفوذ ولا غيره كلها لقمة عيش لأصحابها وانت متعرفش مين المستفيد النهائي ومين المضلل والمستهدف
                        دايماً بيكون فيه واحد مضلل بمعني انه مخدوع ودا بيكون واجهه قويه جداً انه يجيب زباين لأصحاب الأجهزة والأقمار والأجانب ..
                        لكن صدقني مفيش حد منهم خلص حاجه غير حاجه واحده بس هيا اللقطه بتاعتك انت الكنز يا أخي انت الكنز وغيرك الكنز .
                        أرجو تكون وجهة النظر واضحة واتمني تتقبل رأي بدون زعل او تحس اني بتحامل علي حد
                        بتمن لقطة واحده فقط اشتري معدات اساسية للحفر زي غواطس ومعدات إضاءة ومعدات تأمين الحفر فقط بثمن لقطه واحده ووظف أدواتك دي في أماكن تكون ذات جدوي وطالع منها دلايل قيمة تشير أن علي الأقل المكان أثري صدقني ناس كتير هتحتاجلك وتحتاج معداتك وهتلاقي أماكن قويه بتجيلك من الطريق دا.
                        وركز أوي في الشغل العملي وسيبك من الكلام والكشف والأجهزة والشيوخ وصاحب البيت اللي بيشوف تحت بيته
                        عشان مصر كلها بتشوف تحت بيتها وكله كلام فااااااااااااااااااااااااضي وما هوا إلا مسوس شيطانية للتلاعب بالناس وبجد والله بكلمك من واقع خبرة سنوااااات
                        ههههه والله انه ردك رهيب

اول متشكر جداا ..... اجابه منطقيه جداا ...... بس هوه ماخدش فلوس لقطه القمر ... هوه اخد ايجار ... جهاز كشف الفراغات بس .... والجهاز بين وجود مقبره .... اما القمر الصناعي هوه ماخدش فلوس ... هوه بس كشف محتويات المقبره وقال انها ملهاش قيمه ..تذكر ... وقال متحفروش

ممكن استفسار معين منك اخى صوت الحقيقه عايزك تنسى تصوير القمر الصناعى والجهاز ال انت اشتغلت بيه وهنرجعلهم تانى بس ممكن تشرح لى وانت بتشتغل حفر وصلت لعشرة متر ممكن تشرح الطبقات ال قابلتك عباره عن ايه وكمان شىء انا على درايه كامله بالقمر الصناعى وامكانياته لكن عايز اعرف الجهاز ال اشتغلت بيه السنه ده مش اقصد سنة 2011 اسمه ايه لو تقدر تجاوبنى ان شاء الله هنساعدك ورزقك الله من حلال

اولا شكراا جزيلاا علي اهتمامك ... جزاكم الله خيرااا...... الجهاز اسمه br 700 pro2018

الحفر اللي حصل الفين وحداشر ... انا محضرتوش .. المقبره فبيت صديقي ... وايامها مكناش نعرف بعض ... بس اللي اقدر اقولهولك ان الجهاز خطير جداا ده اكيييد ... انا وريته لاخويا واخويا عنده شركه مساحه ويعرف النوعيه ديه من الاجهزه كويس .. ده احدث حاجه نزلت مصر .... فالمكان فيه مقبره فعلاا .... لكن الشك كله في فيلم القمر الصناعي ويجوز يكون بيسوقوا للجهاز مش اكتر ....

يعمل...
                                X