صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
النتائج 21 إلى 28 من 28

الموضوع: هل يمكن ان تنزلق المقبره ... ضروري جداا نرجوكم

باحث جديد

اخ ابو طلحه انا اشكرك جداا ... انت حد محترم اوي ...... سؤال بس مش علمي .... دلوقت انا ديه تالت محاوله ليه فموضوع الاثار والدنيا بتعقد انا شغال علمي يعني بجيب جهاز بدفع ايجار عشرين الف جنيه .... ولو رزق الدنيا من ورا ساحر ميلزمنيش ..... بس بعض ناس قالولي الاثار ديه مبتجيش للي بيدور عليها وطالما اتعقدت مره واتنين وتلاته خلاص مبيبقاش ليك نصيب .. فيها..هل صحيح الكلام ده ... ولا خزعبلات برضو هههه ....... متشكر ليك جداا ... تحياتي

مشرف + خبير الحضارة الفرعونية الصورة الرمزية طلحه المصرى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صوت الحقيقه مشاهدة المشاركة
    اخ ابو طلحه انا اشكرك جداا ... انت حد محترم اوي ...... سؤال بس مش علمي .... دلوقت انا ديه تالت محاوله ليه فموضوع الاثار والدنيا بتعقد انا شغال علمي يعني بجيب جهاز بدفع ايجار عشرين الف جنيه .... ولو رزق الدنيا من ورا ساحر ميلزمنيش ..... بس بعض ناس قالولي الاثار ديه مبتجيش للي بيدور عليها وطالما اتعقدت مره واتنين وتلاته خلاص مبيبقاش ليك نصيب .. فيها..هل صحيح الكلام ده ... ولا خزعبلات برضو هههه ....... متشكر ليك جداا ... تحياتي

ربنا يبارك فيك

ببساطة اخى الكريم
    انت بتدور على ما يسمى بالركاز يعنى ( كنز) من دفن الجاهلية
    الكنوز ربنا وفق البر والفاجر المسلم والكافر للعثور عليها مش هيوفقك انت ليه يعنى !
    كل شئ بالأسباب أخى الكريم
    الاخذ بالاسباب هو اول الطريق
    والتوفيق من عند الله

فى ناس صرفت كل اموالها وباعت ارضها واداينت وناس اتحبست وناس افنت عمرها فى التنقيب ومعثروش على حاجه بربع جنيه!
    وناس بدون اى قصد منها خالص ربنا كرمها
    وفى ناس بتدور ومش بيفرق معاها حلال او من حرام وبرضوا ربنا بيرزقها بس اخدت الرزق من حرام

انت طالما عندك القدرة الماديه على انك تجيب جهاز ردارى او تصويرى ويحددلك الفراغات او المدافن تحت الارض فدا يعتبر 90% من قربك من اكتشاف كنز .

بس طبعا من الاخد بالاسباب هو انك تتعامل مع ناس ثقات واجهزة فعلا ذات جدوى
    والاهم الاهم ان كل البحث دا يكون بمنطقة بها احتمال وجود كنوز !

يعنى لو معاك كل امكانيات العالم وبتدور فى ارض طبيعية مفهاش اى نشاط اثرى لا يمكن تعثر على اى كنوز .

بالتوفيق
    وتحت امرك بأى وقت
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

باحث جديد

انا لا املك ليك غير الدعاء اسال الله ان يرزقك رزق يتعجب منه الناس ... شكراا جزيلاا

مشرف + خبير الحضارة الفرعونية الصورة الرمزية طلحه المصرى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صوت الحقيقه مشاهدة المشاركة
    انا لا املك ليك غير الدعاء اسال الله ان يرزقك رزق يتعجب منه الناس ... شكراا جزيلاا
    بخدمتكم بأى وقت أخى الكريم
    تحياتى
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

باحث جديد

أخي نصيحة أبتعد تماماً عن العمل بالأجهزة ملهاش أي جدوي إلا انك هتخسر فلوسك وهتتمسك بوهم للأسف ..
    الأخ طلحه شايف الحقيقه كامله لكن هوا رحيم بك في ردوده
    لا تنظر لصاحب نفوذ ولا غيره كلها لقمة عيش لأصحابها وانت متعرفش مين المستفيد النهائي ومين المضلل والمستهدف
    دايماً بيكون فيه واحد مضلل بمعني انه مخدوع ودا بيكون واجهه قويه جداً انه يجيب زباين لأصحاب الأجهزة والأقمار والأجانب ..
    لكن صدقني مفيش حد منهم خلص حاجه غير حاجه واحده بس هيا اللقطه بتاعتك انت الكنز يا أخي انت الكنز وغيرك الكنز .
    أرجو تكون وجهة النظر واضحة واتمني تتقبل رأي بدون زعل او تحس اني بتحامل علي حد
    بتمن لقطة واحده فقط اشتري معدات اساسية للحفر زي غواطس ومعدات إضاءة ومعدات تأمين الحفر فقط بثمن لقطه واحده ووظف أدواتك دي في أماكن تكون ذات جدوي وطالع منها دلايل قيمة تشير أن علي الأقل المكان أثري صدقني ناس كتير هتحتاجلك وتحتاج معداتك وهتلاقي أماكن قويه بتجيلك من الطريق دا.
    وركز أوي في الشغل العملي وسيبك من الكلام والكشف والأجهزة والشيوخ وصاحب البيت اللي بيشوف تحت بيته
    عشان مصر كلها بتشوف تحت بيتها وكله كلام فاااااااااااااااااااااااا ضي وما هوا إلا مسوس شيطانية للتلاعب بالناس وبجد والله بكلمك من واقع خبرة سنوااااات

باحث مشارك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sainaa مشاهدة المشاركة
    أخي نصيحة أبتعد تماماً عن العمل بالأجهزة ملهاش أي جدوي إلا انك هتخسر فلوسك وهتتمسك بوهم للأسف ..
    الأخ طلحه شايف الحقيقه كامله لكن هوا رحيم بك في ردوده
    لا تنظر لصاحب نفوذ ولا غيره كلها لقمة عيش لأصحابها وانت متعرفش مين المستفيد النهائي ومين المضلل والمستهدف
    دايماً بيكون فيه واحد مضلل بمعني انه مخدوع ودا بيكون واجهه قويه جداً انه يجيب زباين لأصحاب الأجهزة والأقمار والأجانب ..
    لكن صدقني مفيش حد منهم خلص حاجه غير حاجه واحده بس هيا اللقطه بتاعتك انت الكنز يا أخي انت الكنز وغيرك الكنز .
    أرجو تكون وجهة النظر واضحة واتمني تتقبل رأي بدون زعل او تحس اني بتحامل علي حد
    بتمن لقطة واحده فقط اشتري معدات اساسية للحفر زي غواطس ومعدات إضاءة ومعدات تأمين الحفر فقط بثمن لقطه واحده ووظف أدواتك دي في أماكن تكون ذات جدوي وطالع منها دلايل قيمة تشير أن علي الأقل المكان أثري صدقني ناس كتير هتحتاجلك وتحتاج معداتك وهتلاقي أماكن قويه بتجيلك من الطريق دا.
    وركز أوي في الشغل العملي وسيبك من الكلام والكشف والأجهزة والشيوخ وصاحب البيت اللي بيشوف تحت بيته
    عشان مصر كلها بتشوف تحت بيتها وكله كلام فاااااااااااااااااااااااا ضي وما هوا إلا مسوس شيطانية للتلاعب بالناس وبجد والله بكلمك من واقع خبرة سنوااااات
    ههههه والله انه ردك رهيب

باحث جديد

اول متشكر جداا ..... اجابه منطقيه جداا ...... بس هوه ماخدش فلوس لقطه القمر ... هوه اخد ايجار ... جهاز كشف الفراغات بس .... والجهاز بين وجود مقبره .... اما القمر الصناعي هوه ماخدش فلوس ... هوه بس كشف محتويات المقبره وقال انها ملهاش قيمه ..تذكر ... وقال متحفروش

عضو مميز

ممكن استفسار معين منك اخى صوت الحقيقه عايزك تنسى تصوير القمر الصناعى والجهاز ال انت اشتغلت بيه وهنرجعلهم تانى بس ممكن تشرح لى وانت بتشتغل حفر وصلت لعشرة متر ممكن تشرح الطبقات ال قابلتك عباره عن ايه وكمان شىء انا على درايه كامله بالقمر الصناعى وامكانياته لكن عايز اعرف الجهاز ال اشتغلت بيه السنه ده مش اقصد سنة 2011 اسمه ايه لو تقدر تجاوبنى ان شاء الله هنساعدك ورزقك الله من حلال

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123