إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

افيدوني بالله

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• افيدوني بالله

انا بفضل الله استخدمت اسياخ النحاس وحددتلي كل شي والمداخل وعمق التماثيل.علي 7.35م
    والمدخل الرئيسي عرفته عرضه 180 وبالظبط 190 وطوله لحد الوجها الرئيسيه للمبني حوالي 250سم
    عمق البير وهوا عبارة عن بير مربع وكل المقاسات ديه ال فوق هوا عرضه وطوله وعمقه لا ادري كم لكن اول حدوده كنت واخد مقاس بالاسياخ 3 لفات ونص ولما جيت عملت مقاس بالشيش عشان اخبط ف السقفيه بتاعت البير طبعا نزلت بالشيش لتحت عدي 380 ولما جيت اعيد بالاسياخ لقيت اللفات 4.50 اذا البير انا نزلت بنص البير علي اساس ان اخبط في سقفيه البير او اي شي طبعا من دراستي هنا بالمنتدي افادني كثيرا .هل البير بيكون مرجوم ام له كتله خرسانيه او حجر .ومش عارف اكمل ولا اردم البندود ال عملته .ولا ايه رايكم بالله ال معه معلومه يفيدني والمكان بمصر الصعيد .شرق النيل وهل يوجد للفراعنه شيئ من المقابر ام هي للرومان .لان المبني كله عباره عن شبكه من السراديب وعمق المبني كله بالتمام 30 متر وفي في المبني ثلاث سلالم متباعدين وحددت التوابيت وهي لرجل وامرائتهوابنه لان مقاس التابوت بين لدي بالمقاس 1.80سم والثاني 1.80.والثالث اقل منهم ب 20 سنت يعني 1.50 ال علي عمق 7.35 او 7.45 باسياخ النحاس ومتاكد بفضل الله من ال حدث معايه ببحثي باالاسياخ .لكن هل العمق صحيح باسياخ النحاس.
    ووجدت حوالي 5 ونايس هدايه المكان ع بعد 4.50م سنتم وسمك الونيسه 5 وعرضها 8 وطولها 20 سنتم .هل العمق صحيح بالنسبه للاسياخ اما ماذا افيدوني بالله

اضافه لموضوعي هوا قطر البير عرض 2متر وطوله من الشرق للغرب 3 .
    ووجوه التوابيت جهه الغرب من الشرق يعني وجوهم للغرب والبير ليه مداخا 4 باب ارتفاعه 1.50 سنتم وجميع الاتجاهات نفس الشكل وعرض الباب 100 سنتم ..
    والمبني واخد انحدار جه الشرق لان مدخل البير عندي علي 4.50 واخر المبني سلم تاني علي بعد من السلام الاولاني ب 18 متر وفيه مدخل تالت عباره عن لولبي مش عارف دا ايه تحس انه زي سوسته حلزوني .؟

هل من خبير يرد علي ي جماعه

كل المعلومات دي وبتسال علي ايه

المشاركة الأصلية بواسطة الاحرار مشاهدة المشاركة
          كل المعلومات دي وبتسال علي ايه
          اخوي الغالي الاحرار منور بمرورك اخوي .
          انا عايز اجابه شافيه هل ما تم رسمه من خلال بحثي بالاسياخ صحيح .الاسياخ بفضل الله اعطتني الرسم الهندسي لكل المبني .ولكن هل حقيقي وجود تلك السراديب لان عندي سردابين يبعدو عن بعض 2.50م
          والغرفه الرئيسيه ال بين السردابين عرضها 2.50.وطولها من الشرق للغرب 3م
          هل كل المعطيات صحيحه ام لا هذا ال بدي اعرفه
          اللهم لا حول ولا قوه الا بالله

استأذنك ممكن صور للبير .. بس صور واضحة

المشاركة الأصلية بواسطة momen wahba مشاهدة المشاركة
              استأذنك ممكن صور للبير .. بس صور واضحة
              اخي الغالي انا مبداتش شغل بس دا كله بتحديد اسياخ النحاس .
              ولما اجي اعمل مجس المفروض يصد معاي ع 4.50 ولكن مش بيصد بس باول 4 م يصعب معاي في النزله المفروض ان اخبط ف جدار وعرض الطوبه 10سنتم والجدار الرئيسي من 25 ل 30 سنتم هل كل ما تم رسمه وتحديده من خلال بحثي بالاسياخ صحيح وان كان صحيح لما لم اصطدم بجدار اثناء المجس .
              شكرا لمرورك اخي مؤمن وهاب

يا اخي احدث الاجهزه مبتحددش بالدقه اللي انت بتوصفها دي

المشاركة الأصلية بواسطة الشششرقاوي مشاهدة المشاركة
                  يا اخي احدث الاجهزه مبتحددش بالدقه اللي انت بتوصفها دي
                  السلام عليكم اخي الشرقاوي .اقسم بالله هذا ما حدث معي وكل خطوه بخطوها بهدوء وبنائا علي تجارب عمليه لا نظريه استطعت بفضل الله تحديد كامل المبني المدفني وهذا فضل من ربي لاني انا هاوي مغامرات وبحث ليس البحث عن الثراء ولكن هوايه احبها والحمد لله حينما اضع شيئا بعقلي اتعلمه بسرعه وهذا توفيق من ربي .ولله الحمد .كل ما يشغلني العمق الذي لم اصل له بعد لكن جدران المبني الرئيسيه عرضها من 25 او 35 والوجها 10 والبير منه جدارين عرض الجدار 15 سنتم وبنائا علي تحديد تمثال كبير يقبع تحت بالعمق وهوا علي 30 متر لذلك رجحت ان البير عمقه 30 م لكن لا اعلم كم يبعد عن سطح الارض بدايه البير هل هوا علي 4.50. او علي 5. او علي 6 .دا ال محيرني ومش عايز ابدا شغل الا لما اتاكد بفضل ربي .وللعلم تم التصاق بعض قشر اصفر من جها اصفر والجها الاخري اسود والبعض قشر اصفر من الجهتين .
                  والشيش عند مستوي 4 يقف ولا يكمل الا بصعوبه ولست متاكد ماذا افعل

يعني كل يوم اكتشف اني اجد شيئا ربما اكون مخطئ الطوبه عرضها ف جدارين 15 وقبل كنت اقول 10 لاني بنظري لا بمقاس اقيس عرض الطوبه اعتذر لكن هل الطوبه بحجم ال 15 سنتم تكون لبني او طوب احمر ولاي حضارة تعود

يا استاذ حسين ..حضرتك مفهمتش اجابه الاخ شرقاوي...واللي انا اتفق معاها تماما .... هوه لما قالك احدث الاجهزه مبتحددش بالضقه ديه مكنش بيكذبك ابداا ذي ما حضرتك فهمت ...لالا هوه عاوز يقولك ان اسياخ النحاس مش هتطلع نتايج بالدقه ديه ..اذا كان احدث الاجهزه متطلعش الدقه ديه خالص ..... يعني يقصد ان نتايج الكف غالبا كلها غلط ...وانا شخصيا واتمني اني محبطكش اسياخ النحاس والكلام ده كله فاضي ... حضرتك اعمل مجسه ولما تقف معاك احفر وشوف وقفت فايه ده الحل

المشاركة الأصلية بواسطة صوت الحقيقه مشاهدة المشاركة
                        يا استاذ حسين ..حضرتك مفهمتش اجابه الاخ شرقاوي...واللي انا اتفق معاها تماما .... هوه لما قالك احدث الاجهزه مبتحددش بالضقه ديه مكنش بيكذبك ابداا ذي ما حضرتك فهمت ...لالا هوه عاوز يقولك ان اسياخ النحاس مش هتطلع نتايج بالدقه ديه ..اذا كان احدث الاجهزه متطلعش الدقه ديه خالص ..... يعني يقصد ان نتايج الكف غالبا كلها غلط ...وانا شخصيا واتمني اني محبطكش اسياخ النحاس والكلام ده كله فاضي ... حضرتك اعمل مجسه ولما تقف معاك احفر وشوف وقفت فايه ده الحل
                        مع رأي الأخ الكريم
                        إذا ماوقف المجس ماتحفرش خالص

يا حج حسين ...
                          سيبك من كلام الشيوخ ... وأسمع النصايح ... وأرفق الصور

كلامكم صحيح 100%
                            لكن انا حفرت وجيت عند 3 متر 15 سنتم مفيش نقطه ميه قابلتني .وقابلني كسر فخار احمر وفي بني وعليه ماده صفراء وكمان عظمه الظهر قطعه صغيره ال باخر سلسله الظهر دا ايه بقي

بعد واحد قال كلمه ايه الارض دي مفيهاش نقطه مياه خالص مكملتش نص ساعه والمياه جات من فوق من جنب من اجنابها بس سيالان ووقفت الشغل بسبب السيالان ده لاني نازل بدون خنزيره ولا حمايه

يعمل...
                              X