إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فرشة طوب احمر بعد 1.70 متر هل دي مسطبة دفن ومرفق صور

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• فرشة طوب احمر بعد 1.70 متر هل دي مسطبة دفن ومرفق صور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بارك الله لكم اخواني القائمين علي هذا المنتدي الرائع ونفع الله بكم

عندي استفسار بارك الله فيكم

عندي قطعة ارض كبيرة اثناء عمل بعض التجهيزات بها لعمل صوب زراعية وجدت بعد عمق تقريبا 1.70 متر بعض قوالب الطوب الاحمر المسمط في الارض

فبحثت عن هذا الامر في منتداكم وعرفت انه من الممكن ان يكون هذا الموقع اثري

فقمت بعمل مجسات في اغلب قطع الارض وفي بقعه معينه وجدت الاتي

عملت مجس بأستخدام ضغط المياه فبعد 1.70 متر خبط المجس في طوب احمر فقمت باختراق هذه الطوبة ونزلت بالمجس تاني لقيته بيصد في طوب تاني

غيرت مكان المجس وعملته بعد النقطه الاولي بمتر في اتجاه الغرب عمل نفس الموضوع فعملته في نقطتين تانيين عمل نفس الكلام بعد نفس المسافة(1.70 متر) وكانت المجسات علي شكل مربع

حفرت في المربع حفرة 1.25 متر في 1.25 متر ونزلت لغاية المسافه دي 1.70 متر اللي كان بيخبط عندها المجس لقيت فرشة من قوالب طوب احمر مرصوصة علي بطنها زي ماتكون مبنية جنب بعضها بين كل قالب وقالب ماده زي مونة بتاعت البناء كده وبين القوالب وبعضها كسر فخار مع المونة حاولت اشيل رصه من القوالب لقيت تحتها رصه تانيه نفس الشكل وبين الرصتين فخار مكسور برضو

فقمت بتوسيع نقطة الحفر بس افقي مش راسي علشان اكشف الفرشة دي مكمله لغاية فين

لقيتها تقريبا انتهت بين الشرق والغرب والمسافه 3 متر وبين الشمال والجنوب ازيد من 3 متر ومكملتش في الجنوب لانه خارج نطاق الارض بتاعتي

بعد كده في فرشة الطوب دي لقيت في حته معينه فيها كام قالب كده واقف علي سيفه حوالي 5 قوالب جنب بعض وفي ظهرهم 5 زيهم ال 5 قوالب كانو في اتجاه شمال شرق وامامها شوية رديم وانا بشيله لقيت فخار وقطعة فخار منهم عامله زي قعر القله اللي بنشرب منها اعزكم الله

نظفت في الرديم حوالي 20 سم ولقيت القوالب رجعت تاني علي بطنها

فظنيت ان القوالب اللي علي سيفها دي بتشير لحاجه فنزلت راسي مسافه 1.5 متر وكسرت في الطوب والطوب لسه مكمل معايا برضو بس لقيت كام قالب كده اكبر من القوالب اللي بدات بيهم الفرشه

ان شاء الله هرفع الصور التوضيحية لكل اللي لقيته بمقاسات الطوب وفي انتظار رد الخبراء هل دي مسطبة دفن ولا ايه وابعادها بتكون ايه واكمل معاها ازاي

وجزاكم الله خيرا

اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	001.jpg 
مشاهدات:	2 
الحجم:	331.8 كيلوبايت 
الهوية:	798387اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	002.jpg 
الحجم:	403.7 كيلوبايت 
الهوية:	798388اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	003.jpg 
الحجم:	359.6 كيلوبايت 
الهوية:	798389اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	004.jpg 
الحجم:	264.2 كيلوبايت 
الهوية:	798390اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	005.jpg 
الحجم:	260.8 كيلوبايت 
الهوية:	798391اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	006.jpg 
الحجم:	390.6 كيلوبايت 
الهوية:	798392اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	007.jpg 
الحجم:	248.8 كيلوبايت 
الهوية:	798393اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	008.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	153.5 كيلوبايت 
الهوية:	798394اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	009.jpg 
الحجم:	171.0 كيلوبايت 
الهوية:	798395اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	010 شكل الطوب اللي كان علي سيفه بس بعد ماشيلته.jpg 
الحجم:	130.7 كيلوبايت 
الهوية:	798396

لا اعتقد ان ده مكان اثري

المشاركة الأصلية بواسطة الاحرار مشاهدة المشاركة
      لا اعتقد ان ده مكان اثري
      جزاكم الله خيرا اخي الاحرار علي مرورك

ولكن قبل ان احكم انا علي ان هذا المكان اثري فقد اطلعت علي محاضرات وردود اخواننا الافاضل امثال الدكتور عماد الدين واخونا عبده النحال واخونا طلحة المصري علي مواضيع مختلفة ومن كلامهم عرفت ان هذا المكان اثري

فوجود طوب احمر مسمط مبني تحت الارض بطريقه معينه ووجود هذا الفخار بين الطوب وبعضه ووجود ( كمية بسيطه جدا لبواقي عظم لكني لم اذكرها بالاعلي لضئالتها) الا يدل ذلك مبدأيا علي انه مكان اثري

فلو افترضنا كونه مكان سكني مش هيكون في فخار
      ومش هيكون مبني بهذه الكيفيه

وعموما جزاكم الله خيرا اخي الاحرار علي اهتمامك ومرورك

وفي انتظار رد اخواننا الافاضل د عماد الدين واستاذ عبده النحال واخونا طلحه المصري

الفخار معناه أن المكان ده كان فيه حياة بشرية ... وملوش اى مدلول تانى ... ده اولا
        ثانيا الطوب ملقتش ليه حد نهائى بمعنى أخر الطوب أفقى وصلتله ولا لأ ..
        ثالثاً مكانك أثرى بس أصبر وتريس... وقول يا رب
        رابعاً لو تعرف تصور المكان من الخااارج ..
        خامساً... ان شاء الله يجى الخال طلحة وهو عنده الخبر اليقين بأذن الله

جزاكم الله خيرا اخي momen wahba علي مرورك الكريم واضافتك

بالنسبة للحد النهائي للطوب زي ما انا قولت في الموضوع مع التصحيح انه من جهة الشرق للغرب 2 متر تقريبا والطوب انتهي

اما بالنسبة للحد النهائي من الشمال للجنوب انا كشفت منه 2.5 متر تقريبا وهو انتهي في الشمال بس مكمل للجنوب بس انا مكملتش للجنوب علشان خارج نطاق ملكي في الارض

اما بالنسبة للصورة الخارجية للمكان لو حضرتك تقصد قطعة الارض فهي ارض زراعية مفيهاش اي علامات ولا مدلولات مش هتفيد في حاجة

واخيرا شكرا علي مرورك واهتمامك وفي انتظار الخال طلحة اللي طااااااال غيابه علينا

اهلا وسهلا اخى الكريم

الموقع هام
            وهو عبارة عن مقبرة مبنية .
            لو تقدر تكشف كل محيط البناء يكون افضل

يعنى عمق متر ونصف يتشال كله بدون اى خلع للطوب ولا تكسير للمبنى .

الاحتمال الاقوى ان المبنى مقبرة .
            لكن بعد كشف الجوانب لو اتضح ان البناء هيبقا طويل ومتفرع بشكل هندسي فدا معناه حاجه تانى مش وقتها دلوقتى .

إكشف الجوانب ونظف حول المبنى بدون خلع الطوب
            وارفق صور .

بالتوفيق
            سبحان الله وبحمده
            سبحان الله العظيم

اخي الكريم طلحة المصري
              عندي مكان بنفس هذة الماصفات بالظبط. بس فرشة الطوب دي ظهرت عندي علي عمق 4 متر. فقولت اوسع الحفر عشان اكشف رصة الطوب دي نهايتها اية بالظبط.
              فردمت 2 متر عشان اعرف اوسع الحفر من بدايتة خوفا من انهيار اي جانب من أجناب الحفر .مع اول متر افقي في توسيع الحفر بنطلع كمية طوب وكسر فخار وحاجات معمولة من الفخار بأشكال بكمية كبيرة جدا . وسعت من حوالي متر ولسة جاري العمل. ولقيت كمان صخرة كبيرة من الحجر الرملي عملة زي عتبة سلم شلناها . وبردو بنلاقي طوب كتير جدا . والتوسيع جاري من جانبين فقط لان هما اللي مليانين طوب وكسر فخار وهكذا.
              سؤالي لحضرتك اخي الكريم. هل هذا ما يسمي بالرديم ؟
              وهل هذا يدل علي مقبرة دفن ؟
              ولو مقبرة دفن او احتمال وجود مبني هل هذا المبني مبني فوق رصة الطوب مباشرا أو أسفلها ؟
              وهذا النمط من أي عصر يكون؟
              أسف اني طولت علي حضرتك بس عندي إحساس إن حضرتك هتفدني بأذن الله
              وكمان أسف إني كتبت هنا معملتش موضوع خاص بموقعي . لأن معنديش كلام اكتر من الاخ الكريم صاحب الموضوع عشان ازود علية . لانة نفس الوصف عندي بالحرف الواحد.
              وشكرا جزيلا اخي الكريم طلحة. وانا هوقف عمل حاليا . لحين الرد من حضرتك عشان اعرف اعمل اية

المشاركة الأصلية بواسطة Mohamed.nasar مشاهدة المشاركة
                اخي الكريم طلحة المصري
                عندي مكان بنفس هذة الماصفات بالظبط. بس فرشة الطوب دي ظهرت عندي علي عمق 4 متر. فقولت اوسع الحفر عشان اكشف رصة الطوب دي نهايتها اية بالظبط.
                فردمت 2 متر عشان اعرف اوسع الحفر من بدايتة خوفا من انهيار اي جانب من أجناب الحفر .مع اول متر افقي في توسيع الحفر بنطلع كمية طوب وكسر فخار وحاجات معمولة من الفخار بأشكال بكمية كبيرة جدا . وسعت من حوالي متر ولسة جاري العمل. ولقيت كمان صخرة كبيرة من الحجر الرملي عملة زي عتبة سلم شلناها . وبردو بنلاقي طوب كتير جدا . والتوسيع جاري من جانبين فقط لان هما اللي مليانين طوب وكسر فخار وهكذا.
                سؤالي لحضرتك اخي الكريم. هل هذا ما يسمي بالرديم ؟
                وهل هذا يدل علي مقبرة دفن ؟
                ولو مقبرة دفن او احتمال وجود مبني هل هذا المبني مبني فوق رصة الطوب مباشرا أو أسفلها ؟
                وهذا النمط من أي عصر يكون؟
                أسف اني طولت علي حضرتك بس عندي إحساس إن حضرتك هتفدني بأذن الله
                وكمان أسف إني كتبت هنا معملتش موضوع خاص بموقعي . لأن معنديش كلام اكتر من الاخ الكريم صاحب الموضوع عشان ازود علية . لانة نفس الوصف عندي بالحرف الواحد.
                وشكرا جزيلا اخي الكريم طلحة. وانا هوقف عمل حاليا . لحين الرد من حضرتك عشان اعرف اعمل اية

ازيك يا محمد
                انا فاكر موضوعك
                اللى بتسأل عنه هو نفس الموضوع اللى اتناقشنا فيه هنا فى الرابط ده

https://www.qudamaa.com/vb/showthrea...t=58758&page=2

وانا سبب ما إنى قولت لا انصح بإستكمال العمل
                دا لخوفى عليكم بسبب طريقة الشغل وبسبب تهيل الأرض .

عايز تكمل هناك هتابع معاك
                بلغنى بالمستجدات
                واكتب لى التفاصيل وإستفساراتك هناك

تحياتى ليك
                سبحان الله وبحمده
                سبحان الله العظيم

متشكر جدا لحضرتك استاذ طلحة .
                  انا كتبت لحضرتك هناك

يعمل...
                  X