إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

موضوع خاص بفحص طينة الحكمة ومشتقاتها !!!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة أزهار الربيع مشاهدة المشاركة
    اعتقدت سوف تصور سطح الارض لكنك صورت في الحفرة
    برأيي الاخ طلحت المصري يفيدك اكثر مني في هذه الصورة.
    ولكن واضح في الصورة انه يوجد بناء بفعل البشر
    المزيوت اللي هو حاطط عليه نقط حمره ف الطينه داخل الحفر للعلم

اثناء الحفر قمت بعمل ماجس واستخرجت رمله من المتر السابع زي الرمله اللي بتستخدم ف البناء وبه هذه الحاجه

المشاركة الأصلية بواسطة عثمنجي مشاهدة المشاركة
        اثناء الحفر قمت بعمل ماجس واستخرجت رمله من المتر السابع زي الرمله اللي بتستخدم ف البناء وبه هذه الحاجه
        نعم أخي عنمنجي
        كأن فيها قطع كريستال صغيرة وحصى ترابية ورمل ترابي .
        هذه الطبقات برأيي الأخ طلحت المصري هو أجدر مني بتعريفها .
        لو صورت لنا سطح الأرض أو مالذي دفعك للعمل هنا .
        سبحان الله وبحمده . سبحان الله العظيم

عذراً لعدم التحليل على الخاص

اولا انا اسف ان واخد مجال ف الاسئله مع حضرتك واسف جدا لو مسبب ازعاج وشكرا لحسن ردك استاذ ازهار الربيع دي صوره من الارض السطحيه

ثانيا في حوش تبع جماعه قرايبي وهم بيعملو قواعد في لبناء منزل وجدو تمثال اثناء الحفر التمثال ف حجم كف الايد ل واحده جالسه ع كرسي وعليها قرص الشمس
          انا ما كنتش اعرف حاجه عن الكلام ده الكلام ده جاب بعضه لما اتكلمت معاهم اني شوفت رؤيا ان في اوض تخت الارض ف اليت عندي وفي تمثال مرمي ف الارض المهم لبن عمتي قال في واحد معالج روحاني اجبهولك وده مش هياخد حاجه لو في هيقولك فيه مفيش هيقول مفيش المهم الراجل جي ونزل الحوش وكشف واقالي فيه بس قالي انصحك ما تشتغلش لانها ع تسعه متر ودي مكلفه وهتحتاج تعمل خنزيره صبعه
          انا قولت هعمل ماجس قالي اتكل ع الله وربنا يحسن رزقك انا حفرت تلاته متر والطينه اللي فيها مزيوت ظهرت ع اتنين متر ونص قولت انا اعمل ماجس وفعلا عملت الماجس ووقف ع تسعه متر ونص اتا خايف اكلف واجيب وف الاخر تطلع الارض طبيعيه ف المرحله دي او صخريه
          ف بشوف رئ العلم اي

المشاركة الأصلية بواسطة عثمنجي مشاهدة المشاركة
            اولا انا اسف ان واخد مجال ف الاسئله مع حضرتك واسف جدا لو مسبب ازعاج وشكرا لحسن ردك استاذ ازهار الربيع دي صوره من الارض السطحيه

ثانيا في حوش تبع جماعه قرايبي وهم بيعملو قواعد في لبناء منزل وجدو تمثال اثناء الحفر التمثال ف حجم كف الايد ل واحده جالسه ع كرسي وعليها قرص الشمس
            انا ما كنتش اعرف حاجه عن الكلام ده الكلام ده جاب بعضه لما اتكلمت معاهم اني شوفت رؤيا ان في اوض تخت الارض ف اليت عندي وفي تمثال مرمي ف الارض المهم لبن عمتي قال في واحد معالج روحاني اجبهولك وده مش هياخد حاجه لو في هيقولك فيه مفيش هيقول مفيش المهم الراجل جي ونزل الحوش وكشف واقالي فيه بس قالي انصحك ما تشتغلش لانها ع تسعه متر ودي مكلفه وهتحتاج تعمل خنزيره صبعه
            انا قولت هعمل ماجس قالي اتكل ع الله وربنا يحسن رزقك انا حفرت تلاته متر والطينه اللي فيها مزيوت ظهرت ع اتنين متر ونص قولت انا اعمل ماجس وفعلا عملت الماجس ووقف ع تسعه متر ونص اتا خايف اكلف واجيب وف الاخر تطلع الارض طبيعيه ف المرحله دي او صخريه
            ف بشوف رئ العلم اي
            بالعكس أخي لا داعي للأسف نحن في خدمتك
            بالنسبة للصورة التي أرفقتها فهي جيدة وممتازة
            وأريد أن أعذبك معي قليلاً
            نطلب عدة صور للمحيط بشكل عام قدر المستطاع
            مع نوعية الصخر الموجود وصور له
            مع شرح بسيط عن محيط هذه المنطقة
            ولدي استفسار ،،،، هل كان يوجد رجم في المنطقة أو شجر كبير معمر حتى لو مقصوص .
            أو وجود آبار .
            لأنه يوجد إحتمال كبير لوجود دفن ولكن سيعذبنا قليلاً لعدم وجود إشارات .ولا نعرف هويته .

نسيت أن اطلب وضع الإتجاهات على الصور إن أمكن
              وفي أعلى الصورة الأخيرة نريد معرفة حجم الصخرة الممتدة في الأرض وتصوير نهاياتها إذا كانت كبيرة جداً .

لا اخي لم يكن وجود صخر انا اقصد خايف من الارض تكون مصخره ف المتر التاسعه لاني انا عملت ماجس وصد ع تسعه متر ونص ده اقصده لكن مفيش صخور ع سطح الارض دي صور من داخل الحوش

• المشاركة الأصلية بواسطة عثمنجي مشاهدة المشاركة
                      الصوره دي من خارج الحوش الحوش ف ظهري ونهر النيل امامي المسافه من المكان للنهر تقريبا من 400متر الي 500ف الحدود دي تقريبان للعلم مستوي جريان النهر منخفض عن مستوي المكان بحوالي ثلاثه متر

• المشاركة الأصلية بواسطة عثمنجي مشاهدة المشاركة
                        لا اخي لم يكن وجود صخر انا اقصد خايف من الارض تكون مصخره ف المتر التاسعه لاني انا عملت ماجس وصد ع تسعه متر ونص ده اقصده لكن مفيش صخور ع سطح الارض دي صور من داخل الحوش
                        نعم فهمت عليك أخي عثمنجي . (مفيش صخور ع سطح الارض )
                        وأعتذر أني لم أستطع على شيئ ربما الأخ طلحة المصري يعلم بهذه الأمور أكثر أو أحد الأخوة .
                        برأيي يجب إستشارته وفحص المكان قبل النزول أكثر .
                        وأعتذر منك أخي مرة آخرى لأني عذبتك بالصور .

• كتر الف خيرك جزاك الله كل خير ف انتظار رد الاستاذ طلحه اعانه الله
                          وذادكم من علم وجعله في ميزان حسناتكم

• ممكن اتكلم مع الاستاذ ازهار الربيع ف امر مهم

حضرتك كنت طالب مني اعمل تحليل بخصوص الطين اللي فيها مزيوت ممكن اعرف من حضرتك نوع التحليل المطلوب لاني اخذت عينه من الارض واعطيتها لدكتور ف الجامعه العلوم وهو سئلني عن نوع التحليل

• بالظبط لا أعلم عن نوع التحليل الذي يحدد أصل هذه المادة أعتقد أن الدكتور يعلم أكثر إذا كان مختص بالبتروكيماوي .

• المشاركة الأصلية بواسطة أزهار الربيع مشاهدة المشاركة
                                بالظبط لا أعلم عن نوع التحليل الذي يحدد أصل هذه المادة أعتقد أن الدكتور يعلم أكثر إذا كان مختص بالبتروكيماوي .
                                شكرا جدا ع الرد
                                للعلم الطبقه دي من عمق اتنين متر و60سنتي وطين متحجر شديده هرد ع الدكتور وان شاء الله النتائج تكون خير

يعمل...
                                X