إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

جعارين متحركة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

أخي الجميل anoush إنته فين أتمني إنك متكونش زعلت. من الرد لأنك عارف إن الشغل مفهوش هزار ولا علامة ===== لأنها تعني أنك بخلت بمعلومة من الممكن أنها تنقذ روح وكما تعلم أن الروح أغلي من كنوز الدنيا. وهأكد كلامك وهأسهلك كمان أنا في إهنسيا المدينة في تبة علي إرتفاع 100م تقريباً منفردة عن باقي الجبل أنا فيها وتبعد عن المدينة نفسها حوالي 20كم. ولكن هناك شئ غريب حيث أنني عملت بهذه المنطقة منذ 3 سنوات ولكن كانت الرمال عبارة عن رمال ناعمة ذات لون غامق وبها نسبة من التبر كبيرة أما هذه المواصفات تعد أول مرة لي بهذه الكيفية فالرمال مش عوزة تخلص ومش عارف آخرها فين فأنا حتي الآن وصت لعمق 7.5م وبدأت أوسع في الرمال في كل الأتجاهات حتي لا يحدث ما لا يحمد عقباه فهل الرمال هذه موجودة في غرفة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وما هي الأبعاد . أرجو سرعة المتابعة. وحصوصاً أخي القدير الذي أعتز برأيه د. عماد.

عاوز بس اشير الى معلومتين .. مهمين جدا جدا ؟

اى نوع من الرمل يحمل فى جوفة الجثث ؟

هل اى رمل يحمل فى باطنة جثث او رمل ذو خصائص معينة ..؟؟؟

ثانيا ... الفراعنة حينما دفنوا اجسادهم كان الشاغل الاول لهم

كيف سيخرج المتوفى من مكانة فى اسرع وقت ...

فهل تكون غرف الدفن على ابعاد كالتى نعرفها 10 و7 متر ؟

ولماذا ؟؟

اقول لكم شئ صريح جدا .. لاى غرفة دفن فرعونية مدخل لا يبعد اكثر من متر عن سطح الارض

وهذة معلومة حقيقية ومعروفة .. وقد يكون المدخل ايضا قريب جدا جدا من سطح الارض كالابار مثلا

هرجع للسؤال الاول تانى .

الرمل المبلل فقط وليس السفو او الجاف ما يحمل فى باطنة جثث ..

والرمل الجاف جدا والسفو ما هو الى مكيده ومخاطر كبيرة جدا جدا جدا

وعلى كل منا البحث حينما يعمل فى الاثار على .. مصطبة الدفن او بير الدفن

او بير التهوية .. او باب المغارة ..

وجميعها يقع فى الجانبى ؟ الغربى القلبى والشرق القبلى ....

غير كدا انت فى مكان غلط مليون فى المية ..

ان تم التكسير فى جبل انت مش شغال فى شغل اثار ..

ان لم تنزل فى بير محدد فى الجبل انت مش شغال فى اثار ...

ان لم تجد فخار وكسر فخار .. انت مش شغال فى اثار ..

لا تدخل الغرف الشرقية من الابار فهى فارغه

ادخل الغرف الغربية دوما ...

كل دى الف به اثار للمعلومية ... وبعدها تعالو نتفق ... عليها ..

وناخد بعض الاشياء المهمة ...

وهتكلم فى موضوع منفصل عن الابار ابار الدفنة بالتفصيل وفى القريب العاجل

ايضا هتكلم عن مصاطب الدفنة كاملة وسبكم من شغل الكتب واللى بنقره فيها

وسبكم من النقل من الانتر نت ...

قريبا جدا هتكلم بالتفصيل على كيفة ادارة بير دفنة

وكيفية ادارة مصبطبة دفنة فى الطين او فى الجبل ..

وهتكلم عن اسرار اخفاء الغرف الجنائزية وكيفة الوصول اليها عبر ممرات التجهيز

او البهو او سراديب مخارج الاروح ... او من بئر التهوية .... وكيف نعرف السرداب

من الممر وكيف نعرف سرداب التجهيز من سرداب مخارج الارواح وكيف نعرف الممرارات

وكيف نصل منها الى الغرف الخ وهذا خبرة مش اقل من 17 سنة عمل متواصل مش

غالى على عيون قدماء وعليكم

تحياتى وانتظرونى فى القريب العاجل

لا أستطيع الرد لأن عندما يمنحونا درجة الدكتوراه الفلسفية فهي ليس للدرجة ولكن لأن نظرتنا للأشياء تختلف عن عامة الناس لأننا نقوم بالتحليل والتفكير والنقد سواء الزاتي أو الخارجي. فأنت تستحق هذه الدرج الرفيعة بإمتياز مع مرتبة الشرف.

الاخ العزيز mabohamed انا هارف ان دى اول مرة تقابلك الرمل بالشكل دة بس انت تقريبا واللة اعلم نزلت اعلى الغرفة الشرقية فحاول تبعد هنها بمقدار 13 متر غربى وابدا بالحفر تانى والمكان اللى حضرتك بتوصفة دة كان زى مكانى تمام وان شاء اللة هتلاقى فية خير كتير اما بالنسبة للرمل السفا اللى انت قاعد تتطلع فيها فدى مش هتوصلك لحاجة لانك بعد ماتخلصها هتنزل على الغرفة الشرقية اما المكان عند النزول فى البير الغربى فهيدخلك على الباب والمشاكل اللى كانت بتواجهنى انى حفرت ووسعت تحت هنهارت مرتيين فعند تحديد بير السقوط الغربى راعى السقوط المباشر فى الحفر وعدم توسعة بير السقوط وعلى العموم يا دكتور الكمفترض انك ماشى سليم
          والمكان دة فية خير كتير حيث اننى لقيت تابوتين خشب منقوشين الغطاء بداخلهم مومياوان لرجل وامراة ومكاحل وتمثالين خشبيين لرجل وامراة 28 سم وتمثال من البازلت 110سم وتمثال لقط 45 سم
          بس المهم زانت رايح الاتجاة الغربى تدور على مداميج الطوب النى اعلى السقوط وعلى العموم يا باشا ربنا يسهلهالك بس حرص من صحاب الارض اللى انت فيها لان عندهم نية مش كويسة
          وانت راجل طيب واصلك كريم يعنى فلاح وبحراوى ( ولا اية ؟)
          اخوك
          عمرو

ان شاء اللة هاشوفك قريب
            وهتشوفنى قبل ماشوفك
            والدال على الخير كفاعلة

شكرا علي هذه المتابعة الجميلة وبالفعل أنا بدأت أوسع في المكان واليوم هأحاول أبص علي بئر في الإتجاه الغربي من المداميك (صفين الطوب الني) وأشكراً. ويسعدني إني أتشرف برؤياك. ورؤية أي عضو في المنتدي.

دائما استا

شكرا استاذ عماد

دائما استاذ عماد ياتي بالافادة التامة بارك الله فيك اخي الكريم

يعمل...
                  X