إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

وجود رحى بمكان ما وللعلم ليس عليها اى رسومات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• وجود رحى بمكان ما وللعلم ليس عليها اى رسومات

استاذنا الاستاذ عبده ارجو من سيادتكم تفسير معنى وجود رحى بمكان ما وللعلم ليس عليها اى رسومات وصغيره ؟وارجو من حضرتك الرد على موضوعى الذى ارسلته لك على رسائلك الخاصه للاهميه ولك جزيل الشكر واى حد من الاخوه الكرام عنده معلومه ياريت يشرفنا ويفيدنا بيها فى موضوع الرحى ده للعلم هذا المكان بدلتا مصر

الرجاء من الساده الخبراء مشاركتنا وامدادنا بمعلومات حول هذا الموضوع رحى بمكان وتحتها بير مربع من الطوب الاحمر اربع جوانب طوب احمر مشبك تقريبا من متر وعشرين الى متر ونصف

طلب شرح وتحليل موجه خصيصا لأخوين محترمين لذلك رأيت أن لا أتدخل سوى بالإطلاع فقط إحتراما لرغبة صاحب الموضوع

السلام عليكم
        اهلا بك اخي الكريم بيننا في قدماء

بالنسبة لي لست على علم ودراية بالحضارة الفرعونية
        والا كنت ساعدتك بما اقدر عليه

اتمنى من الاخوة الاعضاء مساعدة الاخ الكريم بموضوعه وخصوصا الاخوة المصريين

بالتوفيق
        ان الله علم ما كان ومايكون وما سيكون وما لم يكن لو كان كيف كان سيكون

شكرا اخوانى ابن النهار وابو الهدى على مروركم واهتمامكم دومتم فى صحه وعافيه وبارك الله لكم

طيب سأتابع معك الموضوع

أخي " المصري " لو سمحت كم قطر الرحى ؟ كما أراك تذكر بئر فكم قطر البئر وعمقه وهل وجدته فارغا أم مملوء بالتراب وهل هو بجانب وادي بمنطقة سهول أم منطقة جبليه ولو تكرمت صور لحجر الرحى والسلام

اخى ابن النهار قطر الرحى اقل من ثلاثين سم وقطر البئر من متر الى متر ونصف تقريبا وكان البئر مملوء بالتراب جدران البئر من الطوب المشبك الاحمر وعلى بعد اقل من ثلاثة امتار فيه سرداب لما حاولنا ندخل السرداب لقينا بعد متر او متر ونصف بالكثير من البئر سده من الطوب الاحمر المشبك قطر هذا السرداب صغير يادوب بيدخل فرد وهو ساجد والسرداب ده فى اتجاه النيل ايضا نزلنا فى البئر مره اخر بعد الثلاثة امتار اى تحت فتحتة السرداب وجدنا طوب فى ارض البئر طوب جنب بعضه بس يمكن حجمه اصغر من حجم طوب جدران البئر اخى ابن النهار تلميح بسيط نحن بهذا البئر فيه بئر ملاصق ليه ولكن البئر الاخر بثلاثه جدران فقط والجدار الرابع اللى هو فى اتجاه الشروق غروب فيه سرداب على بعد ثلاثين سم من الارض الطبيعيه ولكن هذا السرداب حجمه اكبر من السرداب الاخر وفى اتجاه الشمال جنوب كان فيه درج سلم على بعد 2متر و80سم درج السلم لما شيلنا الطبقه العليا منه اللى عرفنا نخلعها لاننا كنا داخلين افقى من تحت على درج السلم كان قبل الدرج فيه جدار بين الحفر اللى احنا فيه ودرج السلم اخترقنا الجدار اللى هو من الطوب المشبك وجدنا درج سلم لونها ابيض من الحجر الجيرى يمكن وعليه خطوط بالعرض اتجاه هذه الخطوط نحو اتجاه القبله اى فى اتجاه البئر اللى احنا نزلنا فيه بالنسبه للمنطقه اللى فيها الحفر تبه عاليه تبعد عن النيل مائة متر تقريبا وترتفع عن الارض العاديه ثلاثة امتار او اكثر بالنسبه للميه خرجت علينا ميه بسيطه جدا من السرداب اللى على بعد ثلاثة امتار اللى هو فى اتجاه النيل وللعلم السرداب اللى فى اتجاه النيل لما نزلنا تحت شوية وقفت الميه تماما بالنسبه لصورة الرحى غير متوفر معى الان لان موقع الحفر بعيد عن اقامتى وتوقفنا لترتيب بعض الامور فى مكان الحفر اى استفسار عن اى شى بالمكان اسأل وانا اجاوبك عليه بس الرحى كانت عباره عن دائره وفى وسطها دائره صغيره مجوفه للداخل بس مش مخرومه من الناحيتين التجويف حتى نصفها فقط وليس عليها اى نقش او رسم او اى شى ووجدنا بالبئر ايضا شقف فخار لونه اخضر غامق من الداخل

أخي العزيز التحليل والشرح الذي كنت سأقدمه لك بعد استفساراتي في مداخلتي الأولى هي وجود سرداب وبما أنك إكتشفته فأنت على الطريق الصحيح سواء البئر الأول أو الثاني فما تصبو إليه طريقه السرداب فتوكل على بركة الله واحذر الأفخاخ وإن وجدت كتابة أو صور أو أشكال غير مفهومة لكم في المداخل او بالداخل فانزلها حتى أشرحها لك فربما تشير لوجود الأفخاخ وأنواعها حتى تعرف كيف تتعامل معها وتتفاداها وما أضيفه هنا هو أن السرداب يؤدي إلى غرفة مدفنية وأخرى تكنيزية تجدها بعد الغرفة المدفنية أي ملاصقة لها وحائطهما حائـــط واحـــــــــــــــد ( الأولى تخفي الثانية ) والله ولي التوفيق والسلام

اخوى ابن النهار كلامك معناه انى ما اكمل نزول من داخل هذا البئر وادخل من السرداب اللى على بعد ثلاثة امتار ؟مع العلم ان قطر هذا السرداب تقريبا تسعين سم لانه ما بيدخل الا فرد واحد وهو ساجد افيدنى اخى فى هذا الموضوع واتمنى ان يمكننا التواصل بطريقه اسرع لاننا سوف نباشر تكملة الحفر فى هذه الايام

يا أخي المصري إن السرداب إذا وجد داخل بئر أو بقربه فهو المؤدي الى المكان الهام ويكون عادة ضيق في أول الأمر ثم يتسع شيئا فشيئا والسرداب الذي يكون مدخله من البئر هو عادة أثمن وأهم فإذا لم تعثروا على سرداب يبدأ من البئر فعليكم بالسرداب الخارجي والله المستعان

يا اخى السرداب بيبدأ من البئر وضيق وفيه مدخل منو بس فى مهالك ولكن انا بسأل اذا البئر نفسه اخره بيوصلنا لان لما سالت افدنى احدهم ان هناك سرداب ثالث تحت السرداب اللى احنا وصلناله وانا قولتلك قبل ان اخر شى وصلناله على بعد اربعه ونصف كان طوب قوالب طوب احمر بأرض البير طبعا وقفنا عند هالطوب لكن لما بقارن كلام اللى قالى على السرداب الثالث وبين اللى وصلتله بلاقى انو ممكن يكون الطوب ده هو سقف السرداب الثالث اللى ممكن يكون بيمر من البئر وتحت السرداب الثانى افيدنى رأيك انو فيه الكلام ده ؟انى لو كملت لاسفل البئر انى اوصل للمكان من خلاله؟وهل فعلا ينفع ان يكون فيه سرداب ثالث بيمر على بعد اربعه ونصف متر مع العلم انا لفرق بينه وبين السرداب الثانى متر ونصف لان الثانى كان على مسافة ثلاثه متر ؟واحب ازيد كمان ان نوع الطوب اللى بأرض البئر نفس طوب الجدران ونفس طوب السرداب ومغطى ارضية البئر كامله من تحت

وعايز اقولك كمان معلومه بخصوص هذا المكان عشان تقدر تتخيلل الوضع السليم وتفيدنى اكتر فى الامر البئر اللى احنا نازلين فيه ملاصق ليه كمان بئر بنفس حجمه وبيمر منو ايضا السرداب وفيه ميزه كمان عن البئر اللى احنا شغالين فيه ان السرداب الاول اللى هو احنا اعتبرناه سرداب وهمى للمهالك بينتهى لعنده وطبعا عايز اقولك ان السرداب الاول واخد زوايه قائمه على السرداب الثانى وبينتهى عند البئر الاول بسده من طوب وما دخلنا السرداب الاول اطلاقا مع ان مساحته اكبر من السرداب الثانى ولكن جدرانه طوب احمر وفيه بينها حجره كبيره بتشير للبئر اللى احنا شغالين فيه

أخي العزيز إن وجود سرداب ثالث أمر مستبعد وحسب العديد من التجارب العلمية نجد في البئر سرداب واحد وفي حالات نادرة نجد سردابين وكل منهما يتجه إلى جهة مخالفة وهذه السراديب جعلت لإخفاء جثث أموات كانت لهم مكانة مرموقة جدّا بمجتمعاتهم حيث يتم وضعهم في أمكان مؤمنة جدّا ويصعب الوصول إليها ونجد عادة مع الأموات نفائسهم وهنا أراكم عثرتم على السرداب ولم تدخلوه خوفا من المخاطر وهذا أمر طبيعي ثم تنشدون الوصول ألى مكان الغرف المدفنيه من قاع البئر ّ|هذا ما فهمته منك |وهذا حسب علمي لا يكون أبدا أما بخصوص وجود سرداب ثالث من عدمه فهذا كما قلت لك أمر مستبعد ونصيحتي لك هي تفقد السرداب الثاني فأكيد هو أهم من الأول والله المستعان والسلام

كلامك مظبوط مائه بالمائه لكن موضوع استفسارى عن السرداب الثالث لان اللى دلنا على كل الموضوع هو اللى حاليا بيدلنا على السرداب الثالث بمعنى هو اللى دلنا على مكان درج السلم والبئريين والسردابين ؟امر مستبعد وجود سرداب ثالث ولكن بفرض اننا وجدناه هل بيكون الدخول منو ولا بندخل من السرداب الثانى ؟انا بكل الاحوال هانزل فى البئر وبنفس الوقت هدخل السرداب الثانى بس كل الموضوع انى عايز اسهل طريقه للوصول والبعد عن المخاطر ؟استأذن خضرتك يكون صدرك واسع فى موضوعى وتقولى اذا وجد السرداب الثالث ايهما افضل ادخل من الثانى ام الثالث وللعلم اتجاه السرداب الثانى جنوبى شمالى وفى اتجاه النيل مباشرة

يعمل...
                              X