إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بئر مبني بالطوب الأخضر ووجدنا جثث محترقة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ساحرة الكتاب المجهول
    رد
    تحياتي لصاحب الموضوع وتحية طيبة للجميع

اخي الكريم سوف اقول لك الحقيقة
    بالنسبة لي شخصيا لا يمكن ان اعتمد على كلام منصوص فقط في تحليل شيء

الموضوع لن يكون فيه حل جيد إذا لم يكن هناك صور .. لان طريقة ملاحظتك وفهمك للأمور تختلف من انسان لآخر
    لذلك الصور دائما تحدد مسار الموضوع ..

أرجو ان يكون هناك صور تثبت المدلولات التي رأيتها
    كما وانه يجب ان يكون هناك اشارات بدون ذلك لا فائدة من الحديث دون جدوى

تحياتي

اترك تعليق:

• حورس
    رد
    بص يا لني ادم كلمتين اقلهملك من فتره كبيره اخدها في منطقتك من اول الكولا للحووايش الاحايوه شرق اولاد طوق المربع كله مليان والجبل عايز جبل الطوب الاخضر دلاله لوجود مكان كويس ودسم
    بس المشكله قاعده واتحداك واتحدي اي واحد اي مكان فيه عظام بيكون مافيهوش جاجه ياما مكان فقايري
    ولو الجثث ده نايمه علي بطنها وعامله علامه اكس في دراعها الهيه الحكمه ومقطوعه راسها تعرف ان دوله كانوا عمال صنع مقبره قريبه من مكانك لملك
    انما حتقلي شقف وكلام فاضي حقولك الله واعلم ولو لقيت وضع الجثث بطريقه زي ده فنفس الكلام وقاعده تحطها في دماغك اي سرداب او قبوه عرضه 90 لفوق وارتفاعه مناسب ده بدايه مكان لان الارتفاع والطول يسمح بدخول تابوت وشغل عقلك في كل ضربه حجاري وانت حتفهم المكان عباره عن ايه
    ربنا يوفقك

اترك تعليق:

• عبده النحال
    رد
    مع فائق احترامى لاخوانى .....ولكن هناك مقابر فرعونية وضع الف خط تحت كلمة فرعونية

ومصنوعه من الطوب اللبن .....مثل الدفن تحت مصاطب من الطوب اللبن .

اترك تعليق:

• وليد الجوهري
    رد
    انا مو عندي صلاحيه اكلمك خاص ممكن تكلم الادراره وانا هقرب عليك المسافه تحياتى

اترك تعليق:

• وليد الجوهري
    رد
    يا سيدي الفاضل رقم تلفونى لا يقدم ولا ياخر
    انا قولت الى اعرفه لو مكانك فيه خير كنت افدتك وممكن اسعدك

اترك تعليق:

• بني آدم
    رد
    يا استاذ وليد
    رجاء شخصي تسمحلي اني اكلمك علي موبايلك لو ف الإمكان إرسال رقمك ف رسالة خاصة

اترك تعليق:

• وليد الجوهري
    رد
    انا ممكن افيدك بمعلمات عن الابيار لاكن لا يفيد
    ربنا يرزق وانا قولت الى اعرفه وفوق كل زي علم عليم ممكن اى عضو يفيدك اكثر مني

اترك تعليق:

• بني آدم
    رد
    لقيت يا فندم ووصلت حضرتك لآخر قبوة ومواصفاتها كالآتي
    عرض ١٨٠ سم وارتفاع اكتر من ٢،٥ متر وبعد تفريغها مبقاش قدامي غير الارض الحية والتابعة للجبل
    فحاليا مش قدامي غير يا اما الجدار الأيمن او الأيسر او المواجه لدخولي من القبوة واللي بميل ٧٠ درجة تجاه اليمين هيكون اتخذ اتجاه الشرق

وبعتزر جدا علي إزعاجي لحضرتك

والله المستعان

اترك تعليق:

• وليد الجوهري
    رد
    المكان الى انت بتحكى عليه اما مكان دفن جماعي للفقراء
    او مكان دفن فيه مكان العبيد الى صنعو المقبره الرأسيه لاكن مكانك مكان مقبره صعب جدا" اى اسره من الاسر الفرعونيه تئمين قبورهم ليس بالطين اوك
    كل ما تحفر هتجد طيور وجسس حيونات

اترك تعليق:

• بني آدم
    رد
    انا لقيت يا استاذ وليد جوة اخر قبوة طبقات زي الفحم والرماد والعظم بكثرة ورملة بيضة ناعمة جدا والأرض الحية بعدهم

اترك تعليق:

• وليد الجوهري
    رد
    الامقابر الفرعونيه فيها اقوال كثيره لاكن فى دلائل سابته فى معظم المقابر يعنى طبقات طربه معروفه شقف فحم جدران صخريه او رمليه المكان مفتقد الاشياء دي
    اما انا ما اقصد انك تجد دليل مادي يعنى خريطه او صخره منقوشه انا اقصد ان فى المكان شكل هندسي يدلك الى مكان اخر فيه مقبره مهم

اترك تعليق:

• بني آدم
    رد
    طيب استفسار من حضرتك
    هيا المقبرة الجماعية للقطاء بيتعملها بير مستطيل بعرض وطول زي دول وعمق اكتر من ٩،٥ م وبيعملولها ٣ قبوات رأسية وبيكون فيها محرقة تضم جثث وطيور
    انا متفق معاك ان مفيش مقابر بالطوب الني بس كان ف اخ قالي ان الاسره ال١١ كل شغلها كدة

وبعدين يا أستاذي انا الموضوع هواية ويكون ليك الفضل لما افهم منك + ان لا خاب من استشار

ده بالاضافة ان البير مكنش فيه اي دلالات غير المستطيل الفارغ والمراقي للصعود والهبوط والقبوات بس

اترك تعليق:

• وليد الجوهري
    رد
    ما فى مقبره اثريه مبنيه بالطوب الاخضر لان اى مقبره عليها طبقات حمايه قويه جدا" انا مو حابب احبطك كل ما فى الامر انها مقبره جماعيه فى عصرنا نقول عليها مقبره لقطاء ناس مجهولين الهويه او ناس ففقراء
    فى مكان قريب من المقبره اثري مهم ولاكن الدليل عندك فى البير الي مبني بالطوب الني

اترك تعليق:

• بني آدم
    رد
    مشكور مرورك استاذ وليد

اخي الفاضل استاذ وليد كل الحاجات دي ومش مقبرة

لو تسمحلي حضرتك برقمك ف رسالة خاصة وهشرح لحضرتك الوضع لان المكان ده غريب لدرجة ان أساتذة كتير تحيروا فيه

وردودهم عليا كان بأننا مقابلناش حاجة زي دي

اترك تعليق:

• وليد الجوهري
    رد
    انت فى مكان دفن ليس مبقره ولاكن فى مكان قريب من مكان الدفن مكان اثري
    امى الطيور المحنطه فهي زو قيمه مديه ولاكن ليس بالكثير وتلاقي حيونات محنطه كل ما تنزل الى تحت وممكن تجد تماسيح محنطه

اترك تعليق:

يعمل...
X