إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل هذا بير دفن

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انا ما جبتش قطره كامل لكن يدخل فى 2 او 3 تقريبا

انا ما جبتش قطره كامل لكن يدخله 2او3 تقريبا

هل ظهرت معاك مياه اخى

المشاركة الأصلية بواسطة احمد النونى مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عضو جديد وعندي معلمومات مش عارف اتواصل ازاي مع حضراتكم فارجو المساعده انا عندي بير مبنى من الطول الاحمر وانا لقيته وانا بجرف فى الارض مع العلم انا هذه الارض مليءه بالشقف والاحجار الصوان على جميع الاشكال فارجو التفسير
          وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اهلاً ومرحباً بك أخى الكريم

برجاء فتح موضوع مستقل بقسم قسم استفسارات البحث والتنقيب

وسنتابع معك
          بالتوفيق
          سبحان الله وبحمده
          سبحان الله العظيم

المشاركة الأصلية بواسطة محمد سامي
            السلام عليكم الاخوه الافاضل بعد التحيه
            انا اعمل بقطعه ارض غرب النيل
            طبيعه الارض حولي شرق او غرب او بحري او قبلي رمليه ومزروع فيها
            بالنسبه للارض اللي انا شغال فيها وسط الاراضي المزروعه بس الارض اللي انا شغال فيها كلها احجار علي وش الارض الرمال مغطيها حاجه خفيفه

الارض يوجد بها بير مغلق بالعجنه من فوق والبير علي وش الارض وعرفت انها عجنه بالاختبار اللي انتا قولت عليه في موضوع مجمع مياه وبنزين عينه سدت البير ادت 3الوان

والحجر المحيط بسده البير من لون واحدقطر البير ده 90 سم والعجنه ده مكونه من عرق رمله والحجر الجيري وتراب الالماس لانه بتلمع قوي وبتضوي

وفي بير تاني بحري البير المسدود كان مسدود بطوب نيه لما شيلنا الطوبه النيه وجدنا بير حجر برده نظفنه من الرمل اتلقنه نازل بمنحدر اتجاه بحري وفي فتحتين الاوله اتجاه بحري والتانيه اتجاه شرق وفي بير تالت مدفون في الرمله اتجاه جنوب غرب برده يبعد عن البير المسدود ب 20 متر

بس قبليه حاجه مش قادر احدد خامتها ايه مديه شكل راس سهم متجه ناحيه البيرالتالت مع العلم البير مسدود من فوق نفس البير اللي قبله

ياريت الافاده من الاخوه الافاضل انزل منين ولو النزله من احد الابيار المسدوده اكسر العجنه وانزل طب العجنه دي سمكها اد ايه ولك جزيل الشكر

ملحوظه مفيش صور لاني مش عارف ارفعها لاني جديد في المنتدي ومش عارف اتعامل معاه

المشاركة الأصلية بواسطة محمد سامي مشاهدة المشاركة
            علي وش الارض وجدت حجر دائري علي شكل الطبه قطره 90 سم مع العلم ان بالكشف حول الحجر الدائري ده اجد رمل وجدار الحجر نازل معاياوهو في الاتجاه غربي قبلي مع العلم الارض يوجد بها كذا بير اخر باتجاه بحري غربي هل هذه النزله ولو النزله ماذا افعل بها مع العلم ان هذا الدائره متسكه مع جدارها انا عضو جديد فمش عارف ارفق الصور ياريت لو في حد يقدر يفيدني ويعطيني اميل اتواصل معاه

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

أهلاً بك أخى الفاضل

ننصح الأخ السائل بعدم التعدى على أية أرض تابعة للدولة او كردون أثار او بالقرب منها
            وعدم تخريبها بأى شكل من الأشكال .

بالنسبة لإستفسار حضرتك عن ذلك الموقع

فتلك الأبار أثرية ومعظمها به دفنات

فى حالة الوصول لأية بئر مقصوص بالصخر أو مبنى فالعمل يكون فقط برفع الرديم او الرمال التى بداخله مع التنظيف حتى نهايته .

لا يوجد اي شئ بداخل الصخر ولا خلف جسم البئر إن كان مبنى من الطوب

قد تكون نهاية البئر لا يوجد بها شئ لو كان البئر مقصوص بالصخر فذلك يكون بئر غير مكتمل او مقبرة غير مكتملة .
            لا يتم تكسير اية شئ بنهاية البئر من الصخر الاساسى للجبل

لا يوجد شئ اسمة عجنات وخلطات مثل الصخر .

العمل الأثرى يكون فقط بتفريغ البئر ورفع وتحريك الاحجار التى به .

ولمزيد من الإستفسارات تفضل إطرح ما شئت.

تحياتى
            سبحان الله وبحمده
            سبحان الله العظيم

نعم ظهرت ماء

يعمل...
              X