إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مطلوب خبير اثار فرعونيه

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • مطلوب خبير اثار فرعونيه

    مطلوب خبير اثار فرعونيه
    لفحص تمثال فرعوني يقال انه للملك رمسيس الثاني
    [CENTER][SIZE="7"]لا اله الا الله محمد رسول الله[/SIZE][/CENTER]

    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

  • #2
    تفضل وين صورة التمثال
    سبحان الله قل ربي زدني علماً



    [fot1]
    سندباد
    [/fot1]

    تعليق


    • #3
      الاخ الفاضل

      للعلم فقط لا اقصد بها اى شىء يعلم الله

      التمثال المعروض غير صحيح نهائيا

      فالمعروض هذا من مادة الاكريلك هذا اولا

      وثانيا به اخطاء جوهريه بعد فى اعماق الكتابه وطريقة الكتابه وخلافه

      تقبل تحياتى لك وللجميع
      لا ترهق نفسك بالبحث عن القديم فعندنا كل شىء تحف - عملات - موروثات قديمه لمشاهير- مخطوطات - ساعات - كتب ووثائق هامه - جرائد قديمه - سبح كهرمان وكل قديم

      تعليق


      • #4
        مشكوررررر
        بس الماده المصنوع منها هي العاج
        لكن الكتابه لا اعرف ما هي
        [CENTER][SIZE="7"]لا اله الا الله محمد رسول الله[/SIZE][/CENTER]

        [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

        تعليق


        • #5
          ماشالله تبارك الله اخي العزيز

          هذا اصلي 100%


          كتبت علا الخرطوشـة
          حـت حـر الإلهة حتحور

          وليسا رمسيس الثاني

          اما مصنوع من عاج او او او فلا استطيع الحكم عليه لا علا الطبيعا

          تقبل مروري
          سبحان الله قل ربي زدني علماً



          [fot1]
          سندباد
          [/fot1]

          تعليق


          • #6
            هذا ليس بعاج...

            أنه برونز...
            إن أدركت معنى الحقيقة, ستدرك حينها وهم الحياة...

            تعليق


            • #7
              مشكورررررررررر اخي المقصود

              يعني هو اصلي 100%

              بس الماده المصنوع منها غير معرفه من اتجاهك
              [CENTER][SIZE="7"]لا اله الا الله محمد رسول الله[/SIZE][/CENTER]

              [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

              تعليق


              • #8
                المشاركة الأصلية بواسطة حساسه مشاهدة المشاركة
                مشكورررررررررر اخي المقصود

                يعني هو اصلي 100%

                بس الماده المصنوع منها غير معرفه من اتجاهك
                نعم الكتابه على الخرطوشه صحيحه 100%

                اما ئذا كانت اصليه فهيا تعتمد على روئيتها على الطبيعا من قبل خبير مواد

                وتعتمداايضا على جودتها وقدمها او حديثه

                والله اعلم
                سبحان الله قل ربي زدني علماً



                [fot1]
                سندباد
                [/fot1]

                تعليق


                • #9
                  مشكورررررررر اخ المقصود

                  ممكن طلب صغير انت تعرف حد في الاردن عشان يفحصه
                  [CENTER][SIZE="7"]لا اله الا الله محمد رسول الله[/SIZE][/CENTER]

                  [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

                  تعليق


                  • #10
                    هل ثقلة أكبر من حجمة






                    تعليق


                    • #11
                      قد يكون مصنوع من حجر المرو الابيض في تلك الحالة يكون اصلي

                      المشغولات الفرعونية ذهب ومرو فقط






                      تعليق


                      • #12
                        اخي الباشق
                        كيف لي معرفة نوع الماده المصنوع منها
                        وشكرررررررررراً على جهودك
                        ارجووو الرد من الاخ الباشق
                        [CENTER][SIZE="7"]لا اله الا الله محمد رسول الله[/SIZE][/CENTER]

                        [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

                        تعليق


                        • #13
                          فين التمثال اللى بتحدثوا عنه فين صورة

                          وبعدين الباشق بيقول المشغولات الفرعونيه دهب ومرو فقط

                          امال فين الفضه والنحاس وفين المرمر والالبستر

                          فين الجرنيت بكل انواعه والجلموط بكل انواعه السخن والطرى فين البزلت

                          او الحجر الرملى ... او حتى الطين او الكرستال كل دة خمات استخدمت فى عمل

                          المشغولات والتماثيل .... مش اللى انقال عليه بس ..........


                          يا ريت صورة للتمثال

                          تعليق


                          • #14
                            اخي عماد
                            الصوره التمثال هي نفس الصوره الى شفتها وحكيت انو مضروب

                            بس اخي المقصود شوفت شو حكى انووووو اصلي 100%
                            [CENTER][SIZE="7"]لا اله الا الله محمد رسول الله[/SIZE][/CENTER]

                            [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

                            تعليق


                            • #15
                              اهلا العاشق

                              مع احترامى للاخ المقصود بارك الله فية

                              اذا كان متيقن من انه سليم فعلى بركه الله اتموا البيع لدى ملحوظه

                              الاخ الكريم واخى الكبير المقصود قال انه كتب على التمثال حت حور

                              فى اى جزء هذة الكتابة ... ؟

                              ثانيا يبقى التمثال دة للالهه حتحور

                              طيب ادى صور للالهه حتحور وكل صورها












                              مطلعتش برة الاشكال دى ابدا

                              كل اشكلها اللى اتعملت بيها

                              شوف التمثال اللى معاك فيه ادنى شبه من كدا

                              لى عودة هروح اكل

                              هههههههههههههههه

                              وراجع

                              تعليق

                              يعمل...
                              X