إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

معلومات شائعة .. بقلم عمادالدين

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• معلومات شائعة .. بقلم عمادالدين

معلومات شائعة ..
    طينة الحكمة .....
    كل واحد جى يفتنا من عنده ويقولنا طينة الحكمة واول ما تسألو يجرى على عمناجوجل ويكتب طينة الحكمة فعمنا جوجل ينقلنا لموضيع كتير عن طينة الحكمة يجى الخبير من غير ما يفكر ينقلنا من عمنا جوجل خبراته . طيب يا عمنا الخبير كن على يقين ان اغلب تلك المعلومات هى اجتهاد اخوتنا الاردنين والسعودين والسورين . من فترة كبيره وكل اللى اللى بتنقلوه يااخوتنا الخبراء ليس من تجاربكم بل من تجارب اخوتنا العرب خصوصا الاردنين اللى اعتقد انهم اساتذة علم الاشارة الرومانيه .. والاسلامية .. فى مناطقهم واقول وا كرر فى مناطقهم فقط العامره بالاثار الرومانيه والاغريقية والاسلامية . لكن .. طينة الحكمة المصرية النابعة من ارض مصر . مصر الحمكة . هل هى نفس طينة الحكمة الاردنيه .. والسعودية . والسورية . او المغربية والتونسية الخ ؟.. ايوة طبعا .. لاننا كنا بنصدرها للدول دى على الحمير .. وفى المقاطف .. طيب يا عم ايه هى مكونات طينة الحكمة .. اخوتنا كلهم قالونا
    قشر بيض الفرخه .. وكسر صخر وألوان هل ينفع يا عمو بيض البط ؟ ينفع يا عمو بيض البط والوز كمان اهى كلها عجنات .. نعجن بالقشر وباقى البيض نعمل لك بيه بسكويت . وتعظيم سلام يا عم الدكتور الاكديمى ..
    طيب المغربه قالو جبص وجير ورماد ونخلطهم مع بعض ... والبيض نفسه نفقعه ونخلطه على العجنه . كدا البيض راح بقشره يا معلم .. طيب انت عاوز ايه ؟ انا محتاج اعرف بالدليل لو سمحت ايه هى طينة الحكمة وهل هى هى طينة الحكمة اللى موجوده فى كل الجضارات فى البلاد الجغرافية المختلفة وطرق تكسيرها يا عم الباحث .. هى نفس الطرق
    يعنى انا لو عندى مكان وفيه سده من طين الحكمة وسط ماء هنكسرها بالتسخين برضو ؟ ايوة ما فيش طريقة غيرها ..
    ممم خلاص نسخن الميه ... ونتكهرب ونخلص من ام المقبرة دى اصلا ... لكن سؤال يا عم الباحث ؟ هو احنا لو ما قدرناش نكسرها ممكن نجيب رغيف ونغمز .. بما انه فيها بيض ؟ الجواب الشافى والكافى فى كتاب الله اصدق ما فى الارض أوقد لي يا هامان على الطين .... الطين يا اخونا. هو لغز الحكمة .. والتسخين هو الشفره . ومواد العجين . الحيب وبودر الحجر والطفل الابيض والنشادر . لو حبينا نزيد فى الصلابة نحط كسر من الفخار والطوب . نزود صلابة بمحار وصدف البحر نزود صلابة نحط قزاز او الابستر او بورق ... وبعد العجن كل مره لازم تتعرض لكبس شديد وتدخل افران للحرق .. ليه النشادر ؟ علشان التهيج اللى بحصل فى العنين والانف والوجة والجلد والرئتين والحنجرة كمان النشادر بقتل القرضه اللى بتصيب الحجر وبيمنع التعفن خصوصا ان المكان هيكون عمران بالمياه فى بعض المقابر دا كله بيعمله غاز النشادر اللى هو اتحاد الهدروجين والتيتروجين وبنسميه غاز الامونيا .. شكلك فاهم يا نصه ..
    طبعا علشان الباحث اللى هيجى يقولنا مش اتطورت هقوله اكيد اانا تكلمت على التطوير برضوا لما كنا نزود صلابة ..
    دى طينة الحكمة المصرية اللى بتنقفل بيها ابواب السرديب الجنائزية او تستخدم كطبقة حماية قبل الوصول للهدف ..
    ازى نعرف انها طينة الحكمة . كميائا قالوا لنا اى مواد معجونه مع بعض كلسية لازم تتفاعل مع الاحماض. او القلويات
    يعنى نعرضها للقلوى او الاحماض لونها يتغير ايوة .. هل لها اسماء . اكيد كل طينة باسمها ...
    ونكسر ازى يا عم الطبقة دى .. بالتسخين .. اقولك ينفع .. لكن خلى بالك هو حاطط النشادر لانه عارف ان معاليك هتيجى تسخن تسخين النشادر يا فندم مره تانيه هيعمل تفاعلات كميائة خطيرة جدا وندخل ناخد اناوانت جلسات اكسجين اصلى متعود لدرجة اصبحت هيكل عظمى ,, طيب طرق التكسير الصحية يا عم يا اللى بتاخد كوبى من النت على رئ اخوتنا البعده ... هقولك يتبع يا عينى .............

تقبل الله منكم و منا الصيام و القيام .
    اخي عماد الدين كلام موزون خاصة ان تلك البلدان اللاتي ذكرت هي مهد الانبياء و هذا
    ما يجعلني احبها .
    هل أن كل طينة الحكمة متماثلة التركيبة ؟ سؤال محوري
    هل كل الحضارات استعملت النشادر NH3 ؟
    لكن لي ملاحظة واحدة اخي لو سمحت لم استطع فهم كل العبارات لأن اغلبها باللهجة المحلية
    طاب يومك
    التعديل الأخير تم بواسطة طه ابو الطيب; الساعة 2020-05-11, 10:40 PM.

يقول الامام علي كرمه الله وجهه
    إن جلست لعالم فأنصت و إن جلست لجاهل فأنصت
    إن الانصات للعالم زيادة في العلم و الانصات للجاهل زيادة في الحلم

​إعـــــــلان:إعـــلان

انا يا فندم لما تكلمت تحدثت عن طينة خاصه بموطنى (مصر) وقولت اكيد يا فندم بتختلف من مكان لمكان .. بحكم جغرافية المكان وجولوجيته فطينة الحكمة فى مصر غير الاردن مثلا او غير المغرب كل حضارة استخدمت المتاح لديها بيئاً . واكيد طبعا مش كل الحضارات استخدمت النشادر .. زى مش كل العجنات فى مصر دخلها نشادر لكن حديثى كان يكيل بمكيالين الا وهو اختناق العمل من تكسير طينة الحكمة وشم رياحة الغاز الناتج منها دا دليل واضح انها بنشادر تحياتى لحضرتك

يعمل...
      X