إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لمن لديه خبره فى عمل الخنزيره

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لمن لديه خبره فى عمل الخنزيره

السلام عليكم
    عاوز اعمل خنزيره حديد هنزل بيها فى الجبل علي العلم الرمل سايله مش حجريه هنزل بيها 11متر
    ارجو من الاخوه شرح عملها لن انا حداد بس ما عملتهلش قبل كده

الخنزيرة لازم تكون مدببة من تحت تبقي سن حربة تتعمل من الحديد ولما بتشيل الرمل من النص بتنزل تحت تأثير وزنها عشان كدا لازم تكمل فوق الحديد دا بطوب او خرسانة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
      لو حضرتك حداد هيبقى الموضوع سهل بإذن الله
      اول شي هتعمل فريم حديد مدور القطر اللى انت عاوز تنزل بيه الحفر وكل ما توسع يكون افضل يعنى ممكن نبتدي ب متر ونصف دا قطر الفريم 15 سم حديد مدور قطر متر ونصف وتلحم فيه من تحت قطعتين صاج محمل على شكل سبعه بحيث يبقا نازل لتحت يعنى سن من تحت فى النصف وبعد كدا تجيب لوح صاج وتلفه على الفريم الحديد من الخارج فوق الشيفه ويكون ارتفاع متر وتعمل كمان واحد من الداخل يبقا انت كدا عملت شكل البرميل مجوز ومفرغ من الداخل مسافه 15 سم وطبعا هتلحم الكلام دا كله كويس وحاول تزرع حديد مسلح من الداخل ويكون ارتفاع متر و نصف يعنى يعدى الصأج بنصف متر وبعد الحفر وتنزيل قطعة الخنزيره دى صب خرسانه داخل الصاج فى ال 15 سم ارتفاع متر وبعد كدا اعمل فريم عشان كل ما تنزل متر تصبه خرسانه بكدا تكون عملت خنزيره صاج فى خرسانه بسن مدبب من الاسفل واسف لو معرفتش أوضح اكتر من كدا
      تحياتى للجميع

يعمل...
      X