إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بالله عليكم ارجو المساعده لضروره القسوى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• بالله عليكم ارجو المساعده لضروره القسوى

السلام عليكم
    عندى شوية اساله بخصوص مكان فى الجبل الغربي
    البدايه الناس دى عملت مجسات اكتر من وحده فى المكان ده وكلهم صدو وربنا كرمهم ونزلو بالخنزيره علي مسافة 7متر لقو حاجه ذى الرمله الخشنه محجره جامد كسروها يالشكوش وكملو ولقو رمله بيضه وبعدها بمتر ونص لقو طبقه زلط فيها الحجات. الا فى الصور وبعد الطبقه الزلط بمتر ونص حق نكون وصلنا للحاجه الا صدت فيها المجسه بس لقينا ميه كتير. طبيعة الأرض هناك جبل يعنى صعب تلاقي ميه علي 11.5
    والناس هناك بتسقي تنقيط مش غمروبيشترو الميه بمبلغ وقدره عشان يعرفوا يزرعو والمكان بعيد عن النيل بمسافه كبيره وناس جربت تعمل ايسونه تجيب ميه حفرو علي بعد 150م و170وما جابتش الا ميه مالحه
    يا ريت الناس إلا عندها خبره تفيدني عشان محتار

اولا اخي ماهي المؤشرات التي الناس دي نزلت حفر عشانها ثانيا ...اخي الطبقه المجرشه التي وجدوها على ٧ متر هي طبقة مدافن ... ماهي سماكة هاذه الطبقه ....

المشاركة الأصلية بواسطة العراب الأدلبي مشاهدة المشاركة
      اولا اخي ماهي المؤشرات التي الناس دي نزلت حفر عشانها ثانيا ...اخي الطبقه المجرشه التي وجدوها على ٧ متر هي طبقة مدافن ... ماهي سماكة هاذه الطبقه ....
      شكرا علي ردك
      المكان بالقرب من مكان أثرى
      وجود طبقه زلطه ارتفاعها 15سم
      فيها زلط غريب وكانت طبقه ذى ما تكون مرسومه

السلام عليكم ديه طبقه من طبقات اارض بس بحسب لون الزلط بنحدد الى فاضل ليك قد ايه فى المكان
        دكتور محمدشاهين

المشاركة الأصلية بواسطة محمد الطيب1 مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم
          عندى شوية اساله بخصوص مكان فى الجبل الغربي
          البدايه الناس دى عملت مجسات اكتر من وحده فى المكان ده وكلهم صدو وربنا كرمهم ونزلو بالخنزيره علي مسافة 7متر لقو حاجه ذى الرمله الخشنه محجره جامد كسروها يالشكوش وكملو ولقو رمله بيضه وبعدها بمتر ونص لقو طبقه زلط فيها الحجات. الا فى الصور وبعد الطبقه الزلط بمتر ونص حق نكون وصلنا للحاجه الا صدت فيها المجسه بس لقينا ميه كتير. طبيعة الأرض هناك جبل يعنى صعب تلاقي ميه علي 11.5
          والناس هناك بتسقي تنقيط مش غمروبيشترو الميه بمبلغ وقدره عشان يعرفوا يزرعو والمكان بعيد عن النيل بمسافه كبيره وناس جربت تعمل ايسونه تجيب ميه حفرو علي بعد 150م و170وما جابتش الا ميه مالحه
          يا ريت الناس إلا عندها خبره تفيدني عشان محتار
          اول حاجة عمق الحفر لو ظهر مياه على اعماق يا اما مهلك هندسى او مياه جوفيه وده حسب المكان

المشاركة الأصلية بواسطة jon مشاهدة المشاركة
            السلام عليكم ديه طبقه من طبقات اارض بس بحسب لون الزلط بنحدد الى فاضل ليك قد ايه فى المكان
            دكتور محمدشاهين
            عليكم السلام ورحمه الله
            زلط غريب وكانت طبقت الزلط حوالي 15سم

المشاركة الأصلية بواسطة محمد الطيب1 مشاهدة المشاركة

عليكم السلام ورحمه الله
              زلط غريب وكانت طبقت الزلط حوالي 15سم
              عمق الحفره 11.5
              فى الجبل ناس حين تعمل ايسونه بس ما جبتش اى ميه علي 170متر

المشاركة الأصلية بواسطة العراب الأدلبي مشاهدة المشاركة
                سماكة الطبقه دى 25سم وبعدها رمل حوالي 10وبعدها 20وبعدها رمل وبعد الرمل بحوالي 1.20طبقت الزلط حوالي 15سم
                ولو تسمح ابعتلك الصور خاص عشان مش عارف ارفعها علي المنتدى

يعمل...
                X