إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف استخرج مقبره فرعونيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اخي عبده اشكرك على الرد..الاعضاء هنا بيشكرو في حضرتك..
    للاسف احنا كان اول مره نشتغل ما حفرنا اول مره ومشينا غلط...الزلعه الفخار اللي وجدوها والصخره اللي عليها الزهره ماصوروها للاسف ولا حتى احتفظو بيها ولاد عمي ..لكن لو كنت انا موجود كنت خليتها....الموضوع انهم اشتغلو مع احد الروحانيين بس معرفش يدلهم صح..وانا نزلت في الاخر لما خلاص كانو عملو انفاق توصل للصين..وطبعا المصاريف كانت علينا عاليه لان التربه قوي ..مش طينيه ولا رمليه..وشكرا لسعة صدرك

اه سيدي الفاضل نسيت اقول لحضرتك ان المكان في الطريق الغربي الجديد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,
        اخى الكريم احمد اشرح موضوعك بالتفاصيل التى تفيد موضوعك دون التطرق بسلامة نية لاى معلومات شخصية عنك والاخ عبده النحال ما راح يقصر معاك .

هل تم الحفر بالقرب من تباب او كول

المشاركة الأصلية بواسطة مجدى الطيب مشاهدة المشاركة
            اخى الكريم احمد اشرح موضوعك بالتفاصيل التى تفيد موضوعك دون التطرق بسلامة نية لاى معلومات شخصية عنك والاخ عبده النحال ما راح يقصر معاك .
            شكرا اخي مجدي ربنا يباركلي فيك.؟...
            انا وضحت الفكره العامله للاخوه في المنتدى والاخ عبده ماقصرش بصراحه ربنا يباركله..
            بس انا كان سؤالي لحضراتكم..ازاي اجد مثلا ممول بلاش موضوع البعثات دي..يقدر انه يستخرج المكان..وياخد النسبه اللي هوا يختارها والله محدش فينا حايعترض..
            احنا مش عايزين منه مليم واحداحنا عايزين حد يشتغل هوا وهوا كمان اللي يشتري..ومايدفعش ولا حاجه غير لما حاجته تطلع ويشحنها كمان..واللي فيه الخير ربنا يقدمه...واشكركم بشده

شكرا لك اخى مجدى بارك الله فيك.

اخى الحبيب احمد ,
                اضافة لسؤال الاخ المحترم عبده النحال (هل تم الحفر بالقرب من تباب او كول)؟
                عليك بشرح طبيعة المنطقة التى تم بها الحفر مع تبيان اسباب الحفر اولا من اساسه , وعليك الشرح بالتفصيل عن شكل ووضع الحجر المستخرج الذى يحمل الرسمه ؟ والتاكد انها رسمة زهرة اللوتس حقا؟ مع ذكر العمق وكيفية الحفر ومدلولات الحفر ,

واحب ان اضيف لك بان منطقة الصعيد وخصوصا الجبل الغربى بها العديد والكثير من المغارات والمعابد الفرعونيه المهدمه بخلاف النظر عن ابار الدفن التى فى الصخر ,
                فمعظم هذه الاماكن الظاهره للعيان منهوبه والتى لم تنهب تهدمت ,وصادف كثير من الناس بمجرد البحث ف الرمال العثور على اجزاء من جدران ولوح تحمل رسومات فرعونيه وجداريات من معابد ,
                فليس كل حجر او جزء من جدار يحمل رسومات يكون مدلوله على وجود مقبرة. كما ان المقابر التى تبنى بعمق الارض وتغطى بالرمال غالبا ما يكون مدخلها درج او سلم ولا يوجد اجزاء او قطع من احجارها متناثره حولها , اما المقابر المنحوته فى الصخر فاظنك بعيد كل البعد عنها. والله اعلم

اخي العزيز المكان فعلا غرب..وتقريبا ارى الجبل الغربي..ونعم المنطقه اثريه..ولم تنهب من قبل ..فهيا اب عن جد..وماحد اشتغل فيها قبلنا من اهلنا..وتقريبا الحجر لاقوه على بعد6 متر ودي كانت اخر وصلنا ليها في الحفر..لاننا بعد كده عرفنا اننا كنا ماشيين غلط..والراجل اروحاني انسحب..
                  ايهي الطريقه اللي ممكن حضرتك تساعدني بيها اخي المحترم..
                  وليه الاخ عبده مبقاش يتناقش معانا نستفيد من خبرته واخلاقه

اخى الكريم احمد

استفسرت من حضرتك على التباب والكول وتصويرها ولم تجاوبنى

وياليت تصف طبقات الحفر وايه اخبار الفحم وكسر الفخار والجير وياليت ترد بالتفصيل ولا تختصر الكلام رجاءا

بالتوفيق.

المشاركة الأصلية بواسطة عبده النحال مشاهدة المشاركة
                      اخى الكريم احمد

استفسرت من حضرتك على التباب والكول وتصويرها ولم تجاوبنى

وياليت تصف طبقات الحفر وايه اخبار الفحم وكسر الفخار والجير وياليت ترد بالتفصيل ولا تختصر الكلام رجاءا

بالتوفيق.
                      حاضر مش حاختصر..بس هوا مش اختصار على اد ماهو احتياط...فعلا انا مكاني في الغرب..قريب من الجبل الغربي..وحضرتك عارف ان فيه اماكن اكتشفت بالقرب من الجبل..والتبه نعم.....توجد بجدانب المكان تبه عاليه..اكتر من كده ممكن اصورلك بطاقتي وشهادة ميلادي...ههههههه..تحياتي ليك يا غالي..

اخى الكريم احمد , لعلك لم تلاحظ انى اكرر عليك اسئلة الاخ المحترم عبده النحال والتى لم تجب عليها !!! عموما ما يكتب فى موضوعك من مشاركات الله من ورا القصد ما نريد الا الخير ولو ركزت جيدا فيما يكتب لك من مشاركات لاستفدت الكثير.بالتوفيق اخى الكريم

اخى الكريم احمد , لعلك لم تلاحظ انى اكرر عليك اسئلة الاخ المحترم عبده النحال والتى لم تجب عليها !!! عموما ما يكتب فى موضوعك من مشاركات الله من ورا القصد ما نريد الا الخير ولو ركزت جيدا فيما يكتب لك من مشاركات لاستفدت الكثير.بالتوفيق اخى الكريم
                          والله انا مش قصدي حاجه اخي الكريم..وانا بشكركم على تعاونكم معي...ماتفهمنيش غلط..انتو ناس محترمين بس صدقني انا تعبت من المشي في الموضوع ده وفي الاثار بوجه عام..يمكن حضراتكم اكثر مني خبره بس انا برضه شفت كتير والحمد لله خسرت كتير..والمكان هوا اخر حاجه باقيالنا بعد الله..تقريبا حضراتكم كده معاكم معظم التفاصيل ولو على الخاص انا ممكن ابعت لحضرتك احداثيات القمر الصناعي للمكان كده بقى تفصيل التفصيل..بس كنت حابب اعرف حضراتكم ممكن تساعدوني ازاي في استخراج المكان..
                          ولكم مني جزيل الشكر ونسبه من المكان لما نخلص هههههه

انت بعيد كل البعد عن ما يوجه لك من كلام , الله المستعان
                            يا اخى الكريم ركز فى المشاركات التى كتبت بموضوعك واجب بالتفصيل وذلك لمصلحتك انتا فقط ,فانتا المستفيد ليس شخص اخر, ما علاقة ما طلب منك باحداثيات القمر الصناعى !!! اخى احمد الاخ عبده طلب منك تفاصيل الحفر ,
                            على اى اساس تم الحفر ؟
                            لحد عمق ال6 متر التى وصلتوا للحجر فى اخرها ما الذى قابلكم ؟
                            رسمة زهرة اللوتس متاكد منها انها حقا زهرة اللوتس؟
                            شكل الحجر قطعة متقنة الشكل ام جزء مهدم من جدار ؟
                            طبقات الحفر ونوعية التربة؟
                            الفخار وقطع العظم الكبيرة وقطع العظم الصغيرة مختلطة بالتراب؟
                            طبقات الفحم او ما يشبه الرماد الناعم جدا ؟
                            من ناحية المساعدة اعتقد ما يقوم بة الاخوة هوا مساعدتك ام ان كنت تقصد ان يتدخل شخص او مجموعة بالعمل الميدانى او تحمل التكاليف المادية للحفر عن المكان فلا تتنتظر ذلك. وفقك الله لما فيه الخير والسداد

اشكرك اخي مجدي على حسن تعاونك..
                              اول ما اشتغلنا التربه طبعا شبه صخريه..وبعدها انا رجعت اسكندريه..ومتابعهم..الحفر كان سهل شويه مع ولاد عمي ..بس مالقوش عضم خالص..اثناء الحفر..هما بس لقو ان التربه اتغيرت في احد الطرق ولونها اصبح مائل للحمره..
                              المهم الشيخ قالهم غيرو الاتجاه..غيرو الاتجاه وبعد وصولهم ل 6 متر لقو تراب اسود..ولما سالت قالو دي بعض طبقات الفحم والمفروض انها تكون على بعد 8 متر..
                              والناس اللي كلمتهم قالولي انت ماشي عكس اتجاه المدخل ..ولما سالنا الروحاني اللي معنا قال نوقف شويه لاني مش عارف..طبعا مش عارف دي انا كنت جيت..وشفت الفخار اللي لاقوه في الاول والصخره..والصخر مش شكل ثابت يعني مش معموله..لكنها كانت واضحه جداااا وانا اعرف شكل زهرة اللوتس..
                              وشكرا

​لا اله الا الله

يعمل...
                                X